Publication: Bilgi ve Değer Bağlamında “İyi Tasarım” Kavramının İzinin Sürülmesi
| dc.contributor.author | Haşlakoğlu, Oğuz | |
| dc.contributor.author | Babadağ, Murad | |
| dc.contributor.institution | İstanbul Teknik Üniversitesi | |
| dc.contributor.institution | Bahçeşehir Üniversitesi | |
| dc.date.accessioned | 2025-09-20T19:58:19Z | |
| dc.date.issued | 2021 | |
| dc.date.submitted | 29.06.2021 | |
| dc.description.abstract | Bu makalede, “iyi tasarım” kavramı değer bağlamında, Platonik bir kavram olan Poiesis (yapma/olma) ilişkisiüzerinden, bilginin değere dönüşmesi ve temel değer olarak “iyi” çerçevesinde, sonra da, çağdaş tasarımyaklaşımlarıyla kıyaslanarak irdelenecektir. İnsanın tasarım yoluyla bilgi ve değer bağlamı üzerinden kendisinibir tür olarak nasıl doğayı araçsallaştırarak ayrıcalıklı bir konuma getirdiği, ilk taş alet teknolojisi örneğindeincelenerek ortaya konulmaya çalışılacaktır. Alet yapmak sayesinde bir yandan, yapma bilgisini elde etmek,korumak ve aktarmak yollarını öğrenir ve deneyimlerken, diğer yandan da yaptığı aletin işlevini doğrudan vetam olarak yerine getirmesi sayesinde de değer kavramına ulaşması irdelenecektir. Böylece ‘yapma’ eylemiüzerinden bilgi ve değer bağlamının nasıl bizatihi insanın ‘olma’ esasında kendisini ürettiği araştırılacaktır.Metin boyunca, ilk taş alet teknolojisi örneği kapsamında evrim teorisi ele alınarak, bir tür olarak HomoSapiens’in Platonik mahiyette yapma-olma/auto-poiésis bağlamı üzerinden nasıl kendine bir Dünya sahnesiniaçtığı konusu ele alınmıştır. Aletin nicelik ve nitelik analizlerini yaparak, onun iyi olup olmadığına kararvermek ancak ideolojik ve ekonomik fayda amaçlıdır. Doğadan özgürleşmeyi sağlayan pragmatik değerler, buaraçsallaştırmadan da kurtularak hürleşme (özgürleşmeden farklı olarak) bağlamında özellikle aşılması gerekendeğerlerdir. Bu anlamda “iyi” yapılmaktan öte, olunan bir şeydir. Yapma-olma vasıtasıyla sahip olduğumuzdeğerler, bizi aynı şekilde, bugüne kadar kullandığımız pragma değerlerinden de hürleştirmelidir.İnsanoğlunun örtük ve esas amacı, kendi doğası gibi görünen bu araçsallaşmadan da hürleşme olmalıdır. | |
| dc.identifier.doi | 10.20981/kaygi.889101 | |
| dc.identifier.endpage | 192 | |
| dc.identifier.issn | 1303-4251 | |
| dc.identifier.issn | 2645-8950 | |
| dc.identifier.issue | 1 | |
| dc.identifier.startpage | 171 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14719/4978 | |
| dc.identifier.volume | 20 | |
| dc.language.iso | tr | |
| dc.relation.journal | Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi | |
| dc.subject | Felsefe | |
| dc.subject | Sanat | |
| dc.title | Bilgi ve Değer Bağlamında “İyi Tasarım” Kavramının İzinin Sürülmesi | |
| dc.type | Research Article | |
| dcterms.references | ADORNO, T. & M. HORKHEIMER (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği, çev. Nihat Ülner & Elif Öztarhan Karadoğan, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.,ARISTOTELES (2017). Eudemos’a Etik, çev. Saffet Babür, Ankara: BilgeSu Yayıncılık.,ARISTOTELES (2019). Parva Naturalia, çev. Furkan Akderin, İstanbul: Say Yayınları.,BAKER, S. (2015). “The Concept of Ergon: Towards an Achievement Interpretation of Aristotle's Function Argument,” Oxford Studies in Antient Philosophy, 48/2015: 227-266.,BAKIRCI, Ç. M. (2013). Evrim Kuramı ve Mekanizmaları, İstanbul: Evrensel Basım Yayın.,BOUCHER, G. (2013). Yeni Bir Bakışla Adorno, çev. Yetkin Başkavak, Kolektif Kitap.,DAMASIO, A. (1999). Descartes’ın Yanılgısı, çev. Bahar Atlamaz, İstanbul: Varlık Yayınları.,DARWIN, C. (1968). İnsanın Türeyişi, çev. Yavuzer Erkoçak, Ankara: Sol Yayınları.,DARWIN, C. (2009). Türlerin Kökeni, çev. Öner Ünalan, İstanbul: Evrensel Basım Yayın.,ECO, U. (2020). Felsefe Tarihi 1, çev. Leyla Tongıuç Basmacı, İstanbul: Alfa Yayınları.,FLUSSER, W. (1999). The Shape of Things, A Philosophy of Design, London: Reaktion Books.,FRY, T. (2012). Becoming Human By Design, London: Berg Publishing.,HAŞLAKOĞLU, O. (2016). Platon Düşüncesinde Tekhné. Sanat ve Felsefenin Ortak Kökeni Üzerine Bir İnceleme, İstanbul: Sentez Yayıncılık.,HEIDEGGER, M. (2015). Metafizik Nedir?, çev. Yusuf Örnek, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.,KANT, I. (2020). Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi, çev. Ioanna Kuçuradi, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.,LEADER, D. (2020). El, çev. Erkan Ünal, İstanbul: İthaki Yayınları.,LOREI-GOURHAN, A. (1993). Gesture and Speech, US: The MIT Press.,PAULHAN, FR. (1946). Ahlakın Ahlaksızlığı, çev. Mehmet Naci Ecer, İstanbul: Remzi Kitabevi.,PAPANEK, V. (1985). Design For The Real World, Chicago Academy Chicago Publishers.,UEKI-POLET K. & K: KLEMP (2009). Less and More, The Design Ethos of Dieter Rams, Berlin: Gestalten Books.,SCHRODINGER, E. (2020). Doğa ve Yunanlılar & Bilim ve Humanizm, çev. Aynur Başğınar, İstanbul: Babil Kitap.,TAPAN, M. (1980). Mimarlıkta Değerlendirme Aracı Olarak Fayda-Değer Analizi, İstanbul: İTÜ Yayınları. | |
| dspace.entity.type | Publication | |
| local.indexed.at | TRDizin |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- Bilgi ve Değer Bağlamında “İyi Tasarım” Kavramının İzinin Sürülmesi.pdf
- Size:
- 457.75 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
