Publication:
Araştırmacı Öğretmen Kimliğinin Gelişim Süreci

dc.contributor.authorYıldırım, Kevser
dc.contributor.authorKaradeniz, Şirin
dc.contributor.institutionT.C. Milli Eğitim Bakanlığı
dc.contributor.institutionBahçeşehir Üniversitesi
dc.date.accessioned2025-09-20T19:56:48Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted08.10.2022
dc.description.abstractBu araştırmada araştırmacı öğretmen kimliğinin gelişim sürecini gömülü teori yaklaşımıyla inceledik. Bu amaçla 21 araştırmacı öğretmenle görüşmeler yaptık ve görüşmelerden elde ettiğimiz verileri analiz ettik. Bulgularımıza göre öğretmenler, öğretmen olmanın araştırmacı olmayı gerektirmesi, meslektaşların etkisi, eksiklerini kapatma isteği, öğretmenliğin kariyer hedefi olarak yetersiz oluşu ve öğrencilerine örnek olmak gibi nedenlerle araştırmacı olmaya yöneliyor. Araştırmacı öğretmen kimliği, işini tam yapmak, daha iyisini yapmak, alanda söz sahibi olmak, meslektaşlarla birlikte gelişmek, öğrencilere rehberlik etmek ve koordinasyon noktasında olmak yönünde gelişiyor. Araştırmacı öğretmenlerin araştırma süreci, okumak ve araştırmak, sürekli öğrenmek ve araştırmak, uygulamak ile yenilikçi olmak gibi eylemler üzerinden şekilleniyor. Tüm sürecin merkezinde, bütün kategorilerle ilişkili olan koordinasyon noktasında olmak kategorisinin olduğu görülüyor. Katılımcıların, başlangıçta kariyer hedefi açısından yetersiz gördükleri öğretmenlik mesleğini, araştırmacı öğretmen kimliğini kullanarak takviye edip geliştirdiğini düşünüyoruz. Buna bağlı olarak hem meslektaşlarıyla hem de öğrencileriyle etkileşimlerinde koordinasyon noktasında olmak yoluyla farklı bir öğretmenlik mesleği anlayışı tesis etmeye çalıştıklarını düşünüyoruz. Araştırmacı öğretmen kimliğine sahip öğretmenlerin, literatürde lider öğretmen ya da değişim ajanı olarak adlandırılan öğretmenlere benzediğini öne sürüyoruz. Ayrıca araştırmacı öğretmen kimliğinin gelişiminin, öğretmenlerin failler olarak güç kazanmasını sağladığını öne sürüyoruz. Araştırmacı öğretmenlere okullarda lider, araştırma koordinatörü, öğretmen eğitimcisi gibi roller verilmesini ve öğretmen araştırmalarının araştırma sürecinin gelecekteki çalışmalarla incelenmesini öneriyoruz.
dc.identifier.doi10.5152/AUJKKEF.2022.1030548
dc.identifier.endpage35
dc.identifier.issn2822-3535
dc.identifier.issue46
dc.identifier.startpage20
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14719/4751
dc.identifier.volume1
dc.language.isotr
dc.relation.journalEducational academic research (Online)
dc.subjectEğitim
dc.subjectEğitim Araştırmaları
dc.titleAraştırmacı Öğretmen Kimliğinin Gelişim Süreci
dc.typeResearch Article
dcterms.referencesAfdal, H. W., & Spernes, K. (2018). Designing and redesigning research based teacher education. Teaching and Teacher Education, 74, 215–228. [CrossRef],Akhan, N. E., & Demirezen, S. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin “araştırmacı öğretmen modeli” hakkındaki görüşleri. e-International Journal of Educational Research, 8(3), 16–33. [CrossRef],Akın, S., & Solmaz, G. (2019). Araştırmacı öğretmenin desteklenmesi: bir durum çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 20(2), 383–401. [CrossRef],Akkerman, S. F., & Meijer, P. C. (2011). A dialogical approach to conceptualizing teacher identity. Teaching and Teacher Education, 27(2), 308–319. [CrossRef],Amir, A., Mandler, D., Hauptman, S., & Gorev, D. (2017). Discomfort as a means of pre-service teachers’ professional development – An action research as part of the ‘Research Literacy’ course. European Journal of Teacher Education, 40(2), 231–245. [CrossRef],Ateş, S., & Yıldırım, K. (2015). Türk öğretmenlerin gözüyle eğitim araştırmalarının uygulamaya yansıma durumu. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(29), 110–132.,Banegas, D. L. (2012). Identity of the teacher-researcher in collaborative action research: Concerns reflected in a research journal. Issues in Teachers' Professional Development, 14(2), 29–43.,Banegas, D. L., & Cad, C. (2019). Constructing teacher research identity: Insights from Argentina. The European Journal of Applied Linguistics and TEFL, 8(2), 23–38.,Barkhuizen, G. (2021). Identity dilemmas of a teacher (educator) researcher: Teacher research versus academic institutional research. Educational Action Research, 29(3), 358–377. [CrossRef],Beauchamp, C., & Thomas, L. (2009). Understanding teacher identity: An overview of issues in the literature and implications for teacher education. Cambridge Journal of Education, 39(2), 175–189. [CrossRef],Bergmark, U. (2020). Rethinking researcher–teacher roles and relationships in educational action research through the use of Nel Noddings’ ethics of care. Educational Action Research, 28(3), 331–344. [CrossRef],Bissex, G. (1986). On becoming teacher experts: What's a teacher researcher? Language Arts in Multicultural Education, 63(5), 482–484.,Brooks, C. (2021). Research capacity in initial teacher education: Trends in joining the ‘village’. Teaching Education, 32(1), 7–26. [CrossRef],Buchanan, R. (2015). Teacher identity and agency in an era of accountability. Teachers and Teaching, 21(6), 700–719. [CrossRef],Burn, K., Conway, R., Edwards, A., & Harries, E. (2021). The role of school based research champions in a school–university partnership. British Educational Research Journal, 47(3), 616–633. [CrossRef],Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.,Cain, T. (2015). Teachers’ engagement with research texts: beyond instrumental, conceptual or strategic use. Teachers’ engagement with research texts. Journal of Education for Teaching, 41(5), 478–492. [CrossRef],Cain, T., Wieser, C., & Livingston, K. (2016). Mobilising research knowledge for teaching and teacher education. European Journal of Teacher Education, 39(5), 529–533. [CrossRef],Çakmakçı, G. (2009). Preparing teachers as researchers: Evaluating the quality of research reports prepared by student teachers. Eurasian Journal of Educational Research, 35, 39–56.,Çelik, H., & Ekşi, H. (2015). Gömülü Teori. EDAM Yayınları.,Charmaz, K. (2015). Gömülü (grounded) teori yapılandırması. İçinde (çev. R. Hoş), Nitel Analiz Uygulama Rehberi. Seçkin Yayıncılık. (R. Hoş, Çev.). Seçkin Yayıncılık.,Christenson, M., Slutsky, R., Bendau, S., Covert, J., Dyer, J., Risko, G., & Johnston, M. (2002). The rocky road of teachers becoming action researchers. Teaching and Teacher Education, 18(3), 259–272. [CrossRef],Cochran-Smith, M., & Lytle, S. L. (2011). Commentary: Changing perspectives on practitioner research. Learning Landscapes, 4(2), 17–23. [CrossRef],Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. (çev. M. Bütün & S. B. Demir), Siyasal Kitabevi.,Davis, J., Clayton, C., & Broome, J. (2018). Thinking like researchers: Action research and its impact on novice teachers’ thinking. Educational Action Research, 26(1), 59–74. [CrossRef],Dikilitaş, K., & Mumford, S. E. (2019). Teacher autonomy development through reading teacher research: Agency, motivation and identity. Innovation in Language Learning and Teaching, 13(3), 253–266. [CrossRef],Dimmock, C. (2016). Conceptualising the research–practice–professional development nexus: Mobilising schools as ‘research-engaged’ professional learning communities. Professional Development in Education, 42(1), 36–53. [CrossRef],Dobber, M., Akkerman, S. F., Verloop, N., & Vermunt, J. D. (2012). Student teachers’ collaborative research: Small-scale research projects during teacher education. Teaching and Teacher Education, 28(4), 609–617. [CrossRef],Dunn, M., Harrison, L. J., & Coombe, K. (2008). In good hands: Preparing research-skilled graduates for the early childhood profession. Teach ing and Teacher Education, 24(3), 703–714. [CrossRef],Edwards, E., & Burns, A. (2016). Language teacher–researcher identity negotiation: An ecological perspective. TESOL Quarterly, 50(3), 735–745. [CrossRef],Ekiz, D. (2006). Sınıf öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına karşı tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 373–402.,Erdem, A. R. (2018). Araştırmacı Öğretmen Eğitimi Modeli (AÖEM). Eğiten Kitap.,Ersoy, A. F., & Çengelci, T. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının araştırma deneyimi: Nitel bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(2), 507–554.,Evans, C., Waring, M., & Christodoulou, A. (2017). Building teachers’ research literacy: Integrating practice and research. Research Papers in Education, 32(4), 403–423. [CrossRef],Flores, M. A. (2018). Linking teaching and research in initial teacher education: Knowledge mobilisation and research-informed practice. Journal of Education for Teaching, 44(5), 621–636. [CrossRef],Freire, P. (2019). Özgürlüğün Pedagojisi (çev. G. K. Gevinç), Yordam Kitap.,Godfrey, D. (2016). Leadership of schools as research-led organisations in the English educational environment: Cultivating a researchengaged school culture. Educational Management Administration and Leadership, 44(2), 301–321. [CrossRef],Goodnough, K. (2010a). The role of action research in transforming teacher identity: Modes of belonging and ecological perspectives. Educational Action Research, 18(2), 167–182. [CrossRef],Goodnough, K. (2010b). Teacher learning and collaborative action research: Generating a “knowledge-of-practice” in the context of science education. Journal of Science Teacher Education, 21(8), 917–935. [CrossRef],Goodnough, K. (2011). Examining the long-term impact of collaborative action research on teacher identity and practice: The perceptions of K–12 teachers. Educational Action Research, 19(1), 73–86. [CrossRef],Hammack, P. L. (2015). Theoretical foundations of identity. In K. C. McLean & M. Syed (Eds.), The Oxford Handbook of Identity Development (pp. 11–30). Oxford University Press.,Hammersley, M. (1993). On the teacher as researcher. Educational Action Research, 1(3), 425–445. [CrossRef],Hökkä, P., Eteläpelto, A., & Rasku-Puttonen, H. (2012). The professional agency of teacher educators amid academic discourses. Journal of Education for Teaching, 38(1), 83–102. [CrossRef],Jurasaite-Harbison, E., & Rex, L. A. (2005). Taking on a researcher's identity: Teacher learning in and through research participation. Linguistics and Education, 16(4), 425–454. [CrossRef],Jyrhämä, R., Kynäslahti, H., Krokfors, L., Byman, R., Maaranen, K., Toom, A., & Kansanen, P. (2008). The appreciation and realisation of research based teacher education: Finnish students' experiences of teacher education. European Journal of Teacher Education, 31(1), 1–16. [CrossRef],Lee, S. Y. (2021). Rethinking teacher agency: Cybernetics, action research, and the process-oriented rationality. Journal of Curriculum Studies, 53(6), 821–840. [CrossRef],Leuverink, K. R., & Aarts, A. M. L. (2019). A quality assessment of teacher research. Educational Action Research, 27(5), 758–777. [CrossRef],Lillejord, S., & Børte, K. (2016). Partnership in teacher education – A research mapping. European Journal of Teacher Education, 39(5), 550–563. [CrossRef],Liu, Y., & Xu, Y. (2013). The trajectory of learning in a teacher community of practice: A narrative inquiry of a language teacher’s identity in the workplace. Research Papers In Education, 28(2), 176–195. [CrossRef],May, W. T. (1993). “Teachers-as-researchers” or action research: What is it, and what good is it for art education? Studies in Art Education, 34(2), 114–126. [CrossRef],Mayer, D., Mitchell, J., Santoro, N., & White, S. (2011). Teacher educators and ‘accidental’ careers in academe: An Australian perspective. Journal of Education for Teaching, 37(3), 247–260. [CrossRef],Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma. Desen ve Uygulama İçin bir Rehber (çev. S. Turan), Nobel Yayıncılık.,Norton, B., & Early, M. (2011). Researcher identity, narrative inquiry, and language teaching research. TESOL Quarterly, 45(3), 415–439. [CrossRef],Özden, M. (2016) Gömülü teori. İçinde (ed. A. Saban & A. Ersoy, Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri Anı Yayıncılık, (251-286).,Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (çev. M. Bütün & S. B. Demir), Pegem Akademi Yayıncılık.,Posch, P. (2019). Action research – conceptual distinctions and confronting the theory–practice divide in Lesson and Learning Studies. Educational Action Research, 27(4), 496–510. [CrossRef],Postholm, M. B. (2009). Research and development work: Developing teachers as researchers or just teachers? Educational Action Research, 17(4), 551–565. [CrossRef],Pring, R. (2013). Eğitim Araştırmalarının Felsefesi. (çev. D. Köksal), Nobel Yayıncılık.,Ruohotie-Lyhty, M. (2018). Identity-agency in progress: Teachers authoring their identities. In P. A. Schutz, J. Hong & D. C. Francis (Eds.), Research on Teacher Identity: Mapping Challenges and Innovations (pp. 25–36). Springer.,Ryan, M., Taylor, M., Barone, A., Della Pesca, L. D., Durgana, S., Ostrowski, K., Piccirillo, T., & Pikaard, K. (2017). Teacher as researcher, teacher as scholar, and teacher as leader. New Educator, 13(2), 102–116. [CrossRef],Saka, A. Z. (2009). Öğretmen adaylarının araştırmacı öğretmen yaklaşımı ile yetiştirilmelerinde alan çalışması yürütmelerinin rolü. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 168–182.,Saldaña, J. (2019). Nitel Araştırmacılar İçin Kodlama El Kitabı. (çev. A. Tüfekci Akcan & S. N. Şad), Pegem Akademi Yayıncılık. Pegem Akademi Yayıncılık.,Sarı, M. (2006). Araştırmacı öğretmen: Öğretmenlerin bilimsel araştırmaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 847–887.,Sfard, A., & Prusak, A. (2005). Telling identities: In search of an analytic tool for investigating learning as a culturally shaped activity. Educational Researcher, 34(4), 14–22. [CrossRef],Strickland, D. S. (1988). The teacher as researcher: Toward the extended professional. Language Arts, 65(8), 754–764.,Taylor, L. A. (2017). How teachers become teacher researchers: Narrative as a tool for teacher identity construction. Teaching and Teacher Education, 61, 16–25. [CrossRef],Tomakin, E. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri dersinin etkin öğretilmesinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 37–65.,Toquero, C. M. D. (2021). “Real-world:” preservice teachers' research competence and research difficulties in action research. Journal of Applied Research in Higher Education, 13(1), 126–148. [CrossRef],Trent, J. (2010). Teacher education as identity construction: Insights from action research. Journal of Education for Teaching, 36(2), 153–168. [CrossRef],Trikoilis, D., & Papanastasiou, E. C. (2020). The potential of research for professional development in isolated settings during the Covid-19 crisis and beyond. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 295–300.,Vetter, A., & Russell, G. (2011). ‘Taking a cross-country journey with a world map’: Examining the construction of practitioner researcher identities through one case study. Educational Action Research, 19(2), 171–187. [CrossRef],Walkington, J. (2005). Becoming a teacher: Encouraging development of teacher identity through reflective practice. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 33(1), 53–64. [CrossRef],Wenger, E. (2010). Communities of practice and social learning systems: The career of a concept. In C. Blackmore (Ed.), Social Learning Systems and Communities of Practice (pp. 179–198). Springer. [CrossRef],Xu, Y. (2014). Becoming researchers: A narrative study of Chinese university EFL teachers’ research practice and their professional identity construction. Language Teaching Research, 18(2), 242–259. [CrossRef],Yang, W., Huang, R., Li, Y., & Li, H. (2021). Training teacher-researchers through online collective academic supervision: Evidence from a postgraduate teacher education programme. Journal of Computer Assisted Learning, 37(4), 1181–1193. [CrossRef],Yuan, R., & Burns, A. (2017). Teacher identity development through action research: A Chinese experience. Teachers and Teaching, 23(6), 729–749. [CrossRef]
dspace.entity.typePublication
local.indexed.atTRDizin

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Araştırmacı Öğretmen Kimliğinin Gelişim Süreci.pdf
Size:
1.04 MB
Format:
Adobe Portable Document Format