Publication:
Üstün Zekâlı Çocuklar ve Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu İlişkisi

dc.contributor.authorAyşin KAPLAN SAYI
dc.contributor.institutionBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.date.accessioned2025-09-20T20:00:57Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted04.03.2020
dc.description.abstractÜstün zekâlı çocuklar duyarlı bir sinir sistemine sahip olmaları nedeniyle normal çocuklardan farklıbirtakım özelliklere sahiptirler. Bu farklılık kendini genellikle hareketli olma, çok fazla soru sorma,tartışma eğilimi, otoriteyi sorgulama ve bağımsız davranma şeklinde göstermektedir. Bu durum özellikleokullar gibi yapılandırılmış ve tekrarlara sık yer verilen ortamlarda şiddetini daha da arttırmaktadır.Sonuçta bu farklılıklar üstün zekâlı çocukların Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğuna (DEHB)sahip şeklinde etiketlenmelerine ve yanlış tanı almalarına neden olmaktadır. Bununla birlikte üstün zekâlıolup, aynı zamanda DEHB’e sahip olan iki kere farklı çocukların olması da söz konusudur. Ülkemiz alanyazınında hem üstünlerle ilgili hem de üstün olup DEHB’e sahip çocuklarla ilgili yeterli verininbulunmaması, bu çocukların doğru tanılanması ve yönlendirilmesi konusunda sıkıntıya neden olmaktadır.Bu araştırmada amaç üstün zekâ ve DEHB kavramlarını karmaşıklık yaratan noktalarıyla ele alarak, üstünzekâlı ve aynı zamanda DEHB’e sahip olma durumunu netleştirmek ve tanılamaların özellikle deyönlendirme ve tedavilerin doğru yapılmasına katkıda bulunmaktır. Bu sebeple DEHB, Üstün Zekâ,DEHB davranışları, Üstün davranışları ve Üstün DEHB’li davranışları mevcut literatür ışığında açıklığakavuşturulurken, bu üç grubun akademik ve sosyal-duygusal özellikleri tartışılmış, Üstün ve DEHB’iolan iki kere farklı çocukların özellikleri ve tanı-tedavilerine yönelik çözüm önerileri üzerindedurulmuştur.
dc.identifier.doi10.17860/mersinefd.320229
dc.identifier.endpage68
dc.identifier.issn1305-5429
dc.identifier.issn1306-7850
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage54
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14719/5398
dc.identifier.volume14
dc.language.isotr
dc.relation.journalMersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subjectEğitim
dc.subjectEğitim Araştırmaları
dc.subjectEğitim
dc.subjectÖzel
dc.subjectPsikoloji
dc.titleÜstün Zekâlı Çocuklar ve Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu İlişkisi
dc.typeReview
dcterms.referencesAlbayrak, E. C. (1998). Bursa ilinde bir ilkokul örnekleminde dikkat eksikliği/ hiperaktivite\r\nbozukluğu sıklığı ve ilgili sosyodemografik özellikler (Yayınlanmamış tıpta uzmanlık\r\ntezi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr,American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental\r\ndisorders, (4th ed.). Washington, DC.,American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental\r\ndisorders (5th ed.). Washington, DC.,Antshel, K. M. (2008). Attention-deficit hyperactivity disorder in the context of a high\r\nintellectual quotient/giftedness. Developmental Disabilities Research Reviews, 14, 293–\r\n299.,Antshel, K. M., Faraone, S. V., Maglione, K., Doyle, A. E., Fried, R., Seidman, L. J. ve\r\nBiederman, J. (2009). Is adult attention deficit hyperactivity disorder a valid diagnosis\r\nin the presence of high IQ? Psychological Medicine, 39, 1325–1335.,Antshel, K. M., Faraone, S. V., Stallone, K., Nave, A., Kaufmann, F. A., Doyle, A. ve\r\nBiederman, J. (2007). Is attention deficit hyperactivity disorder a valid diagnosis in the\r\npresence of high IQ? Results from the MGH longitudinal family studies of ADHD.\r\nJournal of Child Psychology and Psychiatry, 48(7), 687-694.,Ataman, A. (1996). Eğitimimize bakışlar. İ. Fındıkçı (Yay. haz.). İstanbul: Kültür Koleji Vakfı\r\nYayınları.,Barkley, R. A. (1990). Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and\r\ntreatment. New York: Guilford Press.,Baum, S. M., Olenchak, F. R. ve Owen, S. V. (1998). Gifted students with attention deficits:\r\nfact and/or fiction? or, can we see the forest for the trees? Gifted Child Quarterly, 42(2),\r\n96-104.,Benito, Y. ve Guerra, S. (2012). Diagnosis of attention deficit hiperactivity disorder (ADHD) in\r\ngifted children. Empirical study about using Brickenkamp’s D2 test and Conners’\r\nContinuous Performance test II (CPTII V. 5) on diagnosis (English-Spanish). Erişim\r\nadresi: https://www.centrohuertadelrey.com/documentos/articulos/cpt-td2-english.pdf,Brown, T. E., Reichel, P. C. ve Quinlan, D. M. (2009). Executive function impairments in high\r\nIQ adults with adhd. Journal of Attention Disorders, 13, 161–167.,Chae, P. K., Kim, J. ve Noh, K. (2003). Diagnosis of adhd among gifted children in relation to\r\nKEDI-WISC and TOVA performance. Gifted Child Quarterly 47, 192-201.,Cordeiro, M. L., Farias, A. C., Cunha, A., Benko, C. R., Farias, L. G., Costa, M. T. ve\r\nMcCracken, J. T. (2011). Co-Occurrence of adhd and high IQ a case series empirical\r\nstudy. Journal of attention disorders, 15(6), 485-490.,Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow-the psychology of optimal experience. New York: Harper &\r\nRow. Erişim adresi:https://www.researchgate.net/publication/,Davis, G. A., Rimm, S. B. ve Siegle, D. (2010). Education of the gifted and talented (8 Ed.)\r\nBoston, MA: Prentice Hall.,Dolgun, G. (2003). DEHB’i olan 8-12 yaş çocuklarında yaşam kalitesi ölçeğinin geliştirilmesi.\r\n(Yayımlanmamış doktora tezi). Erişim adresi: http://tez.yok.gov.tr,Edwards, K. (2009). Misdiagnosis, the recent trend in thinking about gifted children with\r\nADHD. Apex, 15(4), 29-44.,Faraone, S. V., Sergeant, J., Gillberg, C. ve Biederman, J. (2003). The worldwide prevalence of\r\nADHD: is it an American condition. World Psychiatry, 2(2), 104-113.,Flint, L. J. (2001) Challenges of Identifying and Serving Gifted Children with ADHD. Teaching\r\nExceptional Children, 33, 62-69.,Foley-Nicpon, M., Rickels, H., Assouline, S. G. ve Richards, A. (2012).Self-esteem and selfconcept\r\nexamination among gifted students with ADHD. Journal for the Education of\r\nthe Gifted, 35(3), 220-240.,Friedman, J. R. ve Doyal, T. G. (1992). Management of children and adolecents with attention\r\ndeficit-hyperactivity disorder. Texas: Library of Congress Publication.,Fugate, C. M. (2014). Lifting the cloak of invisibility: A collective case study of girls with\r\ncharacteristics of giftedness and ADHD. Erişim adresi: http://search.proquest.com\r\n/docview /1648435760?accountid=11054,Fugate, C. M. ve Gentry, M. (2016). Understanding adolescent gifted girls with adhd: motivated\r\nand achieving. High Ability Studies, 27(1), 83-109.,Fugate, C. M., Zentall, S. S. ve Gentry, M. (2013). Creativity and working memory in gifted\r\nstudents with and without characteristics of attention deficit hyperactive disorder lifting\r\nthe mask. Gifted Child Quarterly, 57(4), 234-246.,Hallowell, E. M. ve Ratey, J. J. (1994). Answers to distraction. New York: Pantheon Books.,Hartnett, D. N., Nelson, J. M. ve Rinn, A. N. (2004). Gifted or adhd? The possibilities of\r\nmisdiagnosis. Roeper Review, 26(2), 73-76.,Hectman, L. (2007). Comprehensive textbook of psychiatry. Sadock BJ, Sadock VA, Publishing.,Henderson, K. (2004). Teaching children with attention deficit hyperactivity disorder:\r\ninstructional strategies and practices. US dept. of education, office of special education\r\nand rehabilitative services, office of special education programs. Erişim adresi:\r\nhttp://www.ed.gov/rschstat/research/pubs/adhd/adhd-teaching-2006.pdf,Hua, O., Shore, B. M. ve Makarova, E. (2014). Inquiry-based instruction within a community of\r\npractice for gifted–adhd college students. Gifted Education International, 30, 74–86.\r\ndoi:10.1177/0261429412447709,Jarosewic, T. ve Stocking, V. B. (2003). Medication and counseling histories of gifted students\r\nin a summer residental program. The Journal of Secondary Gifted Education, 14(2), 91-\r\n99.,Jiang, H. (t.y.). Children who are gifted and have adhd: a case study. Erişim adresi:\r\nwww.paper.edu.cn/download/downPaper/201005-572/1,Kaplan, H. I. ve Sadock, B. J. (2004). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu. Abay, E. (Yay.\r\nhaz.). Klinik psikiyatri.İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.,Kalbfleisch, M. L. (2000). Electroencephalographic differences between males with and without\r\nADHD with average and high aptitude during task transitions (Unpublished Doctoral\r\nDissertation). University of Virginia, Charlottesville.,Kargı, E. ve Akman, B. (2003). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğuna sahip üstün\r\nyetenekli çocuklar. Hacettepe üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 24(1), 212-214.,Katusic, M. Z., Voigt, R. G., Colligan, R. C., Weaver, A. L., Homan, K. J. ve Barbaresi, W. J.\r\n(2011). Attention-deficit/hyperactivity disorder in children with high IQ: results from a\r\npopulation-based study. Journal of developmental and behavioral pediatrics: JDBP,\r\n32(2), 103.,Kaufman, F., Kalbfleisch, M. L. ve Castellanos, F. X. (2000). Attention deficit disorders and\r\ngifted students: what do we really know? The national research center on the gifted and\r\ntalented. Storrs, CT: University of Connecticut.,Kessler, R. C., Adler, L., Barkley, R., Biederman, J., Conners, C. K., Demler, O. ve Spencer, T.\r\n(2006). The prevalence and correlates of adult adhd in the United States: results from\r\nthe National Comorbidity Survey Replication. American Journal of Psychiatry, 163(4),\r\n716-723.,Lee, K. M. ve Olenchak, F. R. (2014). Individuals with a gifted/attention deficit/hyperactivity\r\ndisorder diagnosis, identification, performance, outcomes, and interventions. Gifted\r\nEducation International, 31(3), 185-199.,Leon, M. R. (2000). Effects of caffeine on cognitive, psychomotor, and affective performance\r\nof children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Attention Disorders,\r\n4(1), 27-47. doi:10.1177/108705470000400103,Leroux J.A. ve Levitt-Perlman M. (2000). The gifted child with attention deficit disorder: an\r\nidentification and intervention challenge. Rooper Review 22, 171-176.,Lind, S. (1996). Before referring a gifted child for ADD/ADHD evaluation. Erişim adresi:\r\nhttp://www.cengage.com/resource_uploads/downloads/0534626416_36526.pdf,Lind, S. (1996). Before referring a gifted child for add/adhd evaluation. Erişim adresi:\r\nhttp://www.cengage.com/resource_uploads/downloads/0534626416_36526.pdf,Lind, S. ve Olenchak, F. R. (1995). ADD/ ADHD and Giftedness: What should educators do?\r\nPaper presented at the eight annual conference of the Association for Education of\r\nGifted Underachieving Students, Birmingham, AL.,Lovecky, D. V. (2005). Different minds. (Part II) Attention deficits: attetion deficit/\r\nhyperactivity disorder (s. 42-96). London: Jessica Kingsley Publishers.,Lovecky, D. V. (2014). Misperceptions about giftedness and diagnosis of adhd and other\r\ndisorders. Erişim adresi: http://www.grcne.com/misperceptions-about-giftedness.html,Luk, S. L. (1985). Direct observation studies of hyperactive behaviors. Journal of the American\r\nAcademy of Child Psychiatry, 24(3), 338-344.,Mendaglio, S. ve Tiilier, W. (2006). Dabrowski’s theory of positive disintegration and\r\ngiftedness: overexcitability research findings. Journal for the Education of the Gifted,\r\n30(1), 68-87.,Minahim, D.ve Rohde, L.A. (2015). Attention deficit hyperactivity disorder and intellectual\r\ngiftedness: a study of symptom frequency and minor physical anomalies. Revista\r\nBrasileira de Psiquiatria37, 289–295,Moody, C.J. (2014). Expert-recommended strategies for teaching the twice-exceptional student\r\nin the general education classroom (Unpublished Doctoral Dissertation). University of\r\nLa Verne, California.,Moon, S. M. (2002). Gifted children with attention deficit/hyperactivity disorder. M. Neihart, S.\r\nReis, N. Robinson, ve S. Moon (Yay. haz.). The social and emotional development of\r\ngifted children: what do we know? içinde (s. 193–204). Waco, TX: Prufrock Press.,Moon, S. M., Zentall, S. S., Grskovic, J. A., Hall, A. ve Stormont, M. (2001). Emotional and\r\nsocial characteristics of boys with adhd and giftedness: a comparative case study.\r\nJournal for the Education of Gifted 24, 207-247.,Motavallı, N. (2000). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu. Ö. Polvan (Yay. haz.). Çocuk ve\r\nErgen Psikiyatrisi.İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.,Mullet, D. R. ve Rinn, A. N. (2015). Giftedness and adhd: identification, misdiagnosis, and dual\r\ndiagnosis. Roeper Review, 37(4), 195-207.,Neihart, M. (2003). Gifted children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).\r\nErişim adresi: https://www.ericdigests.org/2005-1/gifted.htm,Önal, A. (2007). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, karşıt olma karşı gelme bozukluğu ve\r\nbu ikisinin birlikte bulunduğu durumların davranışsal sorunlar, aile ilişkileri ve kognitif\r\nfonksiyonlar açısından karşılaştırılması (Yayımlanmamış tıpta uzmanlık tezi). Erişim\r\nadresi: http://tez.yok.gov.tr,Özcan, C. T., Oflaz, F. ve Durukan, İ. (2010). Psikostimulan ilaç tedavisi alan dikkat eksikliği\r\nhiperaktivite bozukluğu olan çocuklarda kişilerarası sorun çözme eğitiminin katkıları.\r\nKlinik Psikofarmakoloji Bülteni-Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 20(2), 125-\r\n131.,Özmen, S. K. (2010). Okulda dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (dehb). Mersin\r\nÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 1-10.,Peters, D. B. (2012). Misdiagnosis, dual diagnoses, and missed diagnosis of gifted children and\r\nadults. Erişim adresi: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc,Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. . Erişim adresi:\r\nhttps://gseuphsdlibrary.files.wordpress.com/2013/03/what-makes-giftedness.pdf,Renzulli, J. S. ve Reis, S. M. (2009). Light up your child's mind. New York, NY: Little, Brown\r\nand Company.,Rinn, A. N. ve Nelson, J. M. (2008). Preservice teachers' perceptions of behaviors characteristic\r\nof adhd and giftedness. Roeper Review, 31(1), 18-26.,Rundkvist, J. L. (2015). Misdiagnosis of adhd/asd in gifted children. Erişim adresi:\r\nhttp://expressiva.se/wp-content/uploads/Misdiagnosis-of-ADHD-ASD-in-giftedchildren-\r\nRevised.pdf,Silverman, L. K. (1993). Social developmental model for counceling the gifted. l. K. Silverman\r\n(Yay. haz.). Counseling Gifted and Talented içinde (s. 291-327). Denver, Co: Love\r\nPublishing,Silverman, L. K. (1998). Through the lens of giftedness. Roeper Review, 20(3), 204-210.,Spencer, T. (2006). The prevalence and correlates of adult adhd in the United States: results\r\nfrom the national comorbidity survey replication. American Journal of Psychiatry,\r\n163(4), 716-723.,Tucker, B. ve Haferistsein, N. L. (1997).Psychological intensities in young gifted children.\r\nGifted Child Quarterly, 41(3), 66-75.,Vande Voort, J. L.,He J. P., Jameson, N. D., Merikanga, K. L. (2014). Impact of the DSM-5\r\nattention-deficit/hyperactivity disorder age-of-onset criterion in the US adolescent\r\npopulation. Journal of the American Academy of Child & Adolescent psychiatry, 53(7),\r\n736–744.,Webb, J. T., Amend, E. R., Webb, N. E., Goerss, J., Beljan, P. ve Olenchak, F. R. (2005).\r\nMisdiagnosis and dual diagnosis of gifted children and adults: ADHD, Bipolar, OCD,\r\nAsperger’s, depression, and other disorders. Scottsdale, AZ: Great Potential Press.,Webb, J. ve Latimer, D., (1993). ADHD children who are gifted. Erişim adresi:\r\nhttps://www.ericdigests.org/1993/adhd.htm,Webster, L. L. (2015). Today's gifted child: A qualitative case study on the teachers and the\r\ntwice exceptional student (ProQuest Dissertations & Theses Global). Erişim adresi:\r\nhttp://search.proquest.com/docview/1758252503?accountid=11054,Willard-Holt, C., Weber, J., Morrison, K. L. ve Horgan, J. (2013). Twice exceptional learners’\r\nperspectives on effective learning strategies. Gifted Child Quarterly, 57, 247–262.,Witaker, A. M., Bell, T. S., Houskamp, B. M. ve O’Callaghan, E. T. (2015). A\r\nneurodevelopmental approach to understanding memory processes among intellectually\r\ngifted youth with attention-deficit hyperactivity disorder. Applied Neuropsychology:\r\nChild, 4(1), 31-40.,Wolfle, J. A. ve French, M. P. (1990). Surviving gifted attention deficit disorder children in the\r\nclassroom. Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED374630.pdf,Zentall, S. S. (1997). Learning characteristics of boys with attention deficit/hyperactivity\r\ndisorder and/or giftedness. Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext\r\n/ED407791.pdf,Zentall, S. S., Moon, S. M., Hall, A. M. ve Grskovic, J. A. (2001). Learning and motivational\r\ncharacteristics of boys with ad/hd and/or giftedness. Exceptional Children, 67, 499–519.,Zentall, S. ve Zentall, T. (1976). Activity and task performance of hyperactive children as a\r\nfunction of environmental stimulation. Journal of Consulting and Clinical Psychology,\r\n44(5), 693-697.
dspace.entity.typePublication
local.indexed.atTRDizin

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Üstün Zekâlı Çocuklar ve Dikkat EksikliğiHiperaktivite Bozukluğu İlişkisi.pdf
Size:
509.77 KB
Format:
Adobe Portable Document Format