Publication:
Soylent Green: Kara bir Film, Kapkara bir Gelecek

dc.contributor.authorSol, Erkin Onat
dc.contributor.authorSol, Ayhan
dc.contributor.institutionORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.contributor.institutionBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.date.accessioned2025-09-20T19:57:31Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted29.07.2022
dc.description.abstractİkinci Dünya Savaşı sonrasında batılı ülkelerin yeni bir büyük savaşı önlemenin yolu olarak seçtiği devlet destekli ekonomik kalkınma modeli hem tüketim toplumuna hem de 1960larda hissedilmeye başlayan hızlı nüfus artışına yol açtı. Bunun üzerine nüfus patlamasına bağlı küresel bir felaket olacağına inanan bazı bilim insanları yaklaşan tehlikeyi doğrudan halka anlatmaya başladılar. 1970lere gelindiğinde medyada her gün yüksek nüfus artışı hakkında bir haber çıkıyordu, ancak Amerikan toplumunun nabzını iyi tutan Hollywood sadece Soylent Green’i üretmekle yetindi. Film siyasal olarak muhafazakâr tercihlerde bulunsa da distopik bir gelecekte anlattığı öyküsünde etkileyici bir trajik eko- kahraman yaratmıştır. Bu çalışmada film iki açıdan inceleniyor. Birincisi, filmin yapıldığı dönemin ürünü olması. Bu dönemde genel kabul gören bilimsel görüşe göre, nüfus patlaması ile doğum kontrolü arasında kuvvetli bir ilişki vardır. (Benzer şekilde filmin esas aldığı Yer Açın! Yer Açın! da doğum kontrolünü vurgular.) Ancak, toplumun muhafazakâr kesimlerinin doğum kontrolüne karşı olmasının etkisiyle muhafazakâr film yapımcıları öyküyü insan bedeninden gıda üretilmesi gibi akıl almaz bir komplo etrafında anlatmayı seçmişler. İkincisi, filmin izleyici üzerindeki etkisi. Yapımcıların muhafazakâr tercihleri nedeniyle de olsa bu komployu merkeze almaları filmin izleyici üzerindeki etkisini arttırıyor olabilir. Ayrıca doğum kontrolünü ihmal eden yapımcılar bu boşluğu çevreci konuları ön plana çıkararak doldurmuşlar. Bu sayede filmin distopik öyküsü izleyicinin zihinsel zaman yolculuğu yapmasını sağlayıp finalde yaşattığı katarsis deneyimi ile de izleyicinin çevre konusunda duyarlılığını arttırıyor. Bu farkındalık ve hassasiyet ile gelecekten geçmişe bakabilen izleyici zamanının sorunlarını daha iyi anlayabilecektir. Sonuç olarak filmler, ama özellikle distopik filmler bu etkileri sayesinde çevre konusundaki gerçekleri insanlara anlatmanın önemli araçları olabilirler.
dc.identifier.doi10.31122/sinefilozofi.871648
dc.identifier.endpage426
dc.identifier.issn2547-9458
dc.identifier.issue11
dc.identifier.startpage410
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14719/4859
dc.identifier.volume6
dc.language.isotr
dc.relation.journalSineFilozofi
dc.subjectNüfus İstatistikleri Bilimi
dc.subjectFilm
dc.subjectRadyo
dc.subjectTelevizyon
dc.subjectÇevre Çalışmaları
dc.titleSoylent Green: Kara bir Film, Kapkara bir Gelecek
dc.typeResearch Article
dcterms.referencesAristotle (1941). Poetics (I. Bywater, Çev., R. McKeon, Ed. The Basic Works of Aristotle) içinde. New York: Random House.,Aristotle (2000). Nicomachean Ethics (R. Crisp, Çev. & Ed.). New York: Cambridge University Press.,Beck, R. & Kolankiewicz, L. (2000). The Environmental Movement’s Retreat from Advocating U.S. Population Stabilization (1970-1998): A First Draft of History. Journal of Policy History, 12(1), 123-156.,Brereton, P. (2016). Environmental Ethics and Film. London: Routledge.,Corballis, M. C. (2019). Language, Memory, and Mental Time Travel: An Evolutionary Perspective. Frontiers in Human Neuroscience, 13:217, 5-13. doi: 10.3389/fnhum.2019.00217,Ehrlich, P. R. (1978). The Population Bomb (Revised Ed.). New York: Ballantine Books.,Hardin, G. (1968). The Tragedy of the Commons. Science, 162 (3859), 1243-1248.,Hardin, G. (1974). Living on a Lifeboat. Bioscience, 24(10), 561-568.,Harrison, H. (1996). Yer Açın! Yer Açın! İstanbul: Metis Yayınları.,Kruse, N. W. (1979). The Process of Aristotelian Catharsis: A Reidentification. Theatre Journal, 31(2), 162-171.,Meeker, Joseph W. (1996). The Comic Mode. C. Glotfelty & H. Fromm (Ed.), The Eco-criticism Reader: Landmarks in Literary Ecology (pp. 155-169) içinde. Athens: University of Georgia Press.,Murray, R. L. & Heumann, J. K. (2009). Ecology and Popular Film: Cinema on the Edge. Albany: State University of New York Press.,Napieralski, E. A. (1973). The Tragic Knot: Paradox in the Experience of Tragedy. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 31(4), 441-449.,Olszynko-Gryn, J. & Ellis, P. (2018). Malthus at the Movies: Science, Cinema, and Activism around Z.P.G. and Soylent Green. Cinema Journal, 58(1), 47–69. doi:10.1353/cj.2018.0070,Paskov, A. (1983). What is Aesthetic Catharsis? The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 42(1), 59-68.,Robertson, T. (2012). The Malthusian Moment. New Brunswick: Rutgers University Press.,Sarvis, W. (2019). Embracing Philanthropic Environmentalism: The Grand Responsibility of Stewardship. Jefferson, NC: McFarland & Company, Inc., Publishers.,Suddendorf, T. & Corballis, M. C. (1997). Mental time travel and the evolution of the human mind. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 123(2), 133–167.,Tulving, E. (1993). What is episodic memory? Current Directions in Psychological Science, 2, 67- 70.,Wilmoth, J. R. & Ball, P. (1992). The Population Debate in American Popular Magazines, 1946- 90. Population and Development Review, 18(4), 631-668.,Filmler,Albert, T. & Ramis, H. (Yapımcı), & Ramis, H. (Yönetmen). (1993). Groundhog Day [Sinema Filmi]. ABD: Columbia Pictures.,Cage, N., Garner, T., Golightly, N., King, G. & Schmidt, A (Yapımcı), & Lee T. (Yönetmen). (2007). Next [Sinema Filmi]: ABD: Paramount Pictures.,David, L., Bender, L. & Burns, S. Z. (Yapımcı), & Guggenheim, D. (Yönetmen). (2006) An Inconvenient Truth [Belgesel Film]. ABD: Paramount Vantage.,De Fellitta, F., Ehrlich, M. S. & Madigan, T. (Yapımcı), & Campus, M. (Yönetmen). (1972). Z.P.G [Sinema Filmi]. Danimarka-ABD: Legend Films.,Gordon, M., Wynn, J., & Rousselett, P. (Yapımcı), & Jones, D. (Yönetmen). (2011). Source Code [Sinema Filmi]. ABD-Fransa: Summit Entertainment.,Gurian, P. R. (Yapımcı), & Coppola, F. F. (Yönetmen). (1986). Peggy Sue Got Married [Sinema Filmi]. ABD: Tristar Pictures.,Kramer, S. (Yapımcı & Yönetmen). (1959). On the Beach [Sinema Filmi]. ABD: United Artists.,Kubrick, S. (Yapımcı & Yönetmen). (1964). Dr. Strangelove or How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb [Sinema Filmi]. ABD: Columbia Pictures.,Rhulen, A., Bender, C., Kutcher, A., Spink, J.C & Dix A.J. (Yapımcı), & Bress, E. & Gruber, J. M. (2004). The Butterfly Effect [Sinema Filmi]. ABD: New Line Cinema.,Seltzer, W. & Thacher, R. (Yapımcı), & Fleischer, R. (Yönetmen). (1973). Soylent Green [Sinema Filmi]. ABD: MGM.,Stoff, E., Lassally, T., Silver, J., Jacobs, G. & Hoffs, J. (Yapımcı), & Liman, D. (Yönetmen). (2014). Edge of Tomorrow [Sinema Filmi]. ABD: Warner Bros. Pictures.
dspace.entity.typePublication
local.indexed.atTRDizin

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Soylent Green Kara bir Film, Kapkara bir Gelecek.pdf
Size:
347.07 KB
Format:
Adobe Portable Document Format