Publication:
Sınıf Öğretmenleri Hayat Bilgisi Derslerinde Örnek Olay Yazıyor: Bir Öğretmen Eğitimi Süreci

dc.contributor.authorÜtkür, Nur
dc.contributor.authorÖnder, Alev
dc.contributor.authorKabapınar, Yücel
dc.contributor.institutionİstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa
dc.contributor.institutionBahçeşehir Üniversitesi
dc.contributor.institutionMarmara Üniversitesi
dc.date.accessioned2025-09-20T20:00:56Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted19.06.2020
dc.description.abstractÖrnek olay incelemesi yöntemi hayat bilgisi derslerinde kullanılmakta olan aktiföğrenme yöntemlerinden biridir. Bu yöntemin hayat bilgisi derslerinde niteliklikullanımı önem taşımaktadır. Araştırmanın genel amacı, öğretmenlerin hayat bilgisiderslerinde örnek olay incelemesi yöntemini ne derece etkin kullandıklarını saptamak ve öğretmenlere verilen eğitimin ardından yöntemin sınıf içinde kullanımı sonrasındaki değişimi ortaya koymaktır. Bu genel amaç doğrultusunda bu çalışmadaverilen eğitim öncesi ve sonrasında öğretmenlerin kullandıkları örnek olay metinlerinin niteliğine yönelik görüşlerinin alınması ve kendilerinin oluşturdukları metinlerin incelenmesi amaçlanmıştır. İstanbul ili Anadolu yakasından seçilen sosyo-ekonomik düzeyi yüksek olan bir özel okul ve sosyo-ekonomik düzeyi düşükolan bir devlet ilkokulunda eğitim veren 7 sınıf öğretmeni çalışma grubunu oluşturmaktadır. Çalışmada veriler 2014-2015 eğitim öğretim yılında toplanmıştır. Çalışmanitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması niteliğini taşımaktadır. Veri toplama araçları olarak açık uçlu anket, görüşme ve doküman inceleme kullanılmıştır.Veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göreöğretmenler genel olarak, verilen eğitimden önce kullandıkları örnek olayların yaşantılara dayalı, düşünsel, empatik ve ahlâkî soru sormaya yönelik olmadığını düşünmektedirler. Verilen eğitim sürecinde ise öğretmenler, örnek olay yazma ve bunları derslerinde kullanma sürecinden mutlu olduklarını ve bu süreci beğendikleriniifade etmişlerdir. Ayrıca yapılan doküman inceleme sonucunda, öğretmenlerin yazdıkları örnek olay metinlerinin özelliklerinin nitelikli örnek olay özelliklerine uyduğu tespit edilmiştir.
dc.identifier.doi10.23863/kalem.2018.98
dc.identifier.endpage492
dc.identifier.issn2146-5606
dc.identifier.issn2146-5606
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage459
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14719/5389
dc.identifier.volume8
dc.language.isotr
dc.relation.journalKalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi
dc.subjectEğitim
dc.subjectEğitim Araştırmaları
dc.titleSınıf Öğretmenleri Hayat Bilgisi Derslerinde Örnek Olay Yazıyor: Bir Öğretmen Eğitimi Süreci
dc.typeResearch Article
dcterms.referencesAydın, M. Z. (2011). Okulda ahlak eğitimi ve ahlak öğretiminde örnek olay incelemesi yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.,Badger, J. (2010). Classification and framing in the case method: Discussion leaders’ questions. Journal of Further and Higher Education, 34(4), 503-518.,Beckisheva, T., Gasparyan, G. A. ve Kovalenko, N. A. (2015). Case study as an active method of teaching business English. Procedia Social and Behavioral Sciences, 166, 292-295.,Bolger, N., Davis, A. ve Rafaeli, E. (2003). Diary methods: Capturing life as it is lived. Annual Review of Psychology, 54, 579-616.,Farahani, L. A. ve Heidari, T. (2013). Effects of the case-based instruction method on the experience of learning. Journal of Biological Education, 48(1), 40-45.,Kabapınar, Y. ve Baysal, Z. N. (2004). İlköğretimde hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimine yaşamın kendisini taşımak: gazete haberinin kullanıldığı bir öğretimin tasarlanması ve değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 10(39), 384-419.,Kabapınar, Y. (2009). İlköğretimde hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Maya Akademi.,Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.,Lengyel, L. ve Vernon-Dotson, L. (2010). Preparing special education teacher candidates: Extending case method to pratice. Teacher Education and Special Education, 33(3), 248-256.,McNiff, J. ve Whitehead, J. (2002). Action research: Principles and practice. London and Newyork: Taylor & Francis Group.,Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2009). İlköğretim hayat bilgisi dersi 1-3. sınıflar öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.,Morris, R. V. (2001). Drama and authentic assessment in a social studies classroom. The Social Studies, 92(1), 41-44.,Özkan, Ö. (2010). Örnek olay yönteminin hayat bilgisi dersi öğrenme ortamlarında kullanımının etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.,Ütkür, N. (2016). Öğretmenlerin kullandıkları yöntem ve teknik farklılıkları: Hayat bilgisi dersi örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(USBES Özel Sayı II), 1631-1651.,Ütkür, N., Kabapınar, Y. ve Önder, A. (2016). Örnek olay yönteminin hayat bilgisi derslerinde kullanımına yönelik bir eylem araştırması. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 41-58.,Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. M. Bütün ve S. B. Demir, (Çev. Ed.), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi 2014.),Rosler, B. (2008). Process drama in one fifth-grade social studies class. The Social Studies, 99(6), 265-272.,Schroeder, C., Scott, T. P., Tolson, H., Huang, T. ve Lee, V. (2007). A meta-analysis of national research: Effects of teaching strategies on student achievement in science in United States. Journal of Research in Science Teaching, 44(10), 1436-1460.,Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.,Yurdugül, H. (2005, Eylül). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi içinde. Pamukkale Üniversitesi’nde yapılan kongre, Denizli.
dspace.entity.typePublication
local.indexed.atTRDizin

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Sınıf Öğretmenleri Hayat Bilgisi Derslerinde Örnek Olay Yazıyor Bir Öğretmen Eğitimi Süreci.pdf
Size:
5.64 MB
Format:
Adobe Portable Document Format