Tez
Permanent URI for this collectionhttp://acikerisim.bau.edu.tr:4000/handle/123456789/160
Browse
1 results
Search Results
Item Kent makroformunun dönüşümünde ulaşımın rolü ; Pendik örneği(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-04) Başkan, Fatih; Özden, Pelin PınarGelişmekte olan ülkelerde kentleşme ekonomik ve sosyal değişimin etkin bir eğilimi olarak karşımıza çıkmaktadır. Sosyal, ekonomik ve fiziksel katmanların tüm özgün niteliklerinin bir araya gelmesiyle oluşan kentler, karmaşık ve insan faktörü nedeniylede yaşayan, hareket eden organizmalardır. Gelişme yönünde yapılan müdahaleler doğayı tüketerek yapay çevreye dönüştürmektedir. Kent biçiminin -kent içi ulaşım teknolojisinin gelişimi koşutundakontrolsüz biçimlenişi sonucu karşı karşıya kaldığı bu durum; nüfus-erişilebilirlik ilişkisi, kentin (sıçramalar yapamadan) yayılması, kent içi toplu ulaşımın yetersizliği, mesafeye bağımlı zaman-mekân ilişkisi vb. sorunlar yaratmaktadır. Günümüzde kentlerin fiziksel yapısı çözümlenmeyi bekleyen diğer bir sorunu oluşturmaktadır. Kendi içinde oldukça fazla takadan meydana gelen bu yapı genel manada arazi kullanış ve makroform olarak ikiye ayrılabilir. Diğer bir ayrımda ise makroform başlığı, sınırlar ve büyüklük bakımından değerlendirmeye alınmıştır. Bu tez kapsamında ulaşım ve kent makroformunun etkileşimi, kavramsal ve tarihsel açıdan karşılaştırmalı bir yöntemle ele alınarak, kent biçiminin yaya ölçeğinden günümüz metropolüne kadar geçirdiği evreler çalışmada kuramsal örnekler eşliğinde incelenmiştir. Teorik incelemenin ardından pratik olarak İstanbul’un Pendik İlçesi konu edilmiştir. Pendik’in makroform gelişimi, kentte yer alan ulaşım yatırımları üzerinden incelenmiş, kentin tarihi ve güncel haritaları kullanılarak, ulaşım ve makroform dönüşümünün etkileşimi ortaya konulmuştur. Yapılan değerlendirme ile kentin gelecek bazlı gelişme senaryoları ve planlanan yeni yatırımların kent bütününü nasıl etkileyeceği yönünde Pendik’in stratejik planına katkı sağlayacak verilere ulaşılmıştır.