Tez

Permanent URI for this collectionhttp://acikerisim.bau.edu.tr:4000/handle/123456789/160

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Akıllı ulaşım sistemleri
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-06) Bodur, Mehmet Ali; Ilıcalı, Mustafa
    Hammaddelerin, petrol kaynaklarının, su kaynaklarının olduğu gibi yolların da bir sınırı bulunmaktadır. Araç sayısının hızla arttığı, kentlerin nüfuslarının yoğunlaştığı bu dönemde yerleşik kent yapısında yeni yolların oluşturulamaması, trafik konusunda gitgide artan bir sıkışıklık ve memnuniyetsizlik sonucu doğurmaktadır. Artan memnuniyetsizliklerin giderilebilmesi amacıyla merkezi ve yerel yönetimlerin en önemli yatırım konularının başında ulaşım yatırımları gelmektedir. İnsanların seyahatlerini daha kısa sürede daha konforlu hale getirebilmek amacıyla ARGE çalışmaları yapılmakta ve geliştirilen sistemler Akıllı Ulaşım Sistemleri şemsiye kavramı altında tanımlanmaktadır. Gelecekte Akıllı Ulaşım Sistemleri kavramı daha da önem kazanacak ve tamamen elektronik, insandan bağımsız sistemler ulaşımın her kademesinde kullanılmaya başlanacaktır. Bu kapsamda yapılan bu tez çalışmasının Akıllı Ulaşım Sistemleri kavramının daha iyi anlaşılması konusunda yardımcı olacağı düşünülmektedir. Yapılan çalışmada Akıllı Ulaşım Sistemleri kapsamına giren sistemler ve İzmir özelinde bu konuda yapılan çalışmalar irdelenmiştir. Yapılan çalışmalar ışığında yakın bir tarihte ülkemizin ulaşım teknolojileri konusunda bir cazibe merkezi haline geleceği sonucuna varılmıştır.
  • Item
    Bütünleşik afet etki ve ihtiyaç tespit sistemi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-08) Esmer, Mehmet; Kadıoğlu, Mikdat
    Bu tez çalışmasının amacı, günümüzde meydana gelen değişimler doğrultusunda bilgisayar teknolojilerinin ve coğrafi bilgi sistemlerinin ulaştığı son noktanın da yardımıyla afet yönetimi çalışmalarında afetin etkisi ve ihtiyaçların tespitini yapabilecek ve karar vericilere afet öncesi, sırası ve sonrasında çalışmalara yön verecek bir sistemin tasarlanması üzerine bir metodoloji ortaya koymaktır. Afet olmadan önce muhtemel risklere göre oluşturulan senaryolar ile afet sonrası afet ile ilgili bilgiler kullanılarak hesaplanan hasar dağılımı, araziden gelecek veriler ile kıyaslanarak, güncel hasar yayılımı ve şiddetine göre, en uygun afet planı en kısa sürede uygulanabilecektir. Ölü, yaralı ve acil barınma ihtiyacı olanların belirlenmesi, kurtarma ekiplerinin ve yardım malzemelerin açık olan en uygun güzergâh kullanılarak afet bölgesine ulaştırıp, mümkün olan en fazla sayıda insanı enkaz içerisinden kurtarılması ve tahliyesi sağlanacaktır. Afet risk haritaları amacı doğrultusunda ölçeklendirilerek karar vericilerin afetin boyutunu daha kolay anlayabilmesi sağlanacaktır. Böylece kısa sürede etkin müdahale sağlanarak afet ile paralel gelişebilecek ikincil afetlerin etkisi de azaltılacaktır. Afet sonrası ihbar sistemi telefon, faks, vs. ile gelen, adrese veya bölgeye dayalı veriler, diğer afet verileri ile (deprem, sel, yangın, heyelan vb.) değerlendirilerek afetin ilerlemesi ve yapılan iyileştirmeler süreç yönetimi mantığı ile izlenip yönetilebilecektir. Değişen verilere bağlı olarak afet sonucu oluşan risk değişimleri görülebilecektir. Sonuç olarak Bütünleşik Afet Etki ve İhtiyaç Tespit Sistemi, risk analizleri sonucu hesaplanan can kaybı, yaralı sayısı, üstyapı ve altyapı hasarı ve buna paralel olarak lojistik ihtiyaçların daha gerçekçi belirlenmesi, imkânların daha doğru kullanılmasını olumlu yönde etkilemesi hedeflenmektedir.