Tez

Permanent URI for this collectionhttp://acikerisim.bau.edu.tr:4000/handle/123456789/160

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Kente karşı suç kavramına kıyı alanlarındaki imar uygulamaları çerçevesinden bir bakış : Kuşadası örneği
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Alp, Behçet; Özden, Pelin Pınar
    Bu çalışmada; kente karşı suç kavramı, kıyı alanlarındaki imar uygulamaları çerçevesinden irdelenmiş, hangi eylemlerin kente karşı suç olarak nitelendirilebileceği, bu eylemlerin kıyı kentlerindeki değişik uygulanış biçimleri ile kentin geleceği ve kent halkı üzerinde bıraktığı etkiler analiz edilmeye çalışılmıştır. Öncelikli olarak, kent, kentlilik bilinci, kente karşı suç ve imar uygulamaları bağlamında kente karşı işlenen suç gibi kavramlara yer verilmiştir. Bu kavramlar açıklandıktan sonra diğer bir bölümde, kıyı alanlarındaki hangi eylem ve uygulamaların kente karşı işlenen suç olarak nitelendirilebileceği ve bu eylem ve uygulamaların kent ve kent halkı üzerindeki fiziksel, sosyal, siyasal etkileri değerlendirilmiştir. Bir kıyı kenti olarak Kuşadası ilçesinin genel özelliklerine yer verilmiş, devamında Kuşadası ilçesinde kente karşı suç niteliğindeki somut imar uygulama örneklerine değinilmiştir. Yapılan analizlerden sonra, Kuşadası ilçesi için yeni bir yaklaşım önerisinde bulunulmuştur. Son bölümde ise konuyla ilgili elde ettiğimiz veriler neticesinde görüş ve öneriler sunulmuştur.
  • Item
    Kentsel mekanda işlevsizleşen sanayi alanlarının park alanlarına dönüştürülmesi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-04) Büyükköz, Hatice; Giritlioğlu, Cengiz
    18. yüzyılda İngiltere'de başlayan Sanayi Devrimi'nin tüm dünyaya yayılması ile kentlerde günümüze kadar hissedilen değişimler yaşanmıştır. Sanayileşmenin ilerleyen aşamalarında teknolojik gelişmeler, üretim teknolojilerindeki değişiklikler ve sanayi alanındaki yeni yapılanmalar sanayi tesislerinin işlevselliği ve yer seçimi konusunda değişikliklere neden olmuş; bazı sanayi tesisleri şehir dışına taşınırken bazıları da kapanma noktasına gelmiştir. Buna bağlı olarak kent merkezlerinde boş ve köhnemiş mekanlar ortaya çıkmıştır. Bu alanlar, kent ortamındaki yoğun yapılaşma içerisinde eksikliği artarak hissedilen ve çeşitli aktivitelere olanak sağlayabilen park alanları açığını kapatabilecek potansiyele sahip alanlardır. Yapılan çalışma ile kentlerde köhnemiş bu alanların park alanlarına dönüştürülmesi fırsatları üzerinde durulmuştur. Çalışmada bu gibi alanların park alanlarına dönüştürülmesine dünyadan ve ülkemizden örnekler verilmiş olup, ülkemizdeki uygulama örneklerinde katılımcılarla bir anket çalışması da yürütülmüştür. Araştırma sonucunda yapılan dönüşümlerin fiziksel, sosyal, ekonomik anlamda katkılar sağladığına dair bulgular elde edilmiş ve bazı önerilere yer verilmiştir.
  • Item
    Altyapı tesislerinin ulaşım sistemi üzerindeki etkisi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-04) Sağır, Özkan; Kantarcı, Muammer
    Dünyada olduğu gibi, Türkiye´de de büyük kentlerin en önemli sorunlarından biri ulaşım sorunudur. Kent nüfusunun artışı ile birlikte, kentleşme ve sanayileşmenin hızla artması ve her yıl binlerce aracın trafiğe çıkması, ulaşım sorununun daha da artmasına yol açmaktadır. Kent yaşamının çok önemli bir parçası olan ulaşımın karmaşık bir duruma düşmesini önlemek için; teknolojik gelişmeleri ve modern uygulamaları göz önünde bulundurarak, verimli, ekonomik ve toplumsal faydayı sağlayan ulaşım sistemleri geliştirilmelidir. İnsanlar ihtiyaçlarını her zaman bulundukları yerden temin etme imkanına sahip değildir. İnsanların sosyal, kültürel ve ekonomik yönlerden faydalanmak için kullandıkları karayolları, denizyolları, havayolları ve demiryollarının tamamı bir ulaşım sistemidir. Ulaşım sistemleri yapılandırılırken mühendislik bilgisi gerektiren tasarım kıstaslarına uygun olarak ve hizmet ömrü süresince güvenlik ve işletme maliyetleri açısından değerlendirilir. Karayollarında teknik altyapı tesislerinin ulaşım sistemi üzerindeki etkisi sistemin sağlıklı, güvenli ve konfor düzeyi yüksek bir şekilde kullanılabilmesini sağlamaktadır. Karayolu Ulaşım Sisteminde altyapı tesislerinin sebep olduğu zaman kaybı, ekonomik kayıplar ve verim düşüklüğü ülke ekonomisine makro düzeyde büyük zararlar vermektedir. Bu durum; teknik altyapı tesislerinin ulaşım sistemi üzerindeki işlevsellik etkisinin çok önemli olduğunun göstergesidir.
  • Item
    Kent mekanının dönüşümünde erişebilirlik sorunsalı : ulaşımda erişebilirlik ve Konya tarihi kent merkezi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-03) Gezgin, Hüseyin Avni; Özden, Pelin Pınar
    İnsan tabiatı gereği hayatını ikame ve idame ettirebilmek için sürekli bir ihtiyaç içerisinde bulunmaktadır. Bu ihtiyaçlar insanın fiziksel yapısının sağlığı açısından gerekli olan şeyler olduğu gibi sosyal yapısının inşa edilmesi için elzem olan fonksiyonlar da olabilirler. Tüm bu ihtiyaçların giderilmesi ve hayati fonksiyonların devam ettirilebilmesinde; ihtiyaç duyulan nesne, mekan veya olgunun insan hayatına dahil edilebilmesi; varlığı bir temel görevi üstlenen ve çoğu zaman insan algısından uzak olan “erişebilirlik” kavramı ile mümkündür. Erişebilirliği insanların gerekli tesislere, ürünlere ve etkinliklere ulaşabilme kolaylığı olarak ta tanımlayabiliriz. Araştırmalarda erişim, erişilebilir, erişilebilirlik sözcükleri yaygın olarak: Bir yerden, başka bir yere istenilen sürede, ekonomik, güvenli, konforlu ve çevresine zarar vermeden gidebilmek, gidilecek yerin yakınına yaklaşabilmek şeklinde ifade edilmektedir. Halbuki bu tür tanımlar daha çok ulaşılabilirlikle alakalıdır. Dolayısıyla ulaşılabilirlik ancak erişebilirliğin bir bölümü olarak incelenebilir. Erişebilirliğin - Uzaklığın yorumlanmasında farklı seçenekler, farklı kentsel dönüşüm araştırmalarını gündeme getirmektedir. Algılama uzaklığı, sıklık, yoğunluk bu kapsamda tartışılmaktadır. “Gözden ırak olan, gönülden de ırak olur” deyimi uzaklıkla başımıza gelecekleri ifade ederken, “Akıl var izan var” deyimi ise her türlü projede akılcı davranışın önemini vurgulamaktadır. ‘İzan’ kelimesi ise sahip olduğu mana itibari ile bu deyimde çok sarsıcı bir mühendislik kelimesi olarak durmaktadır. Sunduğum kentsel dönüşüm ve erişilebilirlik hakkındaki tezimin yeni planlama stratejilerinin seçilmesinde faydalı olmasını umuyorum.