Fen Bilimleri Enstitüsü

Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.14719/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Toplu taşıma sistemlerinin entegrasyonunda aktarma merkezleri : İstanbul tarihi kıyı bölgeleri örneği
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Saraçoğlu, Belkıs; Yazgan, Ayfer
    Kentler büyüdükçe konut, çalışma, eğitim, sağlık ve diğer tüm kentsel işlev alanları birbirinden uzak mesafelerde konumlanmakta ve kentlerin sınırları giderek büyümektedir. Kentsel işlev alanları arasındaki mesafelerin artması ile birlikte kentte yaşayanların yolculuk talepleri de artmakta ve bu taleplerin karşılanması için kentiçi ulaşımda farklı hız ve yolcu kapsitesine sahip toplu taşıma türlerinin kullanılması zorunluluk haline gelmektedir. Kentiçi toplu taşıma sisteminde birbirinden farklı toplu taşıma türleri ile kentlilerin ulaşım ihtiyaçları karşılanırken yolcuların bir türden diğer bir türe aktarma yapma zorunluluğu doğmaktadır. Ancak toplu taşıma türlerinin bir bütün olarak değil birbirinden bağımsız ve kopuk bir şekilde çalışması, istasyon ve duraklar arasında uzun yürüme mesafeleri, istasyonlar arasındaki yaya bağlantılarının taşıt yolları ile kesintiye uğraması aktarmalı yolculukların en sıkıntılı bölümü olarak görülmekte ve kentiçi ulaşımda bu sorunları ortadan kaldıracak, türler arasında hızlı ve konforlu geçiş imkanı sunacak bir aktarma sistemine ihtiyaç duyulmaktadır. Kentiçi toplu taşıma sisteminde türler arasında hızlı ve konforlu geçiş imkanı sağlayan aktarma sistemi aktarma merkezleri ile kurulmaktadır. Aktarma merkezlerinde birden çok toplu taşıma durak ve istasyonu birarada bulunmaktadır. Aktarma merkezlerinin çok sayıda toplu taşıma durak ve istasyonunu aynı mekanda buluşturması yolculara bir sistemden inip diğer bir sisteme hızlı ve konforlu geçiş yapma olanağı tanımakta, kesintisiz seyahat yapma imkanı sunmaktadır. Çalışma kapsamında aktarma merkezlerinin toplu taşıma sistemi içerisinde entegrasyonun hangi boyutunu gerçekleştirdiği ve nasıl bir rol üstlendiği, bu rolunu yerine getirirken işlevsel kurgusunun, yer seçimi kriterlerinin, planlama ve tasarım ilkelerinin nasıl olması gerektiği ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Daha sonra İstanbul kenti toplu taşıma sistemi içerisinde mevcut aktarma sisteminde görülen sorunlara değinilmekte ve bu sorunları ortadan kaldırmak amacıyla planlanan aktarma merkezlerinden tarihi kıyı bölgesindeki aktarma merkezleri için hazırlanan projeler ortaya konulan ilkeler bağlamında değerlendirilmektedir.
  • Item
    Toplu taşıma türleri arasında entegrasyonun önemi ve bu kapsamda Ankara-Çayyolu örneğinin incelenmesi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015-01) Aydemir, Sevim; Turgut, Sırma R.
    Ankara kentinde oluşan çevre sorunlarına çözüm üretilebilmesi amacıyla, kentin çanak dışına çıkılmasının fikirleri geliştirilmiş ve 1990 Ankara Nazım İmar planı kararları ile kent, batı ve güney-batı istikametinde yayılma sürecine girmiştir. Bu koridorlarda tanımlanan kentsel faaliyetler (kamu, ticaret…vb.) çevresindeki alanların prestijini artırmış ve konut alanlarını da beraberinde getirmiştir. Çayyolu Bölgesi, Ankara kentinin güney-batı koridorunda olan Eskişehir Yolunda plan kararları çerçevesinde kamu alanlarının yer seçmesiyle prestiji artan ve günümüzde orta-üst gelir grubunun tercih ettiği bir yerleşim alanı olmuştur. Ancak Çayyolu bölgesinde artan nüfusla birlikte, bölgeyi şehir merkezine bağlayan koridor üzerinde trafik açısından sorunlar yaşanmaya başlanmıştır. Bu çalışma ile Ankara Metrosu (M2) ile lastik tekerlekli toplu taşıma sistemleri arasında sağlıklı bir entegrasyon kurulması sağlanarak, her geçen gün artan trafiğe, sıkıntılar yaşanan toplu taşıma sistemine çözüm getirilmeye çalışılmıştır.