Fen Bilimleri Enstitüsü
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.14719/13
Browse
8 results
Search Results
Item Bilgi teknolojileri ve bankacılık iç denetimi üzerine etkisi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-02) Ermurat, Mehmet; Karahoca, AdemBilgi teknolojilerinin bankacılık sektöründe yaygın kullanımının artması ile birlikte özellikle 1990’lı yıllardan sonra bankaların operasyonel birimleri ve yönetim birimleri büyük değişiklikler yasamışlardır. Öncelikle bilgi teknolojileri verimliliği ve etkinliği artırmış ve bankaların daha rekabetçi olabilmelerini sağlamıştır. Böylece günümüz bankacılığında, yoğun teknoloji kullanımı, başlıca rekabet konularından birisi olmuştur. Yoğun teknoloji kullanımı, beraberinde büyük organizasyonel isleyiş değişiklikleri getirmiştir. Kredi tahsis süreçlerinden, yeni müşteri kazanımına kadar birçok alanda merkezde yer alan birimler, şubelerin görevlerini üstlenmişlerdir. Bilgi teknolojilerinin yoğun kullanımından önce kredi kullandırım süreçleri şubelerde başlayıp şubelerde tamamlanırken, günümüzde sürece merkezde yer alan operasyon birimleri de dâhil olmuşlardır. Başvurular şubelerde alınmakta sonraki aşamaların hepsi merkezden gerçekleştirilebilmektedir. Bu durum şubeler ile genel müdürlük birimleri arasındaki organik bağı kuvvetlendirmiştir. Banka iç denetim birimleri olan Teftiş Kurulları bilgi teknolojileri öncesi dönemde şubeler ile genel müdürlük birimleri arasında organik bağı kuran yapılardır. Ancak teknolojik gelişme ile iç denetim birimlerinin etkinliğinin azaldığına ilişkin genel bir düşünceyi beraberinde getirmektedir. Bu araştırmada iç denetim birimlerinin bilgi teknolojilerini kullanma gereklilikleri ve denetim birimlerinin bilgi teknolojisini yoğun olarak kullanabilmeleri halinde verimliliklerinin ve etkinliklerinin artacağı bir uygulama örneği ile ortaya konmuştur.Item İlköğretim okullarında görev yapan bilişim teknolojileri öğretmenlerinin bilişim teknoloji eğitiminin sorunlarına yaklaşımları (İstanbul örneği)(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012) Kır, Hülya; Uzunboylu, HüseyinBilişim Teknolojileri (BT) modern toplumların vazgeçilmez bir yapı taşı hâline gelmiştir. Yetişen bireylerin teknolojiden en iyi şekilde faydalanmaları gerekmektedir. Bilişim Teknolojileri eğitiminin misyonunu üstlenmiş değerli öğretmenlerimize birçok görev ve sorumluluklar düşmektedir. Bu araştırmada ilköğretim okullarında görev yapmakta olan bilişim teknolojileri öğretmenlerinin okul ortamında karşılaştıkları sorunlara yönelik görüşlerine başvurulmuştur. Araştırma verileri 2011-2012 Eğitim-Öğretim yılı İstanbul ili Bağcılar, Esenler ve Gaziosmanpaşa ilçelerinde çalışan 62 bilişim teknolojileri öğretmeninden araştırmacı tarafından hazırlanan anket aracılığı ile toplanmıştır. Tarama modelindeki araştırma ile elde edilen veriler SPSS Statistics 15.0 programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre karşılaşılan sorunların öğretmenlerin yaş ve hizmet yıllarına göre farklılık göstermediği saptanmıştır. Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin en çok ailelerin derse yaklaşımı, fiziki ortamlar ve genel değerlendirme konularında sorun yaşadıkları gözlemlenmiştir. Öğretmen boyutunda derste yapılması gereken etkinlikleri engelleyen soruna rastlanmamıştır. Okul boyutunda, öğretmen ve öğrencinin yapması gereken etkinliklerde okul olanaklarının sınırlılıklarıyla karşılaştıkları ve ders saatinin azaltılmasının derste yapılması gereken etkinlikleri engellediği sonuçlarına ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında öneriler geliştirilmiştir.Item İlköğretim ve ortaöğretimde öğrencisi olan velilerin e-okul kullanım düzeyleri(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-01) Kara, Mühreli; Özçınar Uzunboylu, ZehraBilgi teknolojilerinin hızlı bir şekilde gelişmesi, eğitim teknolojisinin de bu paralelde gelişmesini sağlamıştır. Günümüzde her sektörde yerini alan bilişim teknolojileri, eğitim sektöründe de şüphesiz önemli bir yer edinmiştir. Eğitimin en önemli öğelerinden olan, öğrenci velilerinin de bu teknolojiden sonuna kadar faydalanmalarını sağlamak amacıyla, 2007 yılından beri işleyen e-okul veli bilgilendirme sistemi yaklaşık olarak 6 senedir sorunsuz bir şekilde işlemektedir. Bu araştırmanın amacı, 2007 yılından beri MEB tarafından hizmete sunulan e-okul sisteminin, öğrenci velileri tarafından ne kadar kullanılabildiğinin ortaya çıkarılmasıdır. Bununla beraber e-okul kullanma kılavuzunun hazırlanarak, öğrenci velilerine ulaşmasını sağlamaktır. Aynı zamanda, yeni gelişen teknolojilere uzak duran, hatta teknolojiden korkan bireylerden, çalışma grubuna girenlere bilişim okur yazarlığı kazandırmak ve öğrendiklerinin çarpan etkisi olarak, diğer yaşantılarına da aktarılmasını sağlamaktır. Araştırmanın birinci bölümünde araştırma konusu, araştırma amacı, araştırma problemi, araştırma soruları, varsayımlar ve araştırmanın sınırlılıkları açıklanmaktadır. Araştırmanın ikinci kısmında yapılan literatür taramaları sonucunda elde edilen konu ile ilgili kaynaklar değerlendirilmiştir. Bu bölümünde başlangıç aşamasında oluşturulan araştırma soruları çerçevesinde konunun kavramsal çerçevesi ortaya koyulmuştur. Bu kısımda genel olarak bilgi ve iletişim teknolojisinin ve eğitim teknolojisinin öğeleri açıklanmıştır. Araştırmanın üçüncü bölümde araştırmanın yöntemine ilişkin açıklamalar yapılmıştır. Bu bölümde konu seçimi, araştırmanın modeli, çalışma gerçekleştirilirken kullanılan yöntem ve teknikler, çalışma grubu ile veri toplama araçları hakkında bilgiler verilmektedir. Dördüncü bölümde ise elde edilen bulgular irdelenmiş, bağımlı ve bağımsız değişkenlerin tek tek analizleri yapılmıştır. Araştırmanın 5. bölümünde ise tartışma ve önerilere yer verilmiştir.Item Teknik öğretmenlerin eğitimde bilgi teknolojileri kullanım yeterliliklerinin belirlenmesi(Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012-05) Bilgin, Hasan; Uzunboylu, HüseyinBilgi teknolojilerinin hızlı bir şekilde hayatımızın her alanına girmesiyle eğitim sistemlerininde bu değişime ayak uydurması kaçınılmaz olmuştur. Eğitimde teknoloji kullanımı kalite ve verimliliği arttırmıştır. Yeni gelişme ve yatırımların ışığında klasik eğitim ortamlarıda kendini yenilemeye başlamıştır. Teknik eğitim ülkelerin ihtiyaç duyduğu ara eleman gücünün yetiştirilmesi konusunda öncelikli konulardan biridir. Yetiştirilen ara elemanın günümüz hızlı değişen bilgi teknolojileri sayesinde en güncel bilgiye en hızlı şekilde erişebilmektedir. Bu yeteneği öğrencilere kazandırmanın temel yolu öğretmenlerin bilgi teknolojilerini eğitimde etkin kullanımlarıyla gerçekleşebilecektir. Araştırmanın birinci bölümünde araştırma konusu, araştırma amacı, araştırma problemi, araştırma soruları, varsayımlar ve araştırmanın sınırlılıkları açıklanmaktadır. Araştırmanın ikinci kısmında yapılan literatür taramaları sonucundaelde edilen konu ile ilgili kaynaklar değerlendirilmiştir. Bu bölümünde başlangıç aşamasında oluşturulan araştırma soruları çerçevesinde konunun kavramsal çerçevesi ortaya koyulmuştur. Bu kısımda genel olarak teknik ve mesleki eğitimin tarihçesi tartışılmış ve günümüze kadar kullanılan teknolojik araçlar listelenmiştir. Araştırmanın üçüncü bölümde araştırmanın yöntemine ilişkin açıklamalar yapılmıştır. Bu bölümde konu seçimi, araştırmanın modeli, çalışma gerçekleştirilirken kullanılan yöntem ve teknikler, evren ve örneklem ile veri toplama araçları hakkında bilgiler verilmektedir. Araştırma ile literatürde tespit edilen teknik öğretmenöz yeterlilik boşluğu doldurulmaya çalışılmıştır. Araştırmanın anket çalışması,kâğıt üzerinde ve Limesurvey yazılımı üzerinden online olarak yapılmıştır. Anket katılımı ile ilgili duyurularelektronik posta listeleri ve çeşitli forum siteleri üzerinden gerçekleştirilmiştir. Kâğıt üzerinde toplanan formlar Limesurvey yazılımı üzerinde derlenip, ardından SPSS programı yardımıyla veriler tablolar haline getirilmiştir. Veriler demografik özellikler dikate alınarak ankete katılan teknik öğretmenlerin özyeterliliklerini ortaya koyacak şekilde tablolaştırılmıştır. Birbirinden bağımsız nicel değişkenler arasındaki sistematik ilişkilerin anlamlılığının ve aralarındaki farkların ortaya koyulmasında Mann Whitney-U ve Kruskall Wallis-H testlerinden faydalanılmıştır. Anket ve tablolardan elde edilem bulgular araştırmanın dördüncü bölümünü oluşturan bulguların değerlendirilmesi bölümünde yorumlanmıştır. Sonuç bölümünde tezin genel bir değerlendirilmesi yapılarak gelecekte yapılacak olası araştırmalar için öneriler sunulmuştur.Item CRM yazılımları son kullanıcıların öz düzenleme becerilerinin CRM modülleri kullanım performansına etkileri(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011-05) Uçan, Esra; Karahoca, DilekBu çalışmada, Bilgi Teknolojileri kullanımının artmasıyla yaşanan insan bilgisayar etkileşimi sorunlarının, özellikle iletişim sektöründe, müşteri ile birebir diyalog halinde ki son kullanıcıların öz düzenleme becerilerinin, kullandıkları CRM programı modüllerinin kullanılma performanslarına nasıl bir katkıda bulundukları incelenip, tartışılmıştır. Çalışmanın amacı; İşletmelerin iş süreçlerine uygun olan CRM yazılımlarını tercih ettiklerinde, yazılımların kullanıcıların beklenti düzeylerini karşılayamadıkları zaman, son kullanıcıların motivasyon durumlarının, ayrıca programların iş süreçlerine uymadığı ya da beklentilere karşılık eksik kaldığı durumlarda son kullanıcıların iş akışını bozmayacak şekilde en az zamanda süreç problemleriyle nasıl başa çıktıkları ve başarılı olup olmadıklarının araştırılmasıdır. Bu çalışmanın sonuçları özellikle iş analistlerine, sistem geliştiricilerine ve son kullanıcılara iş süreçlerine uygun yazılımların seçilmesi, geliştirilmesi ve kullanımı konusunda öneriler getirmektedir.Item Malzeme bilgisi dersinin Moodle açık kaynak kodlu öğrenim yönetim sisteminde işlenişinin öğrenci üzerindeki etkinliğinin değerlendirilmesi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011-05) Aydın, Doğan; Uzunboylu, HüseyinÜlkemizin gelişmiş ülkeler seviyesine ulaşabilmesi için eğitim kalitesi arttırılmalıdır. Eğitimsel bilginin iletişim organları ile örneğin; Radyo, televizyon, bilgisayar, Internet ve benzeri araçlarla elektronik olarak istenilen mekâna ulaştırılmasına uzaktan eğitim denilmektedir. Eğitim sisteminde ulaşılabilirliğin ve kalitenin arttırılabilmesi için uzaktan eğitim önemli bir unsurdur. Eğitim kalitesini arttırmanın yolu eğitim teknolojilerini kullanarak daha büyük kitlelere daha hızlı ve nitelikli eğitim vermekten geçmektedir. Günümüzde Uzaktan eğitimin, eğitim yöntemleri içinde birçok açıdan avantajlı bir yöntem olması, yer ve zamandan bağımsız yapılabilmesi dünyada olduğu gibi Türkiye‟ de de üniversiteleri bu konuda yoğun çalışmalar yapmaya sevk etmiştir. Türkiye‟ deki birçok üniversite, Uzaktan Eğitim Merkezleri kurmuş ve uzman ekipler oluşturarak çalışmalarını hızlandırmıştır. Uzaktan eğitimde günümüze kadar birçok iletişim aracı kullanılmıştır. Mektupla başlayan uzaktan eğitim metodu gelişen eğitim teknolojileri ile bugünkü halini almıştır. Günümüzde uzaktan eğitim en yaygın olarak web ortamında kullanılmaktadır. Uzaktan eğitime hizmet eden teknolojik eğitim araçlarından birisi de bu araştırmada kullanılan Moodle açık kaynak kodlu öğretim yönetim sistemidir. Moodle, herkes tarafından kullanılabilecek bir çevrimiçi ders yönetim sistemidir. En önemli özelliği, herkes tarafından (öğretmen, öğrenci) çok kolay şekilde kullanılmasıdır. Çalışmada mesleki eğitimin uzaktan eğitim yoluyla verilmesi amaçlanmıştır. Bu nedenle Malzeme Bilgisi eğitimi ders olarak seçilmiş ve eğitim ortamı hazırlanmıştır. Moodle açık kaynak kodlu öğretim yönetim sistemini kullanan öğrencilerin ÖYS hakkındaki görüşlerini belirlemek hedeflenmiştir ve 13 hafta süren ders aşamasından sonra uygulanan anketle öğrencilerin görüşleri alınmıştır. Sonuç olarak elde edilen istatistikler ve yorumları çalışmanın son bölümünde verilmiştir.Item Yerel yönetimlerde bilgi teknolojileri yönetiminin standartlara uygunluk açısından değerlendirilmesi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-01) Şahin, Bülent; Akbaş, AhmetKurumlarda ürün ve hizmet sunumları teknolojinin hızlı gelişiminden etkilenmekte ve ileri teknolojiyle beraber iş süreçlerinde ciddi değişiklikler meydana getirmektedir. Kentlerdeki hızlı nüfus artışı ulaşım, enerji, su, sağlık, çevre ve güvenlik gibi alanlarda pek çok sorunu da beraberinde getirmektedir. Ortaya çıkan bu sorunlar kentlerdeki ekonomik ve sosyal hayatı olumsuz yönde etkilediği gibi, kentlerde yaşayanların yaşam kalitesini düşürmekte ve kentlerin marka ve rekabet gücünü azaltmaktadır. Bilgi ve iletişim teknolojileri, şehirlerde karşılaşılan sorunların çözülmesi, kamu hizmetlerinin iyileştirilmesi ve vatandaşların yaşam kalitelerinin artırılmasına önemli katkılar sağlamaktadır. Bilgi Teknolojileri uygulamalarının hayata geçirilmesinde önerilen çözümlerin teknolojik sağlamlığı, güvenilirliği ve mevcut teknik platformla uyumluluğu tüm kentler için göz önünde bulundurulması gereken önemli hususlardır. Belediyeler Bilgi Teknolojileri çözümlerini yüksek maliyetlerle hayata geçirirken pek çok sorunla karşılaşılmakta Bilgi Teknolojilerinin yönetimi, kurum stratejilerine uyumluluğu önemli sorunlar olarak ortaya çıkmaktadır. Bilgi teknolojileri politikasının, stratejisinin, hedeflerinin, standartların belirlenmesi, paydaşların katılımının artırılması ve gerek duyulan yönetişim modellerinin hayata geçirilmesi, bu çözümlerin hızlı ve etkin bir şekilde hayata geçirilmesine katkı sağlayacaktır. Ayrıca teknoloji yatırımlarının pahalı ve uzun vadeli yatırımlar olması, teknoloji birimlerinden beklentinin yüksek olması teknoloji organizasyonlarının önemini arttırmıştır. Bu çalışma, sadece Belediye kurumları için değil benzer fonksiyonlara sahip bütün Bilgi Teknolojileri organizasyonlarının yönetimi ve yeniden yapılanmaları için sistematik bir yaklaşım ve bakış açısı sunmayı amaçlamaktadır.Item Okul yöneticilerinin bilgi teknolojilerindeki yeterliliklerinin değerlendirilmesi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-12) Kıroğlu, Onur; Uzunboylu, HüseyinBu araştırma ilköğretim ve ortaöğretim okul yöneticilerinin bilgi teknolojileri kullanım yeterliliklerini belirleyip, yöneticilerin yaşlarına, öğretmenlik ve yöneticilik görev sürelerine, yöneticilik kademelerine ve eğitim düzeylerine göre bilgi teknolojileri kullanımında farklılık olup olmadığını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırmanın birinci bölümünde araştırma konusu, araştırma amacı, araştırma problemi, araştırma soruları, varsayımlar ve araştırmanın sınırlılıkları açıklanmaktadır. Araştırmanın ikinci kısmında yapılan literatür taramaları sonucunda elde edilen konu ile ilgili kaynaklar değerlendirilmiştir. Bu bölümünde başlangıç aşamasında oluşturulan araştırma soruları çerçevesinde konunun kavramsal çerçevesi ortaya koyulmuştur. Araştırmanın üçüncü bölümünde araştırmanın yöntemine ilişkin açıklamalar yapılmıştır. Bu bölümde konu seçimi, araştırmanın modeli, çalışma gerçekleştirilirken kullanılan yöntem ve teknikler, evren ve örneklem ile veri toplama araçları hakkında bilgiler verilmektedir. Araştırma ile tespit edilen yöneticilerin eğitim alanında bilgi teknolojileri yeterliliklerindeki eksikler doldurulmaya çalışılmıştır. Araştırmanın anket formu yöneticilere kâğıt üzerinde doldurtularak toplanmıştır. Yöneticiler araştırmanın anket formunu kağıt üzerinde doldurmuştur. Toplanan veriler bilgisayar ortamına aktarılarıldıktan sonra SPSS programı yardımıyla veriler tablolar haline getirilmiştir. Veriler, demografik özellikler dikkate alınarak ankete katılan yöneticilerin yeterliliklerini ortaya koyacak şekilde tablolaştırılmıştır. Bu çalışmada t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Anket ve tablolardan elde edilen bulgular araştırmanın dördüncü bölümünü oluşturan bulguların değerlendirilmesi bölümünde yorumlanmıştır. Sonuç bölümünde tezin genel bir değerlendirilmesi yapılarak uygulamaya ve araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.