Fen Bilimleri Enstitüsü

Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.14719/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Malatya Battalgazi İlçesi Roma surlarının kentsel peyzaj değerleri açısından irdelenmesi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-02) Pilten, Selim; Yıldızcı, Ahmet Cengiz
    Eski Malatya, bugünkü ismiyle Battalgazi, Malatya ilinin 8 km kuzeyinde bir ilçe merkezidir. Hitit ve Asur yazıtlarında “Maldiya, Milidya, Melid” isimleriyle geçen ilk yerleşim, Eski Malatya'nın 4 km güney doğusundaki Orduzu mevkisinde (Arslantepe) kurulmuştur. Battalgazi İlçesi beş bin yıllık geçmişiyle birçok medeniyetin izlerini taşımaktadır. Battalgazi'de koruma altına alınan otuz adet tarihi eser olduğu tescil kayıtlarında belirlenmiştir. Şehir surlarının büyük bir kısmı yıkılmış; bugün sadece temel kalıntıları ve kısmen sağlam kalabilmiş kuleleri ile günümüze ulaşabilmiştir. Bugüne kadar yapılmış olan koruma amaçlı imar planlarında sur içi ve çevresinde yaklaşık 110.000 m2 yeşil alan bırakılmıştır. Plan üzerinde görülen 110.000 m2 lik yeşil alanın sadece 6000 m2‟si lejandına uygun olarak tasarlanmış ve kullanılmaktadır. Geriye kalan, planda yeşil alan olarak görülen alanlarda ise; konut, ticaret, servis, hizmet sektörleri ve tarım alanları yer almaktadır. Konut, ticari alan ve tarım arazisi olarak kullanılan yerlerin tamamına yakını şahıs mülkiyetindedir. Battalgazi surlarını kentsel peyzaj yönünden ön plana çıkarabilmek için; hazırlanan koruma amaçlı imar planında park ve yeşil alan olarak gösterilen yerlerin kamulaştırılması ve uygun projelerin hazırlanarak hayata geçirilmesi önemlidir. Bu alanlar, yeşil alan olarak kente dahil edildiğinde, kentsel açık alan altyapısı, bu alanlara önerilebilecek yaya ve bisiklet ulaşım altyapısı, tarihi ve kültürel miras değerlerinin ortaya çıkartılması ve yeni rekreasyon alanlarının yaratılması ile, Malatya ili daha sağlıklı ve yaşam kalitesi yüksek bir kent haline getirecektir.
  • Item
    Toplu taşımada troleybüs sistemi ve Malatya örneği
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015-04) Hedekoğlu, Mehmet Zeki; Ilıcalı, Mustafa
    Troleybüs sistemleri ilk olarak 19. yüzyıl sonlarında kullanılmaya başlanmış ve 1930’lu yıllarda büyük bir yaygınlık kazanmıştır. Sonraki yıllarda birçok Şehirde, yerini çoğunlukla daha ucuz olması sebebi ile dizel otobüslere ve kısmen yolcu kapasitesi sebebi ile tramvay sistemlerine bırakmıştır. 1970’lerdeki petrol krizi, artarak devam eden fosil yakıt bağımlılığı ve bu yakıtların çevreye ve insan sağlığına olumsuz etkileri gibi sebepler, tekrar alternatif enerji kaynaklarına ve bu kaynakları kullanan sistemlere dönmeye yönelik çabaları artırmıştır. Bu kaygıların ve çabaların neticesinde birçok şehir mevcut Troleybüs hatlarını korumuş, araçlarını ve sistemlerini modern teknolojilerle iyileştirmiş ve hatlarını genişletmiştir. Bazı şehirler ise eski Troleybüs hatlarını yenileyerek tekrar işletmeye almayı planlamaktadır. Tramvayların ilk maliyeti ve alt yapı inşaatı esnasında çevreye verdiği rahatsızlık seviyesi oldukça fazladır, ama elektrikle işletildiği ve daha fazla yolcu taşıma kapasitesine sahip olduğu için işletme maliyetleri daha düşük olabilmektedir. Dizel otobüslerin ilk yatırım maliyetleri azdır ancak ömürleri de tramvaya göre çok daha azdır ve işletme maliyetleri oldukça fazladır. Troleybüs sistemi ise Tramvay ve Dizel Otobüs sistemlerinin iyi özelliklerini birleştiren bir sistem olarak güçlü bir alternatif oluşturmaktadır. Elektrikli tahrik sisteminin bütün avantajlarını kullanan troleybüs sistemlerinde 120-180-250 kişilik kapasiteye sahip yüksek kapasiteli ve konforlu araçlar kullanılmaktadır. Hareket etmek için elektrik motoru kullanan bu araçlar lastik tekerlekli oldukları için klasik yol üzerinde gitmektedirler. Enerjilerini tramvay sistemleri gibi havai hattan alırlar. Normalde ayrılmış yola ihtiyaçları yoktur, ancak, ayrılmış hat uygulamaları ve sinyalizasyon sisteminde öncelikli olmaları durumunda hızları ve verimlilikleri oldukça artmaktadır. Sistemi kullanan yolcular sistemin türüne göre bilet ücretlerini durak girişlerinde veya araç üstünde ödeyebilmektedir. Yüksek kapasiteli araçları sayesinde saatte 2000-10000 yolculuk bandında troleybüs sistemlerinin maliyet açısından uygun çözüm oldukları görülmektedir. Kurulacak tesislerin ve alınacak araçların maliyeti dizel otobüs sistemlerine göre fazladır, ancak, bu fark sistemin hizmet ömrü süresinden çok daha kısa bir sürede kapanmaktadır. Modern havai hat tasarımları şehrin görüntüsüne etkiyi büyük oranda azaltmış ve akım toplama sistemleri çok daha fazla güvenilir hale getirilmiştir. Hibrit troleybüslerin küçük dizel motorlar veya geliştirilmiş batarya üniteleri ile katenersiz gidebilme yeteneği sayesinde tarihi bölgelerdeki görüntüsel hassasiyetin korunması sağlanabilmektedir. Şu anki teknoloji ile enerjinin havai hattan (katener) alınması en verimli yöntemdir. Ayrıca, araç üstü ve sabit enerji depolama sistemlerinin kullanılması ile enerji verimliliği daha da arttırıla bilinmektedir. Tramvay planları, özellikle yoğun talebin olmadığı yerlerde maliyet sınırına takılmaktadır. Farklı “Yeşil” otobüs teknolojileri denenmektedir, ancak ya yeterli seviyeyi yakalayamamakta, ya planlanandan daha az çevreci çıkmakta, ya da ilk düşünülenden daha pahalıya mal olmaktadırlar. Belli seviyelerde yolculuk talebi olan yerlerde Troleybüs sistemleri kesinlikle daha ciddi bir alternatif olarak incelenmelidir. İspanya, Venezuela ve İtalya’daki yeni sistemler yeni nesil troleybüslerin performansına yönelik gerçek veriler sunmaktadır. Leeds ve Valenciennes şehirlerinin de aralarında olduğu bazı şehirler, tramvay sistemlerinin çok pahalı olmaları sebebi ile yerlerine troleybüs sistemi kurmayı planlamaktadır. Helsinki toplu taşıma işletmecileri 2016 yılından itibaren troleybüs sisteminin yeniden şehirde kullanılması yönünde çalışmalarına devam etmektedir. Türkiye’de de birçok işletmeci kuruluş, şehir içi toplu taşıma planlamasında elektrikli taşıma modlarına yönelik alternatifleri gündemlerine alarak değerlendirmektedir. Ġ İstanbul örneğinden sonra birçok il Metrobüs adı ile anılan Hızlı Otobüs Taşımacılığı (BRT) sistemini ve Tramvaya alternatif olarak Troleybüs sistemini incelenmeye başlamıştır. Türkiye’nin bir çok ilinde troleybüs sistemi ile ilgili fizibilite çalışmaları devam etmektedir. İlk olarak Malatya Büyükşehir Belediyesi alternatif toplu taşıma modları arasında yaptığı kapsamlı sistem karşılaştırmaları sonunda, nüfus artış hızı, yolculuk değerleri, yol yapısı, hız, konfor, güvenlik, yakıt maliyeti, çevre temizliği, sürdürülebilirlik vb faktörleri dikkate alarak en uygun toplu taşıma sisteminin troleybüs sistemi olacağına karar vermiştir. Bu karar doğrultusunda da çalışmalar başlatılmış ve 2015 yılının başı itibariyle sistemin kurulumu tamamlanmış ve 10 tane 24,7 metrelik araçla sistem işletilmeye hazır hale getirilmiştir.
  • Item
    Geometrik düzenlemelerin trafik problemlerinin çözümündeki rolü (Malatya örneği)
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-05) Esen, Kadircan; Camkesen, Nilgün
    Nüfusun artmasıyla birlikte insanların ortak olarak kullandığı alanlarda, paydaşlıkta artmaktadır. Bir kenti ana unsurlarıyla yapı, insan, yol, taşıt vb. elemanlar meydana getirmektedir. Gelişen teknoloji ve artan ekonomik özellikler bu unsurları insan hayatında daha önemli hale getirmektedir. İnsan odaklı gelişen kentlerde ulaşım çok önemli bir yere sahiptir. Kentlerin ulaşım aksını oluşturan yollar şehrin imajını, kültür seviyesini ve gelişmişliğini yansıtır. Çalışmanın birinci bölümü olan giriş kısmında; ulaşım ve ulaştırma genel olarak ifade edilerek trafik ve trafik düzenlemeleri hakkında genel teorik bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde; Malatya kenti genel özellikleriyle, ilçe bilgileri, ulaşım özellikleri, arazi bilgileri, nüfus gelişimi ve ekonomik özellikleriyle anlatılmıştır. Üçüncü bölümde; Malatya’ya ait mevcut ulaşım sistemlerini oluşturan otobüs ve minibüs hatları ayrı ayrı incelenmiş olup, mevcuttaki hatların detaylı bilgileri verilmiştir. Dördüncü bölümde kent içinde yaşanan ulaşım sıkıntıları detaylı irdelenerek, tezin konusu olan Malatya’nın en yoğun caddesi konumundaki İnönü Caddesi bilgilerle, fotoğraflarla tanıtılmıştır. İnönü Caddesini yoğun bir şekilde kullanan toplu taşıma hatları tek tek incelenmiş ve ana durağın iki yanında bulunan Fuzuli Kavşağı ile Vilayet Kavşağına ait araç sayım sonuçları verilmiştir. Sabah ve akşam pik saatlerde yapılan sayımların yanı sıra ticari hız ile ilgili ölçüm sonuçları da aktarılmıştır. Ayrıca cadde boyunca yaşanan sorunlar, fotoğraf ve şekillerle ayrıntılı olarak gösterilmiştir. Beşinci bölümde ise yaşanan sorunların çözümüne yönelik olarak önerilen geometrik ve trafik düzenlemeleri verilmiştir. Altıncı bölümde ise önerilen sonuçlar ve bu sonuçların dışında orta ve uzun vadede yapılması gereken düzenlemeler yer almıştır.