Fen Bilimleri Enstitüsü

Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.14719/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Altyapı tesislerinin ulaşım sistemi üzerindeki etkisi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-04) Sağır, Özkan; Kantarcı, Muammer
    Dünyada olduğu gibi, Türkiye´de de büyük kentlerin en önemli sorunlarından biri ulaşım sorunudur. Kent nüfusunun artışı ile birlikte, kentleşme ve sanayileşmenin hızla artması ve her yıl binlerce aracın trafiğe çıkması, ulaşım sorununun daha da artmasına yol açmaktadır. Kent yaşamının çok önemli bir parçası olan ulaşımın karmaşık bir duruma düşmesini önlemek için; teknolojik gelişmeleri ve modern uygulamaları göz önünde bulundurarak, verimli, ekonomik ve toplumsal faydayı sağlayan ulaşım sistemleri geliştirilmelidir. İnsanlar ihtiyaçlarını her zaman bulundukları yerden temin etme imkanına sahip değildir. İnsanların sosyal, kültürel ve ekonomik yönlerden faydalanmak için kullandıkları karayolları, denizyolları, havayolları ve demiryollarının tamamı bir ulaşım sistemidir. Ulaşım sistemleri yapılandırılırken mühendislik bilgisi gerektiren tasarım kıstaslarına uygun olarak ve hizmet ömrü süresince güvenlik ve işletme maliyetleri açısından değerlendirilir. Karayollarında teknik altyapı tesislerinin ulaşım sistemi üzerindeki etkisi sistemin sağlıklı, güvenli ve konfor düzeyi yüksek bir şekilde kullanılabilmesini sağlamaktadır. Karayolu Ulaşım Sisteminde altyapı tesislerinin sebep olduğu zaman kaybı, ekonomik kayıplar ve verim düşüklüğü ülke ekonomisine makro düzeyde büyük zararlar vermektedir. Bu durum; teknik altyapı tesislerinin ulaşım sistemi üzerindeki işlevsellik etkisinin çok önemli olduğunun göstergesidir.
  • Item
    Raylı sistemlerde kaza incelemesi ve önlenmesine ilişkin öneriler
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-09) Bacacı, Rasim; Kantarcı, Muammer
    Raylı sistem tasıması, dünya üzerinde yaygın bir ulasım modudur. Türkiye’de raylı sistemler son dönemde yüksek hızlı tren ve Marmaray ile kentiçi toplu tasımada metro ve hafif raylı sistem yatırımlarıyla ivme kazanmıstır. Raylı sistem agının yaygınlasması ve yolcu-km sayısının artmasıyla raylı sistemlerde meydana gelen kazaların artacagı öngörülmektedir. Bu tezde, raylı sistem kazaları teknik olarak incelenmekte önlenmesi için öneriler sunulmakta ve hukuki alanda kaza bilirkisi raporlarında dikkat edilecek hususlar ele alınmaktadır. Birinci bölümdeki giristen sonra ikinci bölümde demiryollarının dünyada ve Türkiye’deki gelisimi ile TCDD’nin (Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları) fonksiyonu islenmistir. Demiryolu terminolojisi içerisinde üstyapı ve altyapı grubu tanımlanmıs ve demiryollarının uluslarası yönüne deginilmistir. Üçüncü bölümde demiryolları bir sınıflandırılmaya tabi tutulmus, yolcu ve yük tasımacılıgı baslıkları altında uluslararası yük tasımacılıgı konusu ayrıntılarıyla islenmistir. Dördüncü bölümde raylı sistemlerde meydana gelen kaza çesitleri genel olarak sınıflandırılmıstır ve dünya çapında yasanan, en çok can kaybıyla sonuçlanan raylı sistem kazaları incelenmis, ardından Türkiye’deki durum ortaya konulmustur. AB ülkeleri ile Türkiye demiryolu kaza istatistikleri karsılastırılmıstır. Besinci bölümde bilirkisiligin ne oldugu ve islevi ele alınmıstır. Kaza kategorilerine göre bilirkisi raporları, güncel dava dosyalarından örneklendirilmektedir. Olay yeri incelemesi anlatılmaktadır. Raylı sistem kaza incelemesi tanımı, amacı ve önemi ortaya konulmaktadır. Altıncı bölümde raylı sistem kazaların önlenmesi açısından demiryolu bakım, tamir unsurları anlatılmaktadır. Demiryolunun en önemli güvenlik unsuru olan sinyalizasyon sistemleri hakkında ayrıntılar verilmektedir. Yedinci bölümde kaza inceleme raporu hazırlayanların dikkat edecegi demiryolları acil durum yönetimi standardı islenmistir. Bilirkisilerin rapor yazarken dikkat edecegi yasa maddeleri çıkarılmıs ve eksiklikler ortaya konulmustur. Sekizinci ve son bölüm tez sonuçlarıdır.