Fen Bilimleri Enstitüsü
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.14719/13
Browse
2 results
Search Results
Item Real time information assistant for visually impaired people and comparison of similar assistive applications(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-03) Erdal, Erdal; Salman, Yücel BatuThe Internet has become a vital and indispensable means for daily needs. Access to the Internet is essential for various users; and visually disabled or impaired people should also be allowed to access the Internet. Visually impaired people have still trouble in accessing most web sites although web accessibility is institutionalized in several countries. It is difficult for visually impaired users to comprehend, navigate, understand and interact with the most current web sites. Software developers were also encouraged by Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) of World Wide Web Consortium (WWWC). Specific needs of visually impaired people do not take enough interest while a number of theoretical models and applications have been developed to provice online facilities more universal and friendly. The purpose of this research is developing and testing new software which provides certain information for visually impaired people to assist them. Current voice recognition and optical character recognition technologies were implemented for the system’s infrastructure. All tasks were designed to be performed by the voice commands. The requirements were analyzed with the actual users in a controlled environment empirically. The application allows visually impaired user to access automatically categorized predefined information with the least possible selection from the user menus. The users participating in the experiment decided to revisit a web site or reuse an application based on its accessibility with the parameters of its usefulness and ease of use. The user’s performance, error, and satisfaction of the application were compared with an equivalent system. It was proven that our system worked well in encouraging the visually impaired users effectively. The behaviors of the users can be analyzed and the application can be improved by implementing innovative input ways in the further study.Item CRM yazılımları son kullanıcıların öz düzenleme becerilerinin CRM modülleri kullanım performansına etkileri(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011-05) Uçan, Esra; Karahoca, DilekBu çalışmada, Bilgi Teknolojileri kullanımının artmasıyla yaşanan insan bilgisayar etkileşimi sorunlarının, özellikle iletişim sektöründe, müşteri ile birebir diyalog halinde ki son kullanıcıların öz düzenleme becerilerinin, kullandıkları CRM programı modüllerinin kullanılma performanslarına nasıl bir katkıda bulundukları incelenip, tartışılmıştır. Çalışmanın amacı; İşletmelerin iş süreçlerine uygun olan CRM yazılımlarını tercih ettiklerinde, yazılımların kullanıcıların beklenti düzeylerini karşılayamadıkları zaman, son kullanıcıların motivasyon durumlarının, ayrıca programların iş süreçlerine uymadığı ya da beklentilere karşılık eksik kaldığı durumlarda son kullanıcıların iş akışını bozmayacak şekilde en az zamanda süreç problemleriyle nasıl başa çıktıkları ve başarılı olup olmadıklarının araştırılmasıdır. Bu çalışmanın sonuçları özellikle iş analistlerine, sistem geliştiricilerine ve son kullanıcılara iş süreçlerine uygun yazılımların seçilmesi, geliştirilmesi ve kullanımı konusunda öneriler getirmektedir.