Publication:
DISCERN, GQS, JAMA ve VIQI Araçları ile YouTube Videolarının Değerlendirilmesi: Bebeklerde Geleneksel Tamamlayıcı Beslenme (TB) ile Bebek Liderliğinde Beslenme (BLW)

dc.contributor.authorbilge koç
dc.contributor.authorEZGİ YALDIZ
dc.contributor.institutionİZMİR DEMOKRASİ ÜNİVERSİTESİ
dc.contributor.institutionBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.date.accessioned2025-09-20T19:54:04Z
dc.date.issued2025
dc.date.submitted11.08.2025
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı, YouTube sosyal medya platformunda geleneksel tamamlayıcı beslenme veya tamamlayıcı beslenme (TB) ile bebek liderliğinde sütten kesme (BLW) hakkındaki videoların içeriğini incelemektir. Yöntem: Araştırmacı diyetisyen tarafından YouTube platformunda arama sekmesine İngilizce ve Türkçe olarak “Bebeklerde tamamlayıcı beslenme” ve “Bebeklerde BLW ile beslenme” yazılarak elde edilen, 2015-2024 yılları arasında izlenme sayısı 10.000 ve üzeri olan 250 video bir çalışma katılımcısı tarafından izlenmiştir. İzlenen videolar DISCERN (Quality Criteria For Consumer Health Information), GQS (Global Quality Score), JAMA (The Journal of the American Medical Association) ve VIQI (Video Information and Quality Index) kullanılarak değerlendirildi. Elde edilen veriler SPSS 21.0 paket programı kullanılarak istatistiksel olarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Videoların %40,8'i DISCERN sınıflandırmasına göre orta düzeyde, %46,8'i ise GQS sınıflandırmasına göre yüksek düzeyde bulunmuştur. BLW ve tamamlayıcı beslenme videoları arasında video süresi, izlenme sayısı ve VIQI2 skoru açısından fark vardı (p&lt,0.05). DISCERN kategorisine göre Türkiye'de yayınlanan videoların %54,5'i zayıf bulunurken, diğer ülkelerde yayınlanan videoların %34,9'u zayıf bulunmuştur (p=0,001). Videodaki kişinin diyetisyen olduğu videoların %22,6'sı DISCERN kategorisine göre zayıf bulunurken, videodaki kişinin influencer olduğu videoların %83,8'i zayıf bulunmuştur (p=0,001). Sonuç: En popüler videoların influencerların yer aldığı videolar olduğu görülmüştür. Diyetisyenlerin yer aldığı videoların kalitesi, influencerların yer aldığı videoların kalitesinden daha yüksektir. Diyetisyenlerin ve doktorların videoları daha akıcıdır ve daha fazla bilgi aktarmaktadır.
dc.identifier.doi10.21763/tjfmpc.1587866
dc.identifier.endpage225
dc.identifier.issn1307-2048
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage218
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14719/4302
dc.identifier.volume19
dc.language.isoen
dc.relation.journalTurkish Journal of Family Medicine and Primary Care
dc.titleDISCERN, GQS, JAMA ve VIQI Araçları ile YouTube Videolarının Değerlendirilmesi: Bebeklerde Geleneksel Tamamlayıcı Beslenme (TB) ile Bebek Liderliğinde Beslenme (BLW)
dc.typeResearch Article
dcterms.references1. Dipasquale V, Romano C. Complementary feeding: new styles versus old myths. Minerva Medica. 2019,111(2):141-152.,2. Rapley G, Forste R, Cameron S, Brown A, Wright C. Baby-led weaning: a new frontier? ICAN: Infant, Child, & Adolescent Nutrition. 2015,7(2):77-85.,3. Cameron SL, Heath ALM, Taylor RW. How feasible is baby-led weaning as an approach to infant feeding? A review of the evidence. Nutrients. 2012,4(11):1575-1609.,4. Charnock D. Quality criteria for consumer health information on treatment choices. University of Oxford and The British Library. 1998:46-50.,5. Yaradilmiş E. Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Aile Hekimliği Kliniğine başvuran hastaların üçüncü basamak sağlık kuruluşunu tercih nedenlerin incelenmesi [master’s thesis]. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019,24-29.,6. Yavan MA, Gökçe G. YouTube as a source of information on adult orthodontics: a video analysis study. J World Fed Orthod. 2022,11(1):41-46.,7. Wong K, Doong J, Trang T, Joo S, Chien AL. YouTube videos on botulinum toxin A for wrinkles: a useful resource for patient education. Dermatol Surg. 2017,43(12):1466-1473.,8. Elangovan S, Kwan YH, Fong W. The usefulness and validity of English-language videos on YouTube as an educational resource for spondyloarthritis. Clin Rheumatol. 2021,40:1567-1573.,9. Nilüfer Ü, Ozge YD, Mutlu O. Quality and reliability assessment of the space maintainer videos as a source of information. Dent Med J. 2020,5(1):8-16.
dspace.entity.typePublication
local.indexed.atTRDizin

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Evaluation of YouTube Videos via DISCERN, GQS, JAMA, and VIQI Tools.pdf
Size:
414.02 KB
Format:
Adobe Portable Document Format