Tez

Permanent URI for this collectionhttp://acikerisim.bau.edu.tr:4000/handle/123456789/160

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Yakalar arası ulaşım projelerinin kent makroformuna etkilerinin sosyo-teknolojik açıdan irdelenmesi : İstanbul Boğazı örneği
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Bekaroğlu, Hülya; Alpkökin, Pelin
    Dünyanın mekansal anlamda giderek daraldığı ve iletişim alanında da giderek geliştiği bir çağın içinde yaşamaktayız. Bu anlamda gerek bireysel anlamda insanlar için, gerekse toplumlar arasındaki iletişim anlamında en önemli kavram 'erişebilirlik' kavramıdır. Bu kavramın yaşanmasını sağlayan bir çok erişim kanalı bulunmaktadır. Bu kanalların önemli bir payını ise fiziksel 'ulaşım sistemleri' oluşturmaktadır. Kentlerin mekansal anlamda evrimi de bu kanallar sayesinde gerçekleşmektedir. Ancak; İstanbul Boğazı'nın köprülerle birlikte geçirdiği yarım asırlık tarih boyunca, 'çevresel sürdürülebilirliğin', toplumun sosyal ve adil yaşam düzenindeki dengenin, 'kent makroformu'nun ve fiziksel gelişimini belirleyen sağlıklı planları uygulamanın ve en çok da yakalar arasındaki erişim ve ulaşım sorunlarının yalnızca karayoluna bağımlı köprü ve tüneller yaparak çözülemeyeceği gerçeği gün yüzüne çıkmaktadır. İstanbul 'Metropoliten Alan'ında yapılacak her türlü ulaşım yatırımı, öncelikle toplu ulaşıma dayalı, yeni ulaşım talepleri yaratmayan, aksine var olan ulaşım taleplerini yöneten ve kamu yararını gözetecek nitelikte 'sosyo-teknolojik' projelerle desteklenmelidir. Bu çerçeveden bakıldığında, hazırlamış olduğumuz bu tez; İstanbul'un iki yakası arasındaki ulaşım sorununun raylı sistemler üzerinden, yeni bir köprü yapılmadan sağlanmasını; kentsel planlama anlamında yakalar arasındaki istihdam-nüfus dengesini gözetecek politikaların ulaşım ayağıyla birlikte uygulanmasını gerekli olduğunu göstermektedir. Bununla beraber, boğaz geçişlerinde; Marmaray Projesinin ve Avrasya Tüp Tünel Projesinin de yakalar arası ulaşımda kalıcı ve etkin bir çözüm üretemeyeceği anlaşılmaktadır. Sorun, ekonomik getirişi nedeniyle kamu yararı geri plana itilen petrole dayalı ve karayolu öncelikli ulaşım politikaları ile çevresel ve kentsel gelişimin birbirini dengelediği 'sürdürülebilir bir ulaşım' sistemi arasındaki tercih meselesidir.
  • Item
    Kent mekanının dönüşümünde erişebilirlik sorunsalı : ulaşımda erişebilirlik ve Konya tarihi kent merkezi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-03) Gezgin, Hüseyin Avni; Özden, Pelin Pınar
    İnsan tabiatı gereği hayatını ikame ve idame ettirebilmek için sürekli bir ihtiyaç içerisinde bulunmaktadır. Bu ihtiyaçlar insanın fiziksel yapısının sağlığı açısından gerekli olan şeyler olduğu gibi sosyal yapısının inşa edilmesi için elzem olan fonksiyonlar da olabilirler. Tüm bu ihtiyaçların giderilmesi ve hayati fonksiyonların devam ettirilebilmesinde; ihtiyaç duyulan nesne, mekan veya olgunun insan hayatına dahil edilebilmesi; varlığı bir temel görevi üstlenen ve çoğu zaman insan algısından uzak olan “erişebilirlik” kavramı ile mümkündür. Erişebilirliği insanların gerekli tesislere, ürünlere ve etkinliklere ulaşabilme kolaylığı olarak ta tanımlayabiliriz. Araştırmalarda erişim, erişilebilir, erişilebilirlik sözcükleri yaygın olarak: Bir yerden, başka bir yere istenilen sürede, ekonomik, güvenli, konforlu ve çevresine zarar vermeden gidebilmek, gidilecek yerin yakınına yaklaşabilmek şeklinde ifade edilmektedir. Halbuki bu tür tanımlar daha çok ulaşılabilirlikle alakalıdır. Dolayısıyla ulaşılabilirlik ancak erişebilirliğin bir bölümü olarak incelenebilir. Erişebilirliğin - Uzaklığın yorumlanmasında farklı seçenekler, farklı kentsel dönüşüm araştırmalarını gündeme getirmektedir. Algılama uzaklığı, sıklık, yoğunluk bu kapsamda tartışılmaktadır. “Gözden ırak olan, gönülden de ırak olur” deyimi uzaklıkla başımıza gelecekleri ifade ederken, “Akıl var izan var” deyimi ise her türlü projede akılcı davranışın önemini vurgulamaktadır. ‘İzan’ kelimesi ise sahip olduğu mana itibari ile bu deyimde çok sarsıcı bir mühendislik kelimesi olarak durmaktadır. Sunduğum kentsel dönüşüm ve erişilebilirlik hakkındaki tezimin yeni planlama stratejilerinin seçilmesinde faydalı olmasını umuyorum.