Yüksek Lisans & Doktora

Permanent URI for this communityhttp://acikerisim.bau.edu.tr:4000/handle/123456789/11

Browse

Search Results

Now showing 1 - 1 of 1
  • Item
    Marmaray Projesi ve üç boyutlu etkisi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-04) Akbaş, Metin; Kantarcı, Muammer
    İstanbul Metropolünde dayanılmaz hale gelen karayolu trafik sıkışıklığı, fosil türevi yakıtlardan kaynaklanan çevresel etki, arazi kullanımı dezavantajı ve ekonomik kayıplara neden olması bakımından karayolu ulaşımıyla birlikte, raylı ulaşım sistemlerinin giderek artan bir yoğunlukla toplu taşımacılıkta kullanılmasını zorunlu kılmaktadır. Önümüzdeki yirmi senelik süre içerisinde Marmaray Projesi ile birlikte mevcut raylı sistemlerde dahil olmak üzere, İstanbul 400 kilometreyi aşkın raylı sistem ağına sahip olacaktır. İstanbul’un ender konumu nedeniyle yakalar arası geçiş (Boğaz Geçişi) tarih boyunca arzulanır olmuştur. Boğaz Demiryolu Geçişine yönelik olarak ilk geniş kapsamlı fizibilite etüdü 1987 yılında hazırlanmış, hazırlanan etüt 1995-1998 yılları arası güncellenmiştir. Yapılan yeni çalışmalarda elde edilen sonuçlar daha önce elde edilmiş olan sonuçların doğruluğunu kanıtlamış ve projenin, İstanbul'da çalışan ve yaşayan insanlara birçok avantaj sunacağını ve şehirdeki trafik sıkışıklığıyla ilgili olarak hızla artan sorunları azaltacağını ortaya çıkarması nedeniyle yapılmasına karar verilmiştir. Boğaz Geçişi sayesinde Asya ile Avrupa Yakası ulaşımını kesintisiz sağlayan bir raylı toplu taşım projesi olan Marmaray Projesinin tanıtımı tezin ilk dört bölümünde yer almaktadır. Bu çalışmada özgün olarak türel dağılımda birim yolculuğun maliyetini hesaplama açısından arazi kullanımının önemini vurgulamak amacıyla yolculuk / bin metrekare arazi kullanımı boyutunda yeni bir parametre önerisi yapılmıştır. Bu parametreye göre İstanbul kent içi ulaşımında raylı sistem ve karayolu ulaşımının performansları karşılaştırılmıştır. Tezin diğer bölümlerinde, Projenin inşaat aşamasında ve işletimi sürecinde; çevre, trafik sıkışıklığı, insan sağlığı, ekonomik arazi kullanımı, kültürel mirasa etkileri ve devam eden projelerle etkileşiminden oluşan yerel boyutu daha detaylı olmak üzere incelenmiş; ulusal ve uluslararası boyutları ise yolcu ve yük taşımacılığı açısından ele alınmıştır. Böylece tezin bütününde Marmaray Projesi ve üç boyutlu etkisi değerlendirilmiştir.