Yüksek Lisans & Doktora
Permanent URI for this communityhttp://acikerisim.bau.edu.tr:4000/handle/123456789/11
Browse
9 results
Search Results
Item İstanbul örneği incelenerek köprü ve viyadüklerde kullanılmak üzere ağır tonajlı araç darbesine dayanıklı ağır hizmet oto korkuluğu tasarımı ve geliştirilmesi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Kurucu, Fatih; Atahan, Ali Osmanİstanbul sınırları içerisinde bulunan uluslar arası karayollarından, bulunduğu jeopolitik konum ve Türkiye ekonomisindeki önemi sebebi ile yıllık onbeşmilyonun üzerinde kamyon ve TIR geçişi olmaktadır. Yolcu hareketleri içinde bu yolların kullanılması sebebi ile yolcu ve yük hareketleri çoğu zaman birbiri ile iç içe bir hal almıştır. Bu çalışmada amaç, İstanbul il sınırları içerisinde bulunan otoyollar üzerindeki en riskli kesimlerden olan köprü ve viyadük geçişlerinde yüksek tonajlı araç darbelerine dayanıklı bir ağır hizmet oto korkuluğu tasarlanması ve geliştirilmesidir. Normal yollara oranla köprü ve viyadük geçişlerindeki farklılıklar ve riskler ortaya konmaya çalışılacaktır. Köprü ve viyadüklerde meydana gelen kazalar incelendiğinde, mevcut oto korkulukların otobüs ve ağır tonajlı kamyonları güvenli bir şekilde durdurma konusunda yeterli olmadığını ortaya koymaktadır. Mevcut sistemler ile ihtiyaçlar da göz önüne alınarak uygun bir ağır hizmet oto korkuluğu tasarlanacaktır. Sistemin çarpışma davranışını belirlemek için sonlu elemanlar programı kullanılacaktır. Program sonuçları doğrultusunda sistemin yeterliliği belirlenecek ve sistemin kullanılabilmesi için gerekli öneriler yapılacaktır.Item Finans merkezlerinin kentsel mekâna etkisi, riskler ve fırsatlar : İstanbul Finans Merkezi örneği(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-06) Çoban, Ümit; Özden, Pelin PınarTezin amacı; günümüz finans merkezlerinden yola çıkarak o kentin taşıması gereken özellikleri, kazanılmış deneyimleri ve günümüz şehircilik ilkeleri ışığında ülkemizde kurulması düşünülen uluslararası finans merkezi projesinin(İstanbul Finans Merkezi Projesi) mekânsal düzenlemelerinden önce yol haritası niteliğindeki idari yapılanmanın dünya örnekleri üzerinden değerlendirmek, stratejik planlama sistematiğinde olduğu gibi önce sorunların tespiti için potansiyel ve risklerin neler olduğunu ortaya koymak ve projenin kente ve kentliye yapabileceği etkilerin sosyal, ekonomik ve mekânsal açılardan değerlendirilerek bu projeye katkılar sunabilmektir. Bunun için çalışmanın birinci bölümünde çalışmanın yapılış amacı, kapsamı ve izlenecek olan yöntem ortaya konmakta olup ikinci bölümde dünyaca kabul görmüş finans merkezi tanımlarına yer verilmekte ve bu merkezlerin tarihsel gelişim süreçleri hakkında bilgiler sunulmaktadır. Üçüncü bölümde dünya örnekleri üzerinden finans merkezi olabilme kriterleri incelenmekte olup finans merkezlerinin genel yapısı; kurumsal yapılanması içerisindeki organizasyon şemalarının değerlendirmeleriyle birlikte hem arazi kullanım üzerindeki etkileri hem de sosyal ve ekonomik açıdan etkileri değerlendirilmektedir. Dördüncü bölümde ise İstanbul metropoliten alanı özeline inilerek İstanbul’un genel olarak finans merkezi olması değerlendirilmektedir. Dördüncü bölümde “Finans Merkezi” projesinin konumu, yasal dayanakları, idari yapılanması ve planlama kararları içerisindeki yeri değerlendirilmekte, mevcut durumları itibariyle finans merkezi olarak belirlenen alanların potansiyel ve riskleri ortaya konulmaktadır. İstanbul Finans Merkezi Projesi’nin fiziki, sosyal ve ekonomik boyutları irdelenmekte ve bu yönlerden yapabileceği etkileri ortaya konulmaktadır. Beşinci bölümde genel olarak değerlendirme ve sonuçlar ortaya konulmakta ve İstanbul Finans Merkezi hakkında planlamaya ve mekânsal yapılanmaya, sosyo-ekonomik yapılanmaya ve örgütsel yapılanmaya yönelik öneriler getirilmektedir. Bu çalışma İstanbul’un tamamına yönelik değerlendirmeler ışığında yapıldığı için İstanbul bütününü kapsamaktadır.Item Toplu taşımanın ve kullanımının yaygınlaşması için bir çalışma : İstanbul örneği(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-06) Yılmaz, Oktay; Demir, Gökselİstanbul, eşsiz bir güzelliğe sahip boğazıyla, birçok medeniyete başkentlik etmiş tarihiyle, barındırdığı yaklaşık 14 milyon nüfusuyla Dünyanın sayılı metropollerinden biridir. Sahip olunan bu değerlere ulaşımdan kaynaklanan olumsuzluklar gölge düşürmektedir. Toplu taşıma, ulaşımdan kaynaklanan sorunun çözümünde önemli bir etkendir. Toplu taşımanın yaygınlaşması, tercih edilir nitelikte olması ve bilinçli olarak tercih edilmesi sorunun çözümüne katkı sağlayacaktır. İnsanların toplu taşıtları kendi isteğiyle tercih etmesine olanak sağlanmalıdır. Yaptırım ve sınırlamalardan çok kendiliğinden tercih edilir bir toplu taşıma sisteminin kurulması amaçlanmalıdır. Bu sistemin kurulmasının yanında toplu taşımayı tercih eden bilinçli kullanıcıların olabilmesi için eğitim ve görsel medyanın etkilerinden de yararlanmak gerekmektedir. Kamu spotu altında yapılacak tanıtıcı reklamlarda ve eğitim sistemi içerisinde kullanılacak verilerde toplu taşımayı tercih edilirliğini artıracak unsurlara çalışma içerisinde yer verilmiştir. Sonuç olarak; toplu taşımanın yaygınlaşabilmesi ve tercih edilir olması için sürecin zorlayıcı sebeplerle değil de gönüllülük esasına dayandırılarak tercih edilir hale gelmesi amaç olarak belirlenmiştir.Item An analysis of skyscrapers in Istanbul - Sabancı Center, Metrocity Millenium, Kanyon in terms of zoning regulation mechanisms(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015-04) Alkan, Seda Nur; Uçman Altınışık, IşılIn the end of 19th century, skyscrapers have arisen as the unique type of architecture especially in Chicago and New York. From the beginning until today, “how to build tall” has been one of the crucial questions during plan, design and construction phases. Even though the technological developments in materials and methods of constructions -elevator, steel, skeleton system- have provided opportunities to build taller, the desire of enacting the tallest skyscraper has constantly been a problem of height whether during design and construction processes or later with its influences on the city. However, skyscrapers have not only generated ‘the problem of height’ but also ‘the problematic of bigness’ in terms of their physical characteristics and interrelated relationships. As well as their dimensional bigness, the multiple correlations of designers, constructors, planners in city scale and approvers and their cooperation with each other have constituted the problematic of bigness. What is intended with bigness here is explained in accordance with Koolhaas’ expression in the Chapter 3. The aim of this dissertation is to investigate how the zoning regulation mechanisms -zoning laws, legislations and plans- as the scientific rationalities discuss and generate solutions for the skyscrapers in Istanbul while considering them as the problem of height and the problematic of bigness in scope of the filters: ‘design objectives’, ‘product of technology’, ‘sites of construction’ and ‘real estate developments’. In Istanbul, as a strategy, there is not a definition and limitation about skyscrapers in zoning laws, legislations and plans. In that case, zoning laws, legislations and plans determine zoning plans as the decision maker. Lacking of definition and limitation about skyscrapers in zoning plans has generated the tactic that creates legal loophole for the opportunity of skyscrapers erecting. The role of zoning laws, legislations and plans are evaluated here in the aspects of Certeau’s strategy and tactic definitions. Sabancı Center, Metrocity Millenium and Kanyon, which stand on Istanbul, Büyükdere Avenue, are selected as case studies. The scope of this study is to establish the fact that there are not specific zoning regulation mechanisms about skyscrapers and the current zoning laws, legislations and plans are not satisfactory, effective and applicable to discuss, define and restrict skyscrapers as the problem of height and the problematic of bigness.Item İstanbul kentsel raylı sistemlerin değerlendirilmesi : Kadıköy Kartal hattı metro optimizasyon önerisi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Günay, Sema; Alpkökin, Pelinİstanbul, sosyo- ekonomik ve demografik yapısındaki değişim, ulaştırma sistemi açısından hızlı değişimine sebep olmaktadır. Göç çekmesi nedeniyle nüfusun hızlı artışı, kontrol edilemeyen plan dışı çarpık yapılaşma ve motorlu araç sayısındaki çok hızlı artış kentlilerin de ulaşım hareketlerinde değişikliklere neden olmuştur. Arazi kullanım planları ile ulaştırma arasındaki ilişkiyi iyi anlamak, kentin gelecekteki yolculuk taleplerini doğru öngörülmesini sağlar. Uzun vadeli ulaşım yatırımları, arazi kullanımı ve yolculuk talep verilerinin doğru öngörüleri üzerine plan ve projelendirilir. Arazi kullanımı, yolculuk talep analizi, inşaat yapım maliyetleri ve işletme maliyetleri, ulaşım türlerinin seçiminde önemli olmakla birlikte, raylı sistemlerin ilk yapım maliyetleri, lastik tekerlekli karayolu ulaşım türlerine göre yüksek, işletme maliyeti ise oldukça düşüktür. Kadıköy- Kartal Metro Hattı, Asya yakasındaki ilk metro hattı olması ve güzergahında bulunan yoğun nüfusun ulaşım hareketliliğine cevap vermek için yapılmış olması oldukça önemlidir. Fakat istasyona erişimleri sorunları ve diğer ulaşım türlerinin bölgedeki yolculuk taleplerine cevap vermeyi sürdürmesi, öngörülen yolculuk talebine ulaşmasına engel olmaktadır. İstasyona erişim, otobüs besleme hatlarının düzenlenmesi ve ücret politikasının iyileştirilmesi yolculuk talebenin artmasına sağlayacaktır.Item Hızlı otobüs taşımacılığının başarı ölçütlerinin incelenmesi ve İstanbul özelinde değerlendirilmesi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-06) Yıldırım, Esma Baş; Mustafa, GürsoyDünya’da oldugu gibi ülkemizde de metrobüs sistemlerinin önemi anlaşılmakta ve lastik tekerlekli metro diye adlandırılan bu sistem gün geçtikte özellikle de büyük şehirlerde yaygınlaşmaktadır. Raylı sistem konforunda olması artı olarak altyapı ve kuruluş maliyetlerinin düşük olması sebebiyle öncelik tercih sebebidir. İşletmeye geçme süresinin kısa olması nedeniyle özellikle de daha iyi bir çözüm olan raylı sistem gibi kurulumu uzun yıllar gerektiren ulaşım türünün önüne geçmektedir. Trafikten ayrılmış yüksek doluluklu araç yolları sayesinde büyük ülkelerde sürücülerin tek basına araç kullanımının önüne geçilmeye çalışılmaktadır. Raylı sistem ile lastik tekerlekli metronun kuruluş ve işletme maliyetleri kıyaslandığında sonuç görülmektedir.Item Lojistik sektör incelemesi kapsamında İstanbul-Hadımköy örneği(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015-01) Yalçın, Gamze Derelioğlu; Yakar, HülyaThis study deals with “Logistic Areas” and their location, quality, relationships which take place in İstanbul Metropoliten Area planning decisions. Important criterias in the evaluation process are; transportation network and accessibility, technology and knowledge level, market clustering. In the implementation process of methodology, field investigation and survey study was done. Finally in the framework of the criterias, İstanbul Hadımköy Logistic Areas are examined.Item Sanat müzelerinde beyaz küp bağlamının sanat mekânına ve izleyici deneyimin etkileri : İstanbul modern örneği(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2018) Esen, Ayça; Emiroğlu, Melahat KüçükarslanSanat müzesinin sanat mekânına iç mekân tasarımı üzerinden bir bakış açısı geliştirildiğinde, “beyaz yüzey” değişerek tekrar eden bir örüntü olarak göze çarpmaktadır. Bu çalışmada, beyaz yüzeyi renk ya da duvar olma durumunun ötesinde, kavramsal olarak modern mekânın bir arketipi ya da insan algısı üzerinden sanatın bağlamı olarak ele alan O’Doherty’nin “beyaz küp” tanımlaması, sanat mekânında geçirdiği olgusal serüven doğrultusunda irdelenmektedir. Söz konusu serüvenin mekânsal örüntüsü olarak ele alınan beyaz küpün sanatsal ifade biçimi ve mekânsal olarak geçirdiği dönüşümün yansımaları şüphesiz ki insanların sanat mekânını algılamasında da izlenebilir. Bu kapsamda bu çalışma, sanat yapıtı ile sanat mekânında karşılaşma sırasında, sanatın deneyimlenmesine dâhil olan mekânsal çevrenin nasıl ve nelerden kurulduğunu, kurucu elemanlarını yapı bozuma uğratarak tek tek irdelemekte, yapının pratikte bozulduğu farklı durumlara odaklanmakta ve dönüşümüne yol açan sebepler ile ilgilenmektedir. Bu yaklaşımla, bugünün sanat mekânında deneyimlenen beyaz küp örüntüsünün “iz” i takip edilerek, bugünkü halinin tanımlanması, beyaz küpün bütün olarak varlık gösterdiği ve bozulduğu durumlara ilişkin literatürden elde edilen gerekçe, niyet ve kültürel dönüşümler filtre olarak kullanılarak, İstanbul’daki bir güncel örnek üzerinde yürütülen özgün alan çalışması ile sınanması hedeflenmiştir. Alan çalışması; iç mekân tasarımının öznesi ve varlık nedeni olarak insanın deneyimine odaklanarak, temelde sanat yapıtı ve okuyucusu arasındaki iletişime mercek tutmaktadır. Özelde ise çalışmanın yöntemini kuran beyaz küp ve dönüşmüş beyaz küp bağlamlarının oluşturduğu içe dönüklük ve dışa dönüklük durumlarının etkisiyle mekânın bu iletişime nasıl aracılık ettiği sorgulanırken, müze ziyaretçisi deneyiminin, kullanıcı algısının ve bağlamı tanımlayan bileşenlerin temsil edildiği parametreler ışığında analiz edilmektedir.Item Kent morfolojosini etkileyen nedenler ve Eminönü tarihi yarımada bölgesinin İstanbul ulaşımına etkileri(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010) Ayan, Burhan; Karaşahin,Mustafa