Yüksek Lisans & Doktora

Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.14719/11

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Şehir içi karayolunun etkin ve verimli kullanılmasına yönelik bir araştırma
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-04) Tanoğlu, Serkan; Ilıcalı, Mustafa
    Trafik problemi, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin baş etmesi gereken konuların başında gelmektedir. Bu sebeple pek çok kent, bütçesinin büyük bir bölümünü ulaşım yatırımlarına ayırmaktadır. Trafik problemlerinin çözümünde ilk akla gelen uygulamalardan karayolu kapasitesini artırma uygulamaları, kısa vadede trafik problemlerini çözse de uzun vadede trafiğe çözüm olmamaktadır. Yapılan karayolu yatırımları kendi trafiğini doğurmakta, ulaşım rahatladıkça trafiğe çıkan araç sayısı artmakta ve bir süre sonra trafik sıkıntıları yeniden ortaya çıkmaktadır. Hızlı Otobüs Taşımacılığı (Bus Rapid Transit, BRT) ve Otobüs Şeridi (Bus Lane) uygulamaları, son yıllarda dünyanın birçok ülkesinde hızla yayılmaktadır. Bunun sebebi; bu projelerin kısa sürede tamamlanması ve hızlı bir şekilde olumlu sonuçlar alınması. İstanbul’da bu sistemlerin örnek uygulamaları yapılmıştır. Bu tez kapsamında Dünyadaki ve İstanbul’daki Hızlı Otobüs Taşımacılığı uygulamaları (Metrobüs Sistemi ve Toplu Ulaşım Şeridi) ve birçok ülkede uygulamaları olan fakat Türkiye’de benzer uygulaması bulunmayan doluluk oranı yüksek olan (içinde 3 ve daha fazla kişi olan) araçlarında kullanabileceği şerit uygulamaları incelenmiştir. İstanbul’da mevcut karayollarında yüksek doluluklu şerit uygulamalarının trafiğe etkisinin değerlendirilmesi için 2 farklı güzergâhta PTV Vissim trafik mikrosimülasyon programı ile mevcut durum ve senaryo modelleri yapılmıştır. Tez kapsamında yapılan bu modellerde mevcut karayolu altyapısının verimli kullanılması ve kişi başı ortalama seyahat süresinin azaltılması amaçlanmıştır. Senaryo modellerde toplu ulaşım araçlarının ve yüksek doluluklu araçların seyahat süreleri kısaldı. Ayrıca sistemdeki tüm kişilerin ortalama kişi başı seyahat süresinin azaldığı tespit edilmiştir.
  • Item
    Hızlı otobüs taşımacılığının başarı ölçütlerinin incelenmesi ve İstanbul özelinde değerlendirilmesi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-06) Yıldırım, Esma Baş; Mustafa, Gürsoy
    Dünya’da oldugu gibi ülkemizde de metrobüs sistemlerinin önemi anlaşılmakta ve lastik tekerlekli metro diye adlandırılan bu sistem gün geçtikte özellikle de büyük şehirlerde yaygınlaşmaktadır. Raylı sistem konforunda olması artı olarak altyapı ve kuruluş maliyetlerinin düşük olması sebebiyle öncelik tercih sebebidir. İşletmeye geçme süresinin kısa olması nedeniyle özellikle de daha iyi bir çözüm olan raylı sistem gibi kurulumu uzun yıllar gerektiren ulaşım türünün önüne geçmektedir. Trafikten ayrılmış yüksek doluluklu araç yolları sayesinde büyük ülkelerde sürücülerin tek basına araç kullanımının önüne geçilmeye çalışılmaktadır. Raylı sistem ile lastik tekerlekli metronun kuruluş ve işletme maliyetleri kıyaslandığında sonuç görülmektedir.