Yüksek Lisans & Doktora
Permanent URI for this communityhttp://acikerisim.bau.edu.tr:4000/handle/123456789/11
Browse
5 results
Search Results
Item An analysis of skyscrapers in Istanbul - Sabancı Center, Metrocity Millenium, Kanyon in terms of zoning regulation mechanisms(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015-04) Alkan, Seda Nur; Uçman Altınışık, IşılIn the end of 19th century, skyscrapers have arisen as the unique type of architecture especially in Chicago and New York. From the beginning until today, “how to build tall” has been one of the crucial questions during plan, design and construction phases. Even though the technological developments in materials and methods of constructions -elevator, steel, skeleton system- have provided opportunities to build taller, the desire of enacting the tallest skyscraper has constantly been a problem of height whether during design and construction processes or later with its influences on the city. However, skyscrapers have not only generated ‘the problem of height’ but also ‘the problematic of bigness’ in terms of their physical characteristics and interrelated relationships. As well as their dimensional bigness, the multiple correlations of designers, constructors, planners in city scale and approvers and their cooperation with each other have constituted the problematic of bigness. What is intended with bigness here is explained in accordance with Koolhaas’ expression in the Chapter 3. The aim of this dissertation is to investigate how the zoning regulation mechanisms -zoning laws, legislations and plans- as the scientific rationalities discuss and generate solutions for the skyscrapers in Istanbul while considering them as the problem of height and the problematic of bigness in scope of the filters: ‘design objectives’, ‘product of technology’, ‘sites of construction’ and ‘real estate developments’. In Istanbul, as a strategy, there is not a definition and limitation about skyscrapers in zoning laws, legislations and plans. In that case, zoning laws, legislations and plans determine zoning plans as the decision maker. Lacking of definition and limitation about skyscrapers in zoning plans has generated the tactic that creates legal loophole for the opportunity of skyscrapers erecting. The role of zoning laws, legislations and plans are evaluated here in the aspects of Certeau’s strategy and tactic definitions. Sabancı Center, Metrocity Millenium and Kanyon, which stand on Istanbul, Büyükdere Avenue, are selected as case studies. The scope of this study is to establish the fact that there are not specific zoning regulation mechanisms about skyscrapers and the current zoning laws, legislations and plans are not satisfactory, effective and applicable to discuss, define and restrict skyscrapers as the problem of height and the problematic of bigness.Item İstanbul kentsel raylı sistemlerin değerlendirilmesi : Kadıköy Kartal hattı metro optimizasyon önerisi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Günay, Sema; Alpkökin, Pelinİstanbul, sosyo- ekonomik ve demografik yapısındaki değişim, ulaştırma sistemi açısından hızlı değişimine sebep olmaktadır. Göç çekmesi nedeniyle nüfusun hızlı artışı, kontrol edilemeyen plan dışı çarpık yapılaşma ve motorlu araç sayısındaki çok hızlı artış kentlilerin de ulaşım hareketlerinde değişikliklere neden olmuştur. Arazi kullanım planları ile ulaştırma arasındaki ilişkiyi iyi anlamak, kentin gelecekteki yolculuk taleplerini doğru öngörülmesini sağlar. Uzun vadeli ulaşım yatırımları, arazi kullanımı ve yolculuk talep verilerinin doğru öngörüleri üzerine plan ve projelendirilir. Arazi kullanımı, yolculuk talep analizi, inşaat yapım maliyetleri ve işletme maliyetleri, ulaşım türlerinin seçiminde önemli olmakla birlikte, raylı sistemlerin ilk yapım maliyetleri, lastik tekerlekli karayolu ulaşım türlerine göre yüksek, işletme maliyeti ise oldukça düşüktür. Kadıköy- Kartal Metro Hattı, Asya yakasındaki ilk metro hattı olması ve güzergahında bulunan yoğun nüfusun ulaşım hareketliliğine cevap vermek için yapılmış olması oldukça önemlidir. Fakat istasyona erişimleri sorunları ve diğer ulaşım türlerinin bölgedeki yolculuk taleplerine cevap vermeyi sürdürmesi, öngörülen yolculuk talebine ulaşmasına engel olmaktadır. İstasyona erişim, otobüs besleme hatlarının düzenlenmesi ve ücret politikasının iyileştirilmesi yolculuk talebenin artmasına sağlayacaktır.Item Sürdürülebilir ekolojik kentsel yerleşmelerde açık alanların önemi ve İstanbul’da eko park öneri alanları : Pendik, Sultangazi ve Fatih(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010) Çalışkan Samur, Didem; Aksoy,YıldızItem Kent içi sinyalize ve dönel kavşakların kapasite açısından karşılaştırılması, Ümraniye ilçesi örneğinin incelenmesi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010) Alçelik, Necla; Ergün,MuratItem Ekolojik kentleşme ve toplu konutlarda ekolojik planlama yaklaşımının Başakşehir 4. Etap örneğinde incelenmesi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010) Adil, Semih; Aksoy,Yıldız