Yüksek Lisans & Doktora
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.14719/11
Browse
4 results
Search Results
Item İstanbul metrobüsü talep analizi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-05) Sağlam, İsa; Ergün, MuratİETT İstanbul'da ki en önemli ulaşım aktörüdür. Bu aktörün can damarlarından biri olan metrobüs bugün dünya örnekleri arasında en hızlı ticari hıza sahip ve uluslar arası karayolunda giden tek örneğidir. Bu hattın daha iyi işletilmesi ile hem İETT'nin değeri artar hem de İstanbul halkı için daha faydalı olur. Bu hattı daha iyi işletmek için yolcuların yolculuklarına nerede başladığını ve bitirdiğini bilmek çok önemli bir donedir. Bu donenin hesaplanması normal de anketler aracılığı ile yapılmaktadır. Tezin birinci bölümünde hattın genel özellikleri ve daha önceden yapılmış olan anket çalışmasının örneği yer almaktadır. İkinci bölümde ise gelişen teknoloji ile sahaya çıkılmadan yolcu davranışı nasıl belirlenebilir sorusuna cevap vermeye çalışan bir yöntem izah edilmiştir. Bu yöntem gelişen teknolojiyi kullanarak (elektronik ücretlendirme sistemi) yolcu davranışını çıkartan sentetik bir algoritmadır. Bu algoritmanın sentetik olması ise “kişinin ilk bindiği yer bindiği yer, son bindiği yer ise indiği yerdir” kabulünü yapması ve tüm sonuçlar bu dayanağa göre çıkmasıdır.Item Toplu taşımada troleybüs sistemi ve Malatya örneği(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015-04) Hedekoğlu, Mehmet Zeki; Ilıcalı, MustafaTroleybüs sistemleri ilk olarak 19. yüzyıl sonlarında kullanılmaya başlanmış ve 1930’lu yıllarda büyük bir yaygınlık kazanmıştır. Sonraki yıllarda birçok Şehirde, yerini çoğunlukla daha ucuz olması sebebi ile dizel otobüslere ve kısmen yolcu kapasitesi sebebi ile tramvay sistemlerine bırakmıştır. 1970’lerdeki petrol krizi, artarak devam eden fosil yakıt bağımlılığı ve bu yakıtların çevreye ve insan sağlığına olumsuz etkileri gibi sebepler, tekrar alternatif enerji kaynaklarına ve bu kaynakları kullanan sistemlere dönmeye yönelik çabaları artırmıştır. Bu kaygıların ve çabaların neticesinde birçok şehir mevcut Troleybüs hatlarını korumuş, araçlarını ve sistemlerini modern teknolojilerle iyileştirmiş ve hatlarını genişletmiştir. Bazı şehirler ise eski Troleybüs hatlarını yenileyerek tekrar işletmeye almayı planlamaktadır. Tramvayların ilk maliyeti ve alt yapı inşaatı esnasında çevreye verdiği rahatsızlık seviyesi oldukça fazladır, ama elektrikle işletildiği ve daha fazla yolcu taşıma kapasitesine sahip olduğu için işletme maliyetleri daha düşük olabilmektedir. Dizel otobüslerin ilk yatırım maliyetleri azdır ancak ömürleri de tramvaya göre çok daha azdır ve işletme maliyetleri oldukça fazladır. Troleybüs sistemi ise Tramvay ve Dizel Otobüs sistemlerinin iyi özelliklerini birleştiren bir sistem olarak güçlü bir alternatif oluşturmaktadır. Elektrikli tahrik sisteminin bütün avantajlarını kullanan troleybüs sistemlerinde 120-180-250 kişilik kapasiteye sahip yüksek kapasiteli ve konforlu araçlar kullanılmaktadır. Hareket etmek için elektrik motoru kullanan bu araçlar lastik tekerlekli oldukları için klasik yol üzerinde gitmektedirler. Enerjilerini tramvay sistemleri gibi havai hattan alırlar. Normalde ayrılmış yola ihtiyaçları yoktur, ancak, ayrılmış hat uygulamaları ve sinyalizasyon sisteminde öncelikli olmaları durumunda hızları ve verimlilikleri oldukça artmaktadır. Sistemi kullanan yolcular sistemin türüne göre bilet ücretlerini durak girişlerinde veya araç üstünde ödeyebilmektedir. Yüksek kapasiteli araçları sayesinde saatte 2000-10000 yolculuk bandında troleybüs sistemlerinin maliyet açısından uygun çözüm oldukları görülmektedir. Kurulacak tesislerin ve alınacak araçların maliyeti dizel otobüs sistemlerine göre fazladır, ancak, bu fark sistemin hizmet ömrü süresinden çok daha kısa bir sürede kapanmaktadır. Modern havai hat tasarımları şehrin görüntüsüne etkiyi büyük oranda azaltmış ve akım toplama sistemleri çok daha fazla güvenilir hale getirilmiştir. Hibrit troleybüslerin küçük dizel motorlar veya geliştirilmiş batarya üniteleri ile katenersiz gidebilme yeteneği sayesinde tarihi bölgelerdeki görüntüsel hassasiyetin korunması sağlanabilmektedir. Şu anki teknoloji ile enerjinin havai hattan (katener) alınması en verimli yöntemdir. Ayrıca, araç üstü ve sabit enerji depolama sistemlerinin kullanılması ile enerji verimliliği daha da arttırıla bilinmektedir. Tramvay planları, özellikle yoğun talebin olmadığı yerlerde maliyet sınırına takılmaktadır. Farklı “Yeşil” otobüs teknolojileri denenmektedir, ancak ya yeterli seviyeyi yakalayamamakta, ya planlanandan daha az çevreci çıkmakta, ya da ilk düşünülenden daha pahalıya mal olmaktadırlar. Belli seviyelerde yolculuk talebi olan yerlerde Troleybüs sistemleri kesinlikle daha ciddi bir alternatif olarak incelenmelidir. İspanya, Venezuela ve İtalya’daki yeni sistemler yeni nesil troleybüslerin performansına yönelik gerçek veriler sunmaktadır. Leeds ve Valenciennes şehirlerinin de aralarında olduğu bazı şehirler, tramvay sistemlerinin çok pahalı olmaları sebebi ile yerlerine troleybüs sistemi kurmayı planlamaktadır. Helsinki toplu taşıma işletmecileri 2016 yılından itibaren troleybüs sisteminin yeniden şehirde kullanılması yönünde çalışmalarına devam etmektedir. Türkiye’de de birçok işletmeci kuruluş, şehir içi toplu taşıma planlamasında elektrikli taşıma modlarına yönelik alternatifleri gündemlerine alarak değerlendirmektedir. Ġ İstanbul örneğinden sonra birçok il Metrobüs adı ile anılan Hızlı Otobüs Taşımacılığı (BRT) sistemini ve Tramvaya alternatif olarak Troleybüs sistemini incelenmeye başlamıştır. Türkiye’nin bir çok ilinde troleybüs sistemi ile ilgili fizibilite çalışmaları devam etmektedir. İlk olarak Malatya Büyükşehir Belediyesi alternatif toplu taşıma modları arasında yaptığı kapsamlı sistem karşılaştırmaları sonunda, nüfus artış hızı, yolculuk değerleri, yol yapısı, hız, konfor, güvenlik, yakıt maliyeti, çevre temizliği, sürdürülebilirlik vb faktörleri dikkate alarak en uygun toplu taşıma sisteminin troleybüs sistemi olacağına karar vermiştir. Bu karar doğrultusunda da çalışmalar başlatılmış ve 2015 yılının başı itibariyle sistemin kurulumu tamamlanmış ve 10 tane 24,7 metrelik araçla sistem işletilmeye hazır hale getirilmiştir.Item Metrobüs sisteminin incelenmesi ve sosyal, çevresel, ekonomik etkileri(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Yılmaz, Şükrü; Çalışkan, NurbanuGünümüzde hızlanan ve artan sanayileşme, şehirleşme ve modernleşme sürecinin sonucunda ulaşım sektörü etkilenmiş ve yeni ulaşım-ulaştırma sistemleri arayışına gerek duyulmuştur. Kent içinde özel oto sahipliliği oranının ve hareketlilik ihtiyacının artması, bu ihtiyacın otobüs sistemleri ile karşılanmaya çalışılması, trafik yoğunluğunun ve buna bağlı olarak sera gazı salınımlarının artmasına, yaşam kalitesinin düşmesine neden olmuştur. Bu arayışlar sonucunda toplu taşıma sistemleri alternatifleri geliştirilmiştir. Bu kapsamda İstanbul’da acil ulaşım ihtiyaçlarına cevap olabilmesi için metrobüs diye adlandırılan sistem kurulmuştur. Metrobüs ana arterlerdeki trafik yoğunluğunu azaltıp, yolcuların genel trafik akımındaki sıkışıklıktan etkilenmeden, daha hızlı, daha konforlu, daha uygun seyahat etmeleri amacıyla kurulan çevreye duyarlı bir ulaşım sistemidir. Sistem, toplu tasıma sisteminin geneline yolcu sayısı ile maliyet verimliliği artısı ve etkin yönetim biçimiyle katkı yaparken; sistemin sosyal faydaları arasında toplu taşımanın desteklenmesi, çevreyle olumlu ilişkiler, arazi kullanımı üzerindeki olumlu etkiler, yatırım maliyeti verimliliği ve işletme verimliliği artısı bulunmaktadır. Bu tez çalışmasında, İstanbul Metropoliten Alanı Avcılar-Söğütlüçeşme Hattı sistemi incelenmekte, dünyadaki yapılmış örneklerine değinilmekte ve sistemin İstanbul’a kazındırdığı sosyal, çevresel ve ekonomik etkileri araştırılmaktadır.Item Hızlı otobüs taşımacılığının başarı ölçütlerinin incelenmesi ve İstanbul özelinde değerlendirilmesi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-06) Yıldırım, Esma Baş; Mustafa, GürsoyDünya’da oldugu gibi ülkemizde de metrobüs sistemlerinin önemi anlaşılmakta ve lastik tekerlekli metro diye adlandırılan bu sistem gün geçtikte özellikle de büyük şehirlerde yaygınlaşmaktadır. Raylı sistem konforunda olması artı olarak altyapı ve kuruluş maliyetlerinin düşük olması sebebiyle öncelik tercih sebebidir. İşletmeye geçme süresinin kısa olması nedeniyle özellikle de daha iyi bir çözüm olan raylı sistem gibi kurulumu uzun yıllar gerektiren ulaşım türünün önüne geçmektedir. Trafikten ayrılmış yüksek doluluklu araç yolları sayesinde büyük ülkelerde sürücülerin tek basına araç kullanımının önüne geçilmeye çalışılmaktadır. Raylı sistem ile lastik tekerlekli metronun kuruluş ve işletme maliyetleri kıyaslandığında sonuç görülmektedir.