Yüksek Lisans & Doktora

Permanent URI for this communityhttp://acikerisim.bau.edu.tr:4000/handle/123456789/11

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Kocaeli kent merkezinde alternatif ulaşım sistemlerinin mikroskopik etkileri üzerine bir araştırma
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-02) Çetintaş, Cüneyt; Akbaş, Ahmet
    İnsanlık tarihi boyunca nesnelerin bir konumdan başka bir konuma gitme şekilleri yani ulaşım sistemleri irdelenmiş olup, yerleşmelerin arazi kullanım yapısı ile ulaşım talepleri arasındaki ilişkinin iyi anlaşılması ve arazi kullanım yapısının dengeli planlanması ile ulaşım taleplerinin planlanabileceği kanısına varılmıştır. Tarihsel gelişim sürecinde özellikle son çeyrek yüzyılda ulaşım problemlerine bilimsel üslupla yaklaşılmış ve daha önceden deneme yanılma yöntemi ile yapılan altyapı değişiklikleri çeşitli bilimsel ve istastiki yöntemlere yerini bırakmıştır. Bu çalışma kapsamında Kocaeli kenti için Ulaşım Ana Planı sonuçları baz alınarak projeksiyon yılı içerisinde makro plan düzeyinde karşılaşılabilecek sorunlar belirlenmiş ve birtakım çözüm önerileri geliştirilmiştir. Önerilen düzenleme sonuçları ayrıca Kocaeli Ulaşım Ana Planı sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Elde edilen veriler neticesinde Kocaeli kenti içerisinde makro plandaki değişikliklerin yaklaşık 3 kilometrelik karayolu koridoruna yaptığı etkiler mikro simülasyon programı ile değerlendirilmiştir. Bütün çalışmalar sonucunda kent genelini etkileyen ulaştırma altyapı değişikliklerinin makro ölçekte getireceği faydaların yanında küçük ölçekte de fayda sağlayacağı belirlenmiştir. Planlı gelişmenin kentin üzerinde olumlu etkileri olduğu belirlenmiştir. Yapılan çalışmalar pahalı toplu taşıma altyapı yatırımları yapılması durumunda da özel araç kullanımının belirli bir orana kadar düşürülebileceğini göstermiştir. Elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde planlı altyapı yatırımları ile uzun omurga hatlarının uzun mesafede özel araç kullanımını düşürdüğünü aynı zamanda kısa mesafede özel araç kullanımını arttırdığı belirlenmiştir.
  • Item
    İzmir kent içi toplu ulaşımın makroskopik simülasyon ile değerlendirilmesi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-01) Cihan, Utku; Ergün, Murat
    Günümüzde özel oto sahipliliğinin yaygınlaşması nedeniyle kent içi ulaşım giderek daha sorunlu hale gelmekte ve yaşanılabilir kentler için toplu ulaşımın önemi her geçen gün daha da artmaktadır. Kentlerimizdeki trafik sıkışıklığının yanı sıra kıt kaynakların ve doğal çevrenin hızla tüketimi sadece içinde bulunduğumuz kentler için değil tüm dünyada çözüm üretilmesi gereken bir sorun haline gelmiştir. Bu nedenle, en azından günlük faaliyetlerimizi gerçekleştirirken özel araç yerine toplu taşımanın kullanılmasını desteklemek ve kent içi toplu ulaşım sistemlerinin gelişmesini sağlamak bu sorunun çözümüne ortak olmak anlamına gelmektedir. İş, okul, eğlence, alışveriş gibi günlük faaliyetlerimizi gerçekleştirirken özel araç yerine toplu taşımanın kullanılmasını önermenin yanı sıra kent içi toplu ulaşım sistemlerinin birbiri ile entegrasyonunu sağlamak, ulaşılabilirliği arttırmak ve teknolojik gelişmeleri takip etmek, taşıtların değil insanların ulaşımına öncelik vermek ve ulaşım taleplerini analiz etmek toplu ulaşımın tercih edilebilirliğini artırmak yönünde faydalı olacaktır. Bu doğrultuda; kent içi ulaşımı bir bütün olarak ele almak ve bilimsel yöntemler kullanarak planlamak atılması gereken en önemli adımlardır. Bu kapsamda yapılan çalışmada; İzmir kentinin mevcut ulaşım ağı ve toplu ulaşım sistemlerinden yola çıkılarak kapsamlı bir ulaşım modeli oluşturulması hedeflenmiştir. İzmir Ulaşım Ana Planı çalışmaları kapsamında yapılan hanehalkı anket verileri ve kent ile ilgili diğer bilgiler derlenerek uluslararası bir ulaşım modelleme programı ile İzmir kent içi toplu ulaşımın değerlendirilmesine çalışılmıştır. Sonuç olarak; Makroskopik simülasyon programı ile yapılan analizler sonucunda ortaya çıkan İzmir kentinin toplu ulaşım sistemi ile ilgili değerlendirmelere yer verilmiştir. Kent içi ulaşımın bir bütün olarak ele alınabileceği ve ulaşım ile ilgili alınacak kararlarda simülasyon programlarının kullanılabileceği konusunda örnek bir uygulama elde edilmiştir.
  • Item
    İzmit kent içi ulaşımının makroskopik simülasyon ile değerlendirilmesi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011-06) Selvi, Mustafa; Akbaş, Ahmet
    Ulaşım, insan, mal, hizmet ve enerjinin bir yerden başka bir yere iletilmesidir. İnsanların günlük ihtiyaçlarının giderilmesi için bir araç konumunda olan ulaşım, bu sebeple toplumsal bir özelliğe sahiptir. Ayrıca belli bir çalışma sonucu elde edilen mal ve hizmetlerin taşınmasını sağladığından dolayı ticari, ekonomik ve siyasi bir altyapıya dayanmaktadır. Ulaşımın günümüzde oluşturduğu sorunları en doğru şekilde saptamak, ulaşımı başlangıç noktasında etkileyen sebepleri belirlemekle mümkündür. Toplumun sosyal, kültürel, ekonomik durumu, ulaşımın tarihi gelişimi, yabancı ülkelerle olan ilişkiler derinlemesine irdelenmelidir. Bu şekilde yapılan bir çalışma, gelecekteki olası ulaşım sorunlarının da bugünden çözülmesi anlamı taşımaktadır. Kocaeli ili ve İzmit ilçesi coğrafi konumu, nüfusu, tarihi dokusu, sosyal, kültürel ve ticari faaliyetlerin çeşitliliği gibi çok sayıdaki özelliği ile ülke içinde önemli bir konumda bulunmaktadır. Bu özellikler itibariyle çok sayıda büyük çaplı yatırımlara ev sahipliği yapmaktadır. Buna paralel olarak bir cazibe merkezi haline gelmiş ve büyük çaplı bir göç dalgasıyla karşı karşıya kalmıştır. Araç sayısındaki artışla beraber günümüzde İzmit'te ulaşımda ve trafikte yaşanan tıkanıklar, kazalar ve diğer zorluklar yaşamı ciddi şekilde olumsuz yönde etkilemekte ve büyük ekonomik kayıplara da yol açmaktadır. İzmit'in nüfus ve arazi kullanımı olarak hızla büyümesine ve artan taşıt sayısına karşılık, ulaşım altyapısı buna paralel olarak geliştirilememiştir. Bununla birlikte konunun öneminin geç anlaşılmaya başlanması, ulaşım sorunlarını önlemek adına gerekli kalıcı çözümlerin uygulanmaması, günümüz sorunlarının başlıca sebeplerindendir. İzmit'te artan nüfus ile birlikte konut ve işyerleri kapasitelerinin üstüne çıkmış, bu nedenle nüfus kent dışına kaydırılmaya çalışılmıştır. Bu da şehir merkezinde bulunan iş yerleri ile yeni yaşam alanları arasındaki seyahat taleplerinde önemli artışlara yol açmıştır. Artan seyahat taleplerinin mevcut ulaşım ve toplu taşıma sistemine getirdiği yükle birlikte özel araç sahipliliğindeki artış, İzmit'te ihtiyaçlara cevap verebilecek yeterli bir ulaşım planlaması yapılmasını ve geleceğe yönelik radikal kararlar alınmasını gerektirmektedir. Bugün İzmit'te hizmet kalitesi düşük, seyahat süresi olarak son derece yüksek, çevreye karşı duyarsız, önemli ekonomik ve maddi kayıplara yol açan, kargaşa içinde ve tıkanıklığın yoğun olduğu bir ulaşım mevcuttur. Bu çalışmada, İzmit'in ulaşım sorunları üzerine bir değerlendirme yapılmıştır. Bu kapsamda, Kocaeli ve İzmit'in bugünkü ulaşım durumunu niteleyen veriler derlenerek, ilin ekonomik ve nüfus yapısı ışığında irdelenmiştir. Geçmiş yıllarda kent için yaptırılan ulaşım planlama çalışmaları hakkında kısa bilgiler verilmiştir. Toplu taşıma sistemleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Tüm bu çalışmalar neticesinde, makroskopik ve mikroskopik simülasyon programları yardımıyla İzmit şehir merkezi için, ulaşım sistemine düzenlemeler önerilmiştir. Önerilen düzenlemelerin sağladığı performans gelişmeleri yapılan simülasyonlarla test edilmiştir. Bütün bu çalışmaların sonucunda, bu tez çalışmasında küçük bir örneği denenen ulaşım planlama çalışmasının daha kapsamlı halde tekrarlanması halinde, ileriki yıllara dönük iyileştirme çalışmalarının başarılı bir şekilde yapılabileceği anlaşılmıştır.