Yüksek Lisans & Doktora

Permanent URI for this communityhttp://acikerisim.bau.edu.tr:4000/handle/123456789/11

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Yer seçim ilkeleri doğrultusunda İstanbul otogarlarının ve öneri otogar alanlarının çok ölçütlü değerlendirmesi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Kara, Derya; Akın, Darçın
    Arazi kullanımı ve ulaşım planlaması arasındaki yakın ilişki birçok planlama çalışmasının konusu içinde değerlendirilmiştir. Hızlı kentleşme, sanayileşme ve artan nüfus sonucu ortaya çıkan ulaşım sorunlarının çözümünün başında, planlı arazi kullanım politikasının ulaşım sistemi ile bir bütün olarak ele alınması gerekliliği gelmektedir. Ulaşım yatırımlarının nüfus artışı ve kentin büyümesi ile paralel olarak planlanması büyük kentlerde bir zorunluluktur. Bu yapılmadığı taktirde metropoliten alanlarda ciddi anlamda bir ulaşım ve erişim krizinin yaşanması kaçınılmazdır. İstanbul ekonomi, kültür, ulaştırma gibi pek çok alanda gelişmesini sürdüren, küresel ilişkiler ağı içinde önemi hızla artan, Avrupa'nın ve Türkiye'nin en kalabalık kentidir. İstanbul Metropoliten Alanı'nda nüfus artışının sürmesi, metropoliten kentte arazi kullanımını oluşturan tüm işlevlerin yer seçimini ve aralarındaki erişilebilirliğin önemini artırmaktadır. Bu nedenle öncelikle İstanbul'un uluslararası ulaşım bağlantılarının ulaşım odakları ile ilişkisinin kurulması ve bu odakların kent içi ulaşım sistemleri ile entegrasyonunun güçlü bir biçimde çözümlenmesi gerekmektedir. Ayrıca, İstanbul gibi hızlı gelişme dinamiklerine sahip metropoliten kentlerde kent içi ulaşım problemi de karmaşık bir yapı ortaya koymaktadır. Bu tür metropoliten kentlerde arazi kullanımı ya da ulaşım konusunda verilecek herhangi bir kararın kente etkisi büyüktür. Dolayısıyla geliştirilecek kentsel projelerde noktasal çözümler değil, kent bütününe etkisi dikkate alınan çözümler getirilmelidir. Şehirlerarası karayolu yolcu taşımacılığının önemli odağı olan otogarlar da kentsel yapıda büyük etkilere neden olabilecek, kent bütününe hizmet veren önemli alanlardır. Ayrıca otogarların kamusal ve işlevsel özelliklerinin yanında uluslararası bağlantı merkezi ve metropolün dışa açılan kapısı olması nedeniyle yer seçimi ve planlanması da oldukça önemlidir. Bu çalışmada İstanbul'un Şehirlerarası ulaşımında yolculuk üretim-çekim merkezi, kentin giriş kapısı olan İstanbul otogarları (Avrupa yakasında Esenler otogarı ile Anadolu yakasında Harem otogarı) yer seçimi ilkeleri doğrultusunda incelenerek, kapasite artırımı mümkün olmayan, kullanım türü açısından kentin merkezinde yer alması istenmeyen bu alanların, yer seçimi ve optimum kullanılabilirlik düzeyine bağlı, desantrilizasyonu dikkate alınarak kent makroformunun gelişim yapısına uyumlu, rahat erişilebilir, ulaşım olanaklarının ve maliyetlerinin dikkate alındığı, çevre kullanımlar açısından uygun yeni otogar alanlarının da planlanmasıyla yeni bir otogar sisteminin gerekliliği ortaya koyulmuştur. Bu kapsamda, önce kaynak araştırmaları yapılmış, daha sonra belirlenen yer seçim kriterleri doğrultusunda mevcut ve 2023 yılı için planlanan öneri otogar alanlarının çok ölçütlü değerlendirmesi yapılmıştır. En fazla puanı alan otogar alanları Anadolu yakasında Pendik (94,80), Avrupa yakasında ise Selimpaşa (83,70) olup; Sefaköy (82,62), AtaĢehir (77,88), Bahçeşehir (77,08) ve Silivri (76,13) otogar alanları 1. kategoride yer almakta olup; bu alanlar yerseçim kriterlerine göre en uygun alanlar olarak belirlenmiştir. 2023 yılı İstanbul Çevre Düzeni Planı kararları dikkate alındığında bu alanlarda kentsel gelişimin görüldüğü birtakım önemli projeler görülmektedir.
  • Item
    İzmir kent içi toplu ulaşımın makroskopik simülasyon ile değerlendirilmesi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-01) Cihan, Utku; Ergün, Murat
    Günümüzde özel oto sahipliliğinin yaygınlaşması nedeniyle kent içi ulaşım giderek daha sorunlu hale gelmekte ve yaşanılabilir kentler için toplu ulaşımın önemi her geçen gün daha da artmaktadır. Kentlerimizdeki trafik sıkışıklığının yanı sıra kıt kaynakların ve doğal çevrenin hızla tüketimi sadece içinde bulunduğumuz kentler için değil tüm dünyada çözüm üretilmesi gereken bir sorun haline gelmiştir. Bu nedenle, en azından günlük faaliyetlerimizi gerçekleştirirken özel araç yerine toplu taşımanın kullanılmasını desteklemek ve kent içi toplu ulaşım sistemlerinin gelişmesini sağlamak bu sorunun çözümüne ortak olmak anlamına gelmektedir. İş, okul, eğlence, alışveriş gibi günlük faaliyetlerimizi gerçekleştirirken özel araç yerine toplu taşımanın kullanılmasını önermenin yanı sıra kent içi toplu ulaşım sistemlerinin birbiri ile entegrasyonunu sağlamak, ulaşılabilirliği arttırmak ve teknolojik gelişmeleri takip etmek, taşıtların değil insanların ulaşımına öncelik vermek ve ulaşım taleplerini analiz etmek toplu ulaşımın tercih edilebilirliğini artırmak yönünde faydalı olacaktır. Bu doğrultuda; kent içi ulaşımı bir bütün olarak ele almak ve bilimsel yöntemler kullanarak planlamak atılması gereken en önemli adımlardır. Bu kapsamda yapılan çalışmada; İzmir kentinin mevcut ulaşım ağı ve toplu ulaşım sistemlerinden yola çıkılarak kapsamlı bir ulaşım modeli oluşturulması hedeflenmiştir. İzmir Ulaşım Ana Planı çalışmaları kapsamında yapılan hanehalkı anket verileri ve kent ile ilgili diğer bilgiler derlenerek uluslararası bir ulaşım modelleme programı ile İzmir kent içi toplu ulaşımın değerlendirilmesine çalışılmıştır. Sonuç olarak; Makroskopik simülasyon programı ile yapılan analizler sonucunda ortaya çıkan İzmir kentinin toplu ulaşım sistemi ile ilgili değerlendirmelere yer verilmiştir. Kent içi ulaşımın bir bütün olarak ele alınabileceği ve ulaşım ile ilgili alınacak kararlarda simülasyon programlarının kullanılabileceği konusunda örnek bir uygulama elde edilmiştir.
  • Item
    İzmit kent içi ulaşımının makroskopik simülasyon ile değerlendirilmesi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011-06) Selvi, Mustafa; Akbaş, Ahmet
    Ulaşım, insan, mal, hizmet ve enerjinin bir yerden başka bir yere iletilmesidir. İnsanların günlük ihtiyaçlarının giderilmesi için bir araç konumunda olan ulaşım, bu sebeple toplumsal bir özelliğe sahiptir. Ayrıca belli bir çalışma sonucu elde edilen mal ve hizmetlerin taşınmasını sağladığından dolayı ticari, ekonomik ve siyasi bir altyapıya dayanmaktadır. Ulaşımın günümüzde oluşturduğu sorunları en doğru şekilde saptamak, ulaşımı başlangıç noktasında etkileyen sebepleri belirlemekle mümkündür. Toplumun sosyal, kültürel, ekonomik durumu, ulaşımın tarihi gelişimi, yabancı ülkelerle olan ilişkiler derinlemesine irdelenmelidir. Bu şekilde yapılan bir çalışma, gelecekteki olası ulaşım sorunlarının da bugünden çözülmesi anlamı taşımaktadır. Kocaeli ili ve İzmit ilçesi coğrafi konumu, nüfusu, tarihi dokusu, sosyal, kültürel ve ticari faaliyetlerin çeşitliliği gibi çok sayıdaki özelliği ile ülke içinde önemli bir konumda bulunmaktadır. Bu özellikler itibariyle çok sayıda büyük çaplı yatırımlara ev sahipliği yapmaktadır. Buna paralel olarak bir cazibe merkezi haline gelmiş ve büyük çaplı bir göç dalgasıyla karşı karşıya kalmıştır. Araç sayısındaki artışla beraber günümüzde İzmit'te ulaşımda ve trafikte yaşanan tıkanıklar, kazalar ve diğer zorluklar yaşamı ciddi şekilde olumsuz yönde etkilemekte ve büyük ekonomik kayıplara da yol açmaktadır. İzmit'in nüfus ve arazi kullanımı olarak hızla büyümesine ve artan taşıt sayısına karşılık, ulaşım altyapısı buna paralel olarak geliştirilememiştir. Bununla birlikte konunun öneminin geç anlaşılmaya başlanması, ulaşım sorunlarını önlemek adına gerekli kalıcı çözümlerin uygulanmaması, günümüz sorunlarının başlıca sebeplerindendir. İzmit'te artan nüfus ile birlikte konut ve işyerleri kapasitelerinin üstüne çıkmış, bu nedenle nüfus kent dışına kaydırılmaya çalışılmıştır. Bu da şehir merkezinde bulunan iş yerleri ile yeni yaşam alanları arasındaki seyahat taleplerinde önemli artışlara yol açmıştır. Artan seyahat taleplerinin mevcut ulaşım ve toplu taşıma sistemine getirdiği yükle birlikte özel araç sahipliliğindeki artış, İzmit'te ihtiyaçlara cevap verebilecek yeterli bir ulaşım planlaması yapılmasını ve geleceğe yönelik radikal kararlar alınmasını gerektirmektedir. Bugün İzmit'te hizmet kalitesi düşük, seyahat süresi olarak son derece yüksek, çevreye karşı duyarsız, önemli ekonomik ve maddi kayıplara yol açan, kargaşa içinde ve tıkanıklığın yoğun olduğu bir ulaşım mevcuttur. Bu çalışmada, İzmit'in ulaşım sorunları üzerine bir değerlendirme yapılmıştır. Bu kapsamda, Kocaeli ve İzmit'in bugünkü ulaşım durumunu niteleyen veriler derlenerek, ilin ekonomik ve nüfus yapısı ışığında irdelenmiştir. Geçmiş yıllarda kent için yaptırılan ulaşım planlama çalışmaları hakkında kısa bilgiler verilmiştir. Toplu taşıma sistemleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Tüm bu çalışmalar neticesinde, makroskopik ve mikroskopik simülasyon programları yardımıyla İzmit şehir merkezi için, ulaşım sistemine düzenlemeler önerilmiştir. Önerilen düzenlemelerin sağladığı performans gelişmeleri yapılan simülasyonlarla test edilmiştir. Bütün bu çalışmaların sonucunda, bu tez çalışmasında küçük bir örneği denenen ulaşım planlama çalışmasının daha kapsamlı halde tekrarlanması halinde, ileriki yıllara dönük iyileştirme çalışmalarının başarılı bir şekilde yapılabileceği anlaşılmıştır.