Tez

Permanent URI for this collectionhttp://acikerisim.bau.edu.tr:4000/handle/123456789/160

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • Item
    Yakalar arası ulaşım projelerinin kent makroformuna etkilerinin sosyo-teknolojik açıdan irdelenmesi : İstanbul Boğazı örneği
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Bekaroğlu, Hülya; Alpkökin, Pelin
    Dünyanın mekansal anlamda giderek daraldığı ve iletişim alanında da giderek geliştiği bir çağın içinde yaşamaktayız. Bu anlamda gerek bireysel anlamda insanlar için, gerekse toplumlar arasındaki iletişim anlamında en önemli kavram 'erişebilirlik' kavramıdır. Bu kavramın yaşanmasını sağlayan bir çok erişim kanalı bulunmaktadır. Bu kanalların önemli bir payını ise fiziksel 'ulaşım sistemleri' oluşturmaktadır. Kentlerin mekansal anlamda evrimi de bu kanallar sayesinde gerçekleşmektedir. Ancak; İstanbul Boğazı'nın köprülerle birlikte geçirdiği yarım asırlık tarih boyunca, 'çevresel sürdürülebilirliğin', toplumun sosyal ve adil yaşam düzenindeki dengenin, 'kent makroformu'nun ve fiziksel gelişimini belirleyen sağlıklı planları uygulamanın ve en çok da yakalar arasındaki erişim ve ulaşım sorunlarının yalnızca karayoluna bağımlı köprü ve tüneller yaparak çözülemeyeceği gerçeği gün yüzüne çıkmaktadır. İstanbul 'Metropoliten Alan'ında yapılacak her türlü ulaşım yatırımı, öncelikle toplu ulaşıma dayalı, yeni ulaşım talepleri yaratmayan, aksine var olan ulaşım taleplerini yöneten ve kamu yararını gözetecek nitelikte 'sosyo-teknolojik' projelerle desteklenmelidir. Bu çerçeveden bakıldığında, hazırlamış olduğumuz bu tez; İstanbul'un iki yakası arasındaki ulaşım sorununun raylı sistemler üzerinden, yeni bir köprü yapılmadan sağlanmasını; kentsel planlama anlamında yakalar arasındaki istihdam-nüfus dengesini gözetecek politikaların ulaşım ayağıyla birlikte uygulanmasını gerekli olduğunu göstermektedir. Bununla beraber, boğaz geçişlerinde; Marmaray Projesinin ve Avrasya Tüp Tünel Projesinin de yakalar arası ulaşımda kalıcı ve etkin bir çözüm üretemeyeceği anlaşılmaktadır. Sorun, ekonomik getirişi nedeniyle kamu yararı geri plana itilen petrole dayalı ve karayolu öncelikli ulaşım politikaları ile çevresel ve kentsel gelişimin birbirini dengelediği 'sürdürülebilir bir ulaşım' sistemi arasındaki tercih meselesidir.
  • Item
    Kocaeli kent merkezinde alternatif ulaşım sistemlerinin mikroskopik etkileri üzerine bir araştırma
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-02) Çetintaş, Cüneyt; Akbaş, Ahmet
    İnsanlık tarihi boyunca nesnelerin bir konumdan başka bir konuma gitme şekilleri yani ulaşım sistemleri irdelenmiş olup, yerleşmelerin arazi kullanım yapısı ile ulaşım talepleri arasındaki ilişkinin iyi anlaşılması ve arazi kullanım yapısının dengeli planlanması ile ulaşım taleplerinin planlanabileceği kanısına varılmıştır. Tarihsel gelişim sürecinde özellikle son çeyrek yüzyılda ulaşım problemlerine bilimsel üslupla yaklaşılmış ve daha önceden deneme yanılma yöntemi ile yapılan altyapı değişiklikleri çeşitli bilimsel ve istastiki yöntemlere yerini bırakmıştır. Bu çalışma kapsamında Kocaeli kenti için Ulaşım Ana Planı sonuçları baz alınarak projeksiyon yılı içerisinde makro plan düzeyinde karşılaşılabilecek sorunlar belirlenmiş ve birtakım çözüm önerileri geliştirilmiştir. Önerilen düzenleme sonuçları ayrıca Kocaeli Ulaşım Ana Planı sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Elde edilen veriler neticesinde Kocaeli kenti içerisinde makro plandaki değişikliklerin yaklaşık 3 kilometrelik karayolu koridoruna yaptığı etkiler mikro simülasyon programı ile değerlendirilmiştir. Bütün çalışmalar sonucunda kent genelini etkileyen ulaştırma altyapı değişikliklerinin makro ölçekte getireceği faydaların yanında küçük ölçekte de fayda sağlayacağı belirlenmiştir. Planlı gelişmenin kentin üzerinde olumlu etkileri olduğu belirlenmiştir. Yapılan çalışmalar pahalı toplu taşıma altyapı yatırımları yapılması durumunda da özel araç kullanımının belirli bir orana kadar düşürülebileceğini göstermiştir. Elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde planlı altyapı yatırımları ile uzun omurga hatlarının uzun mesafede özel araç kullanımını düşürdüğünü aynı zamanda kısa mesafede özel araç kullanımını arttırdığı belirlenmiştir.
  • Item
    Ulaşım ana planı ve Diyarbakır kent ölçeğinde irdelenmesi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-04) Demir, İskender; Ilıcalı, Mustafa
    Dünyada küreselleşme ile birlikte artık ülkelerin değil kentlerin rekabet ettiği bir zamana tanıklık etmekteyiz. Sosyal, mekânsal ve ekonomik anlamda kentsel yaşam kalitesinin artması kentsel nüfusun artışına neden olup, kentlerin çeperlerini genişleterek yayılmasına neden olmuştur. Tüm bu gelişmeler özellikle kent merkezinde yoğun bir hareketliliğe neden olmuştur. Kentlerde gelişen bu durum imar planları ile birlikte ulaşım planlarının bütüncül bir plan yaklaşımıyla gelişmesine neden olmaktadır. Diyarbakır metropol bir kent olmasına rağmen ne yazık ki 2011 yılına kadar bir ulaşım planı yapılmamıştır. Özellikle Cumhuriyet sonrası kentin sur dışına çıkması ile birlikte kent büyük bir yapılaşmaya maruz kalmıĢtır.1980 sonrası kentte gelen göç plansız yapılaşmaya neden olmuş olup mevcut ulaşım sistemleri yetersiz kalmıştır. Kent merkezindeki tren istasyonu, havaalanı, askeri üsler gibi büyük arazi kullanımları ile Dicle Vadisi, Hevsel Bahçeleri gibi doğal eşikler kentsel ulaşımda darboğaza neden olmuştur. Bu çalışmada, Diyarbakır kent içi ulaşımında yer alan ulaşım türlerinin mevcut durumu Ulaşım Ana Planı verilerine göre değerlendirilerek oluşan ulaşım sorunlarına yönelik kent merkezinde ve yakın çevresinde çözüm önerisi olarak bir yayalaştırma alanı geliştirilip sunulmuştur.
  • Item
    Adana İlindeki toplu taşıma sistemlerinin altyapısının tespiti ve iyileştirme önerileri
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-01) Çetinkaya, Neslihan Emine; Ergün, Murat
    Günümüzde ulaşım altyapısı, özellikle insanların kentsel alanlara ulaşımı, hareketliliği ve toplumların ekonomik gelişimi için yaşamsal bir önemdedir. Toplu taşıma sistemleri ise bu ulaşım altyapısının en önemli unsurlarından biridir. Kentlerin gelişimiyle birlikte artan ulaşım sorunlarının çözümü her geçen gün daha da karmaşık hale gelmektedir. Farklı ulaşım türleri ile çeşitlenen kent içi ulaşım sistemlerinde, bir yolculuk sırasında kullanılacak ulaşım türlerinin olumlu özelliklerinin birleştirilmesi ve olumsuz özelliklerinin azaltılması için bu ulaşım türlerinin birbirleri ile bütünleşmesi gerekmektedir. Kullanıcı odaklı, hızlı ve ekonomik bir toplu taşıma sisteminin geliştirilmesi, kent içi ulaşım sorunlarının çözülmesi için son derece önemlidir. Bu çalışmada, Adana’da yaşanan ulaşım sorunları üzerine bir değerlendirme yapılmıştır. Bu kapsamda, Adana’nın mevcut durumunu niteleyen veriler derlenerek, toplu taşıma sisteminin verimliliğini arttırabilmek adına çözümler üretilmeye çalışılmıştır.
  • Item
    Raylı toplu taşıma sistemlerinin Hatay İli Antakya İlçesi için incelenmesi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015-05) Yıldız, Funda; Toprak, Tuncer
    Sanayide yaşanan olumlu gelişmeler, sınır şehri olması ve yaşam şartlarının kolaylığının beraberinde getirdiği göçler, özel araç sayısının fazlalığı ve hızlı kentleşme ulaşım sorununu; gelişmekte olan birçok kentte olduğu gibi Hatay’ın da en önemli sorunlarından biri haline getirmiştir. Yoğun olarak kuzey- güney yönünde kentsel gelişme gösteren Hatay, son yıllarda nüfus yoğunluğu ve arazi darlığı gibi ana nedenlerden ötürü doğu-batı yönünde de hızlı bir gelişme göstermiştir. Doğu-batı aksında hızlı bir gelişim görülmesine rağmen, genel ulaşımda kent merkezi odaklı ve çevre ilçelerden merkeze doğru oluşan yolculukların büyük bir kısmı kuzey-güney yönünde belli akslarda yoğunlaşmıştır. Tez çalışması kapsamında ele alınacak olan raylı toplu taşıma sistemlerinin, nüfus ve araç yoğunluğu yüksek olan Antakya ilçesinin ulaştırma sorunlarına alternatif çözümlerden biri olabileceği öngörülmektedir. Çalışmanın ilk bölümünde, çalışmanın amacı ile Hatay’a ait genel bilgilerin ardından kentiçi ulaşım sisteminin mevcut durumuna ait bilgiler sunulmuş olup ikinci bölümünde ülkemizden ve dünyadan örnekler verilerek uygun model için öngörüler oluşturulmuş, sonuç ve öneriler sunulmuştur.
  • Item
    Kırsal arazinin kentsel arsaya dönüşümünde imar planları ve ulaşım yatırımlarının etkisi ; Şile örneği
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015-04) Avgın, Adem; Turgut Sırma R.
    Dünyada ve ülkemizde yerleşmeler; çeşitli kriterler göz önünde tutularak farklı bilim dalları tarafından farklı şekilde sınıflandırılmıştır. Temelde kırsal ve kentsel olarak ayrımı yapılan bölgelerde; çeşitli koruma ve kalkınma politikaları ve planlama çalışmaları yapılmıştır. Özellikle planlama çalışmalarının fiziki mekanda ortaya çıkardığı değişiklikler nüfus yapısındaki artışlar ve değişimlerle birlikte kent formunun belirlenmesine öncülük etmektedir. Ulaşım altyapılarındaki meydana gelen değişiklikler ile birlikte kırsal veya kentsel alanlar öngörülemeyen bir yayılma sürecine girmektedir. Şile ilçesinde geçmiş dönemlerde yapılan çalışmalarda kırsal yerleşme özelliğinin korunmasına yönelik planlama yaklaşımları göz ardı edilmiş veya bu özelliğini korumaya yönelik uygun politikalar üretilememiştir. Bu çalışmada; İstanbul Metropolünün sınırları içinde yer alan doğal yapısı gereği kentsel yaşamdan uzak Şile’nin kırsal özelliklerinin imar planlarının ve ulaşım yatırımlarının etkisi ile azalarak, kırsal alanlarda ortaya çıkacak kentsel özelliklerin buna bağlı kent makroformunun nasıl dönüşeceği açıklanmaya çalışılmıştır.
  • Item
    Manavgat kentinin özellikleri ve kent merkezinin trafik sorunu ve çözüm önerileri
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015-01) Asker, İsmail; Ilıcalı, Mustafa
    Kentler büyüyüp geliştikçe mevcut olan ulaşım altyapıları buna cevap verememektedir, böylece kentlerde ulaşım sorunları artmaktadır. Ayrıca taşıt sahipliliğindeki artış ve bireysel ulaşım araçlarına yönelim, toplu taşıma araçlarının verimsiz kullanımı kentiçi ulaşım sorunlarını artıran faktörler arasında yer almaktadır. Bu çalışmada kentsel ulaşım sorunları, önce genel ve Ülke bazında ele alınarak, daha sonra Manavgat ilçesi sorunlarına indirgenerek ele alınmış ve çözümlerine ilişkin öneriler üretilmeye çalışılmıştır.
  • Item
    Çok merkezli İstanbul
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Aluç, Sümeyye; Alpkökin, Pelin
    İstanbul kent merkezinin ve iki ana alt merkez olan Silivri ve Pendik’in planları ve ulaşıma göre ilişkisi incelenmiştir. Çok merkezli şehirler kapsamında, seçilmiş dünya şehirleri çok merkezli gelişim sürecinin etkisini göstermek için ulaşım gelişimiyle birlikte incelenmiştir. İstanbul’un planlarda geçen mekânsal ve ulaşım karaları ile buna yönelik politikaların çok merkezli yapıyı nasıl geliştirdiği ayrıntılı bir şekilde karşılaştırılarak incelenmiştir.
  • Item
    Metro hatlarında SCADA sistemlerinin entegrasyonu için bir model önerisi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-03) Kırmızıgül, Mustafa Erdem; Akbaş, Ahmet
    Verimli ve sorunsuz bir ulaştırma yönetimi, kent genelinde kullanılan ulaşım sistemlerinin bir ulaştırma planı çerçevesinde akıllı ulaştırma sistemleri kullanılarak birbirlerine entegre işletilmesini zorunlu kılmaktadır. Profesyonel ve ekonomik bir teknik işletme için metro hatlarındaki SCADA sistemlerinin tek bir merkezden yönetilmesi gerekmektedir. Merkezi bir yönetim yaklaşımının metro sistemlerinin teknik işletmeleri, acil durum yönetimleri, bakım ve arıza onarım faaliyetleri, teknik personellerin uzmanlaştırılması ve kaynakların verimli kullanılması konularında büyük avantajlar sağlayacağı öngörülmektedir. Bilhassa mimari ve ulaşım bakımlarından birbirleri ile doğrudan bağlantılı metro hatlarındaki SCADA sistemlerinin entegrasyonu oldukça avantajlı ve işlevsel olacağından daha büyük bir önem arz etmektedir. Bu çalışma, metro hatlarında kullanılan SCADA sistemlerinin spesifik yapılarını incelemek, birbirleri ile entegrasyonları için yapılarına uygun entegrasyon modelini belirlemek, bu modelin gereksinimlerine ve öngörülen problemlere çözüm önerileri sunmak amacıyla yapılmıştır. Çalışmada İstanbul Anadolu Yakasında bulunan, yapımı devam eden ve planlanan metro hatlarındaki SCADA sistemlerinin entegrasyonu için öncelikle sistemlerin altyapıları daha sonra entegrasyon metotları incelenmiş ve uygun bir entegrasyon modeli önerilmiştir.
  • Item
    Kent mekanının dönüşümünde erişebilirlik sorunsalı : ulaşımda erişebilirlik ve Konya tarihi kent merkezi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-03) Gezgin, Hüseyin Avni; Özden, Pelin Pınar
    İnsan tabiatı gereği hayatını ikame ve idame ettirebilmek için sürekli bir ihtiyaç içerisinde bulunmaktadır. Bu ihtiyaçlar insanın fiziksel yapısının sağlığı açısından gerekli olan şeyler olduğu gibi sosyal yapısının inşa edilmesi için elzem olan fonksiyonlar da olabilirler. Tüm bu ihtiyaçların giderilmesi ve hayati fonksiyonların devam ettirilebilmesinde; ihtiyaç duyulan nesne, mekan veya olgunun insan hayatına dahil edilebilmesi; varlığı bir temel görevi üstlenen ve çoğu zaman insan algısından uzak olan “erişebilirlik” kavramı ile mümkündür. Erişebilirliği insanların gerekli tesislere, ürünlere ve etkinliklere ulaşabilme kolaylığı olarak ta tanımlayabiliriz. Araştırmalarda erişim, erişilebilir, erişilebilirlik sözcükleri yaygın olarak: Bir yerden, başka bir yere istenilen sürede, ekonomik, güvenli, konforlu ve çevresine zarar vermeden gidebilmek, gidilecek yerin yakınına yaklaşabilmek şeklinde ifade edilmektedir. Halbuki bu tür tanımlar daha çok ulaşılabilirlikle alakalıdır. Dolayısıyla ulaşılabilirlik ancak erişebilirliğin bir bölümü olarak incelenebilir. Erişebilirliğin - Uzaklığın yorumlanmasında farklı seçenekler, farklı kentsel dönüşüm araştırmalarını gündeme getirmektedir. Algılama uzaklığı, sıklık, yoğunluk bu kapsamda tartışılmaktadır. “Gözden ırak olan, gönülden de ırak olur” deyimi uzaklıkla başımıza gelecekleri ifade ederken, “Akıl var izan var” deyimi ise her türlü projede akılcı davranışın önemini vurgulamaktadır. ‘İzan’ kelimesi ise sahip olduğu mana itibari ile bu deyimde çok sarsıcı bir mühendislik kelimesi olarak durmaktadır. Sunduğum kentsel dönüşüm ve erişilebilirlik hakkındaki tezimin yeni planlama stratejilerinin seçilmesinde faydalı olmasını umuyorum.