Tez

Permanent URI for this collectionhttp://acikerisim.bau.edu.tr:4000/handle/123456789/160

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Yakalar arası ulaşım projelerinin kent makroformuna etkilerinin sosyo-teknolojik açıdan irdelenmesi : İstanbul Boğazı örneği
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Bekaroğlu, Hülya; Alpkökin, Pelin
    Dünyanın mekansal anlamda giderek daraldığı ve iletişim alanında da giderek geliştiği bir çağın içinde yaşamaktayız. Bu anlamda gerek bireysel anlamda insanlar için, gerekse toplumlar arasındaki iletişim anlamında en önemli kavram 'erişebilirlik' kavramıdır. Bu kavramın yaşanmasını sağlayan bir çok erişim kanalı bulunmaktadır. Bu kanalların önemli bir payını ise fiziksel 'ulaşım sistemleri' oluşturmaktadır. Kentlerin mekansal anlamda evrimi de bu kanallar sayesinde gerçekleşmektedir. Ancak; İstanbul Boğazı'nın köprülerle birlikte geçirdiği yarım asırlık tarih boyunca, 'çevresel sürdürülebilirliğin', toplumun sosyal ve adil yaşam düzenindeki dengenin, 'kent makroformu'nun ve fiziksel gelişimini belirleyen sağlıklı planları uygulamanın ve en çok da yakalar arasındaki erişim ve ulaşım sorunlarının yalnızca karayoluna bağımlı köprü ve tüneller yaparak çözülemeyeceği gerçeği gün yüzüne çıkmaktadır. İstanbul 'Metropoliten Alan'ında yapılacak her türlü ulaşım yatırımı, öncelikle toplu ulaşıma dayalı, yeni ulaşım talepleri yaratmayan, aksine var olan ulaşım taleplerini yöneten ve kamu yararını gözetecek nitelikte 'sosyo-teknolojik' projelerle desteklenmelidir. Bu çerçeveden bakıldığında, hazırlamış olduğumuz bu tez; İstanbul'un iki yakası arasındaki ulaşım sorununun raylı sistemler üzerinden, yeni bir köprü yapılmadan sağlanmasını; kentsel planlama anlamında yakalar arasındaki istihdam-nüfus dengesini gözetecek politikaların ulaşım ayağıyla birlikte uygulanmasını gerekli olduğunu göstermektedir. Bununla beraber, boğaz geçişlerinde; Marmaray Projesinin ve Avrasya Tüp Tünel Projesinin de yakalar arası ulaşımda kalıcı ve etkin bir çözüm üretemeyeceği anlaşılmaktadır. Sorun, ekonomik getirişi nedeniyle kamu yararı geri plana itilen petrole dayalı ve karayolu öncelikli ulaşım politikaları ile çevresel ve kentsel gelişimin birbirini dengelediği 'sürdürülebilir bir ulaşım' sistemi arasındaki tercih meselesidir.
  • Item
    Real time information assistant for visually impaired people and comparison of similar assistive applications
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-03) Erdal, Erdal; Salman, Yücel Batu
    The Internet has become a vital and indispensable means for daily needs. Access to the Internet is essential for various users; and visually disabled or impaired people should also be allowed to access the Internet. Visually impaired people have still trouble in accessing most web sites although web accessibility is institutionalized in several countries. It is difficult for visually impaired users to comprehend, navigate, understand and interact with the most current web sites. Software developers were also encouraged by Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) of World Wide Web Consortium (WWWC). Specific needs of visually impaired people do not take enough interest while a number of theoretical models and applications have been developed to provice online facilities more universal and friendly. The purpose of this research is developing and testing new software which provides certain information for visually impaired people to assist them. Current voice recognition and optical character recognition technologies were implemented for the system’s infrastructure. All tasks were designed to be performed by the voice commands. The requirements were analyzed with the actual users in a controlled environment empirically. The application allows visually impaired user to access automatically categorized predefined information with the least possible selection from the user menus. The users participating in the experiment decided to revisit a web site or reuse an application based on its accessibility with the parameters of its usefulness and ease of use. The user’s performance, error, and satisfaction of the application were compared with an equivalent system. It was proven that our system worked well in encouraging the visually impaired users effectively. The behaviors of the users can be analyzed and the application can be improved by implementing innovative input ways in the further study.
  • Item
    Kent içi toplu ulaşım sistemlerinin özürlülerin erişilebilirliğine uygunluğu : Zeytinburnu toplu ulaşım araç durak ve istasyonları örneği
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-04) Baş, Emrah; Yakar, Hülya
    Erişilebilirlik sosyal hayata katılabilme açısından özürlüler için son derece önemli bir konudur. Toplumsal yaşamın her alanında özürlülerin de yer alması, tedavi eğitim ve rehabilitasyon hizmetlerinden faydalanması, üretime katılması, sosyal kültürel ve sportif faaliyetlere katılması mekânların ve ulaşım sistemlerinin erişebilir ve kullanışlı olarak düzenlenmesi ile doğrudan ilgilidir. Bu nedenle fiziksel çevre ve ulaşım sistemleri; planlama ve tasarım aşamasından itibaren, özürlüler dahil bütün sosyo-ekonomik grupların kullanım ve erişilebilirlik gereksinimlerini karşılayabilecek biçimde düzenlenmelidir. Kent içinde hareketliliğin büyük düzeyde taşıtlara bağımlı olması toplu ulaşım sistemlerinin önemini artırmaktadır. Toplu ulaşım sistemleri denildiğinde sadece ulaşımda kullanılan araçların akla gelmemesi, araçların bulunduğu durak, istasyonların ve bu alanların çevresinde yer alan kaldırımların rampaların, merdivenlerin, yaya geçitlerinin vb. de düşünülmesi ve bir bütün olarak değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada özürlülük ve erişilebilirlik kavramları, Dünya, Türkiye ve İstanbul Metropoliten Alanı’nda yaşayan özürlülerin niceliksel değerleri ve yasal haklarının tarihsel gelişimi üzerinde durulmuş, kent içi toplu ulaşım sistemlerinde özürlülerin erişilebilirliğine yönelik tasarım ilkeleri kapsamında Zeytinburnu ilçesinde yer alan toplu ulaşım durak, istasyon ve çevresi ile ulaşım araçlarının teknik açıdan analiz edilerek, alanda görevli personel ve özürlülerle olmak üzere iki ayrı anket çalışması yapılmıştır. Yapılan analizler ve anket çalışmaları neticesinde Zeytinburnu ilçesinde bulunan toplu ulaşım sistemlerinde özürlülerin erişilebilirliğine yönelik yapılan düzenlemelerin eksik olduğu ve standartlara uygun yapılmadığı tespit edilmiştir.
  • Item
    Kent mekanının dönüşümünde erişebilirlik sorunsalı : ulaşımda erişebilirlik ve Konya tarihi kent merkezi
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-03) Gezgin, Hüseyin Avni; Özden, Pelin Pınar
    İnsan tabiatı gereği hayatını ikame ve idame ettirebilmek için sürekli bir ihtiyaç içerisinde bulunmaktadır. Bu ihtiyaçlar insanın fiziksel yapısının sağlığı açısından gerekli olan şeyler olduğu gibi sosyal yapısının inşa edilmesi için elzem olan fonksiyonlar da olabilirler. Tüm bu ihtiyaçların giderilmesi ve hayati fonksiyonların devam ettirilebilmesinde; ihtiyaç duyulan nesne, mekan veya olgunun insan hayatına dahil edilebilmesi; varlığı bir temel görevi üstlenen ve çoğu zaman insan algısından uzak olan “erişebilirlik” kavramı ile mümkündür. Erişebilirliği insanların gerekli tesislere, ürünlere ve etkinliklere ulaşabilme kolaylığı olarak ta tanımlayabiliriz. Araştırmalarda erişim, erişilebilir, erişilebilirlik sözcükleri yaygın olarak: Bir yerden, başka bir yere istenilen sürede, ekonomik, güvenli, konforlu ve çevresine zarar vermeden gidebilmek, gidilecek yerin yakınına yaklaşabilmek şeklinde ifade edilmektedir. Halbuki bu tür tanımlar daha çok ulaşılabilirlikle alakalıdır. Dolayısıyla ulaşılabilirlik ancak erişebilirliğin bir bölümü olarak incelenebilir. Erişebilirliğin - Uzaklığın yorumlanmasında farklı seçenekler, farklı kentsel dönüşüm araştırmalarını gündeme getirmektedir. Algılama uzaklığı, sıklık, yoğunluk bu kapsamda tartışılmaktadır. “Gözden ırak olan, gönülden de ırak olur” deyimi uzaklıkla başımıza gelecekleri ifade ederken, “Akıl var izan var” deyimi ise her türlü projede akılcı davranışın önemini vurgulamaktadır. ‘İzan’ kelimesi ise sahip olduğu mana itibari ile bu deyimde çok sarsıcı bir mühendislik kelimesi olarak durmaktadır. Sunduğum kentsel dönüşüm ve erişilebilirlik hakkındaki tezimin yeni planlama stratejilerinin seçilmesinde faydalı olmasını umuyorum.
  • Item
    Havalimanlarının görme ve bedensel engellilerin erişebilirliği üzerinden değerlendirilmesi ; İstanbul atatürk Havalimanı örneği
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015-01) Evliyaoğlu, Dila; Tezel, Elçin
    Disabled people have troubles in both their personal and social life due to their sensorial and physical disabilities. When they travel, they also have problems to move in spaces and to use the services due to the physical constraints of the environment. In order to make them use all the facilities and services, structured environment has to be designed without any obstacle. Today, fast and safe transportation is a requirement of the contemporary life style. Airlines are preferred more than the other alternative traveling channels since it is faster and safer. Travelling with airlines administers great convenience; therefore it also becomes desirable for disabled people. In this study, Istanbul Ataturk Airport was selected as a case study due to the fact that it is the largest active airport in Turkey and also has a significant role in international arrival and departure. Physically and visually disabled people were investigated to find out whether design decisions contribute to the independency of these people while they use the spaces in the airport. İstanbul Atatürk Airport, which has awarded with a certificate for the accessibility of disabled people, was analyzed in three stages. First, representatives of service providers for the disabled people in the airport have been interviewed. Then, the airport has been examined with its accessibility standards and finally interviews have carried out with physically and visually disabled people. It has been observed that representatives of service providers were satisfied with the accessibility conditions and services of the airport. However it was also found that the interviewed disabled users were not aware of the available services, hence they do not demand more than what they experienced in the airport. According to the results of three staged analysis, it was found that a coordination is required between the service providers and design decision makers to overcome the inadequacy of the physical environment and services. It was also observed that user experience is the real source of feedback to provide accessibility in airports.
  • Item
    İstanbul ölçeğinde konaklama yapılarının engelliler için erişilebilirliği
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-08) Eldem, Dilek; Tezel, Elçin
    Günümüzün sosyal ve kültürel etkinliklerinden biri olan, turizm hareketinden engellilerin, bilinçsiz ve hatalı tasarımlar yüzünden yoksun kalması kabul edilmez bir durumdur. Konaklama yapılarının sunduğu her hizmetten yararlanabilmek için, mekansal kurgunun, yüzeyde kullanılan malzemelerin, mobilyaların, mekan algısını arttırmaya yönelik kullanılan mimari kod ve levhaların erişilebilirliği sağlayacak şekilde düzenlenmesi gerekmektedir. İstanbul ölçeğiyle sınırlandırılan bu çalışmanın amacı, farklı tip konaklama yapılarının engelliler için erişebilirlik düzeylerini incelemek ve her yapı stoğu için ayrı çözümler geliştirmektir. İncelenen otellerden biri restorasyon örneği, biri rekonstrüksiyon bir diğeri ise yeni yapı örneğidir. Bunlar sırasıyla; koruma tüzüğüne göre restore edilen beş yıldızlı Crown Plaza Laleli Hotel, dışı korunup içi günümüz standartlarına göre yeniden kurgulanan özel tesis Four Seasons Hotel Sultanahmet ve sıfırdan inşa edilen beş yıldızlı Le Meridien Hotel’dir İnceleme, yerinde yapılan tespitler, karşılaştırmalar, fotoğraflar ve literatür araştırmasında bulunan diğer dokümanlar paralelinde şekillenmiştir. Tezin birinci bölümünde, engelliliğe ilişkin genel kavramlar, yönetmelikler ve standartlar incelenmiş ve yaşadıkları mekansal sorunların altı çizilmiştir. İkinci bölümde, konaklama yapılarının engelliler için erişilebilirliği araştırılmış ve erişebilirliği etkileyen faktörler, fiziksel kurgu ve donatı öğeleri başlıkları altında sınırlandırılarak incelenmiştir. Üçüncü bölümde ise, İstanbul ili içindeki otellerin tiplerine göre şehirdeki dağılımları istatistiksel verilere dayanarak analiz edilmiş ve sayıca diğer tiplerden fazla olan iki tip üzerinden örnekler seçilerek engelliler için erişilebilirliği incelenmiş ve öneriler sunulmuştur. Yapılan incelemeler sonucu yeni yapı örneği olan Le Meridien Otel’in engelliler için erişebilirliğinin en iyi, rekonstrüksiyon örneği olan özel tesis Four Seasons Sultanahmet Otel’in erişebilirliğinin orta, restorasyon örneği olan beş yıldızlı Crown Plaza Laleli Otel’in ise neredeyse erişilemez olduğu gözlemlenmiştir. Diğer bir deyişle, bugünün yüksek teknolojisi ve bilinçli tasarım ekibinin bir araya gelmesi ile oluşan sonuç, bağlayıcı unsurları olan yapı tiplerinin otele dönüşmesiyle çıkan sonucun çok ilerisinde olduğu gözlemlenmiştir.