Yüksek Lisans & Doktora
Permanent URI for this communityhttp://acikerisim.bau.edu.tr:4000/handle/123456789/11
Browse
15 results
Search Results
Item Yakalar arası ulaşım projelerinin kent makroformuna etkilerinin sosyo-teknolojik açıdan irdelenmesi : İstanbul Boğazı örneği(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Bekaroğlu, Hülya; Alpkökin, PelinDünyanın mekansal anlamda giderek daraldığı ve iletişim alanında da giderek geliştiği bir çağın içinde yaşamaktayız. Bu anlamda gerek bireysel anlamda insanlar için, gerekse toplumlar arasındaki iletişim anlamında en önemli kavram 'erişebilirlik' kavramıdır. Bu kavramın yaşanmasını sağlayan bir çok erişim kanalı bulunmaktadır. Bu kanalların önemli bir payını ise fiziksel 'ulaşım sistemleri' oluşturmaktadır. Kentlerin mekansal anlamda evrimi de bu kanallar sayesinde gerçekleşmektedir. Ancak; İstanbul Boğazı'nın köprülerle birlikte geçirdiği yarım asırlık tarih boyunca, 'çevresel sürdürülebilirliğin', toplumun sosyal ve adil yaşam düzenindeki dengenin, 'kent makroformu'nun ve fiziksel gelişimini belirleyen sağlıklı planları uygulamanın ve en çok da yakalar arasındaki erişim ve ulaşım sorunlarının yalnızca karayoluna bağımlı köprü ve tüneller yaparak çözülemeyeceği gerçeği gün yüzüne çıkmaktadır. İstanbul 'Metropoliten Alan'ında yapılacak her türlü ulaşım yatırımı, öncelikle toplu ulaşıma dayalı, yeni ulaşım talepleri yaratmayan, aksine var olan ulaşım taleplerini yöneten ve kamu yararını gözetecek nitelikte 'sosyo-teknolojik' projelerle desteklenmelidir. Bu çerçeveden bakıldığında, hazırlamış olduğumuz bu tez; İstanbul'un iki yakası arasındaki ulaşım sorununun raylı sistemler üzerinden, yeni bir köprü yapılmadan sağlanmasını; kentsel planlama anlamında yakalar arasındaki istihdam-nüfus dengesini gözetecek politikaların ulaşım ayağıyla birlikte uygulanmasını gerekli olduğunu göstermektedir. Bununla beraber, boğaz geçişlerinde; Marmaray Projesinin ve Avrasya Tüp Tünel Projesinin de yakalar arası ulaşımda kalıcı ve etkin bir çözüm üretemeyeceği anlaşılmaktadır. Sorun, ekonomik getirişi nedeniyle kamu yararı geri plana itilen petrole dayalı ve karayolu öncelikli ulaşım politikaları ile çevresel ve kentsel gelişimin birbirini dengelediği 'sürdürülebilir bir ulaşım' sistemi arasındaki tercih meselesidir.Item Alan analizi yöntemi ile Ulus Yeniyol (Akmerkez - Zincirlikuyu bağlantı yolu) uygulaması(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Adalar, Erkin; Camkesen, NilgünToplum yaşamının önemli bir parçası olan ulaşımın en önemli unsurunu karayolları oluşturmaktadır. Dünya genelinde her yıl karayollarında meydana gelen trafik kazaları; 800.000 kişinin ölümü, 6.000.000 kişinin yaralanması ya da sakatlanmasıyla sonuçlanmaktadır. Türkiye diğer ülkelerle trafik kazalarında ölüm oranları açısından karşılaştırıldığında ortaya çıkan durum ülkemizi bu konuda üst sıralara taşımaktadır. Son yıllarda, ülkemizde artan araç sahipliği ve trafik yoğunluğuna paralellik gösteren trafik kazaları acil çözüm gerektiren önemli bir problem haline gelmiştir. Bu dramatik sonuçlar göz önüne alındığında araştırmacıları, meydana gelen kazaların nedenlerini araştırmaya ve bunlardan yola çıkarak kazaları en aza indirgeme çalışmalarına yönlendirmektedir. Kaza, istenmeyen ve planlanmamış, genellikle ölüm, yaralanma veya maddi hasarla sonuçlanan bir olay olarak tanımlanabilir ya da önceden bilinmeyen istem dışı bir olgu sonrası aniden meydana gelip kontrol dışına çıkan ve kişinin bedensel bütünlüğüne zarar verebilecek yada maddi hasara neden olabilecek nitelikteki olaylardır. Kazalar, sürücülerin yeteneğinin ve araçlarının özelliklerinin yanında karayolunun fiziksel özelliklerine, yol kenarından yapılan müdahale oranına, hava durumuna, diğer taşıtların varlığına ve hız limitlerine bağlıdır. Ülkemiz için de büyük sosyal ve ekonomik kayıplara yol açan, gün geçtikçe büyüyen ve acil çözüm bekleyen bu problemin çözümü için geçmişte oluşmuş kazalara ilişkin veriler analiz edilmeli ve sonuçlarından ders çıkarılmalıdır. Bu bağlamda çalışmamızda Ulus Yeniyol olarak bilinen Akmerkez – Zincirlikuyu Bağlantı Yolu'nda meydana gelen 2010 yılına ait maddi hasarlı, yaralanmalı ve ölümlü trafik kazalarına ilişkin veriler Alan Analizi Yöntemiyle analiz edilerek sorunlara yönelik çözümler önerilmiştir.Item Kocaeli kent merkezinde alternatif ulaşım sistemlerinin mikroskopik etkileri üzerine bir araştırma(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-02) Çetintaş, Cüneyt; Akbaş, Ahmetİnsanlık tarihi boyunca nesnelerin bir konumdan başka bir konuma gitme şekilleri yani ulaşım sistemleri irdelenmiş olup, yerleşmelerin arazi kullanım yapısı ile ulaşım talepleri arasındaki ilişkinin iyi anlaşılması ve arazi kullanım yapısının dengeli planlanması ile ulaşım taleplerinin planlanabileceği kanısına varılmıştır. Tarihsel gelişim sürecinde özellikle son çeyrek yüzyılda ulaşım problemlerine bilimsel üslupla yaklaşılmış ve daha önceden deneme yanılma yöntemi ile yapılan altyapı değişiklikleri çeşitli bilimsel ve istastiki yöntemlere yerini bırakmıştır. Bu çalışma kapsamında Kocaeli kenti için Ulaşım Ana Planı sonuçları baz alınarak projeksiyon yılı içerisinde makro plan düzeyinde karşılaşılabilecek sorunlar belirlenmiş ve birtakım çözüm önerileri geliştirilmiştir. Önerilen düzenleme sonuçları ayrıca Kocaeli Ulaşım Ana Planı sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Elde edilen veriler neticesinde Kocaeli kenti içerisinde makro plandaki değişikliklerin yaklaşık 3 kilometrelik karayolu koridoruna yaptığı etkiler mikro simülasyon programı ile değerlendirilmiştir. Bütün çalışmalar sonucunda kent genelini etkileyen ulaştırma altyapı değişikliklerinin makro ölçekte getireceği faydaların yanında küçük ölçekte de fayda sağlayacağı belirlenmiştir. Planlı gelişmenin kentin üzerinde olumlu etkileri olduğu belirlenmiştir. Yapılan çalışmalar pahalı toplu taşıma altyapı yatırımları yapılması durumunda da özel araç kullanımının belirli bir orana kadar düşürülebileceğini göstermiştir. Elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde planlı altyapı yatırımları ile uzun omurga hatlarının uzun mesafede özel araç kullanımını düşürdüğünü aynı zamanda kısa mesafede özel araç kullanımını arttırdığı belirlenmiştir.Item Ulaşım ana planı ve Diyarbakır kent ölçeğinde irdelenmesi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-04) Demir, İskender; Ilıcalı, MustafaDünyada küreselleşme ile birlikte artık ülkelerin değil kentlerin rekabet ettiği bir zamana tanıklık etmekteyiz. Sosyal, mekânsal ve ekonomik anlamda kentsel yaşam kalitesinin artması kentsel nüfusun artışına neden olup, kentlerin çeperlerini genişleterek yayılmasına neden olmuştur. Tüm bu gelişmeler özellikle kent merkezinde yoğun bir hareketliliğe neden olmuştur. Kentlerde gelişen bu durum imar planları ile birlikte ulaşım planlarının bütüncül bir plan yaklaşımıyla gelişmesine neden olmaktadır. Diyarbakır metropol bir kent olmasına rağmen ne yazık ki 2011 yılına kadar bir ulaşım planı yapılmamıştır. Özellikle Cumhuriyet sonrası kentin sur dışına çıkması ile birlikte kent büyük bir yapılaşmaya maruz kalmıĢtır.1980 sonrası kentte gelen göç plansız yapılaşmaya neden olmuş olup mevcut ulaşım sistemleri yetersiz kalmıştır. Kent merkezindeki tren istasyonu, havaalanı, askeri üsler gibi büyük arazi kullanımları ile Dicle Vadisi, Hevsel Bahçeleri gibi doğal eşikler kentsel ulaşımda darboğaza neden olmuştur. Bu çalışmada, Diyarbakır kent içi ulaşımında yer alan ulaşım türlerinin mevcut durumu Ulaşım Ana Planı verilerine göre değerlendirilerek oluşan ulaşım sorunlarına yönelik kent merkezinde ve yakın çevresinde çözüm önerisi olarak bir yayalaştırma alanı geliştirilip sunulmuştur.Item Adana İlindeki toplu taşıma sistemlerinin altyapısının tespiti ve iyileştirme önerileri(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-01) Çetinkaya, Neslihan Emine; Ergün, MuratGünümüzde ulaşım altyapısı, özellikle insanların kentsel alanlara ulaşımı, hareketliliği ve toplumların ekonomik gelişimi için yaşamsal bir önemdedir. Toplu taşıma sistemleri ise bu ulaşım altyapısının en önemli unsurlarından biridir. Kentlerin gelişimiyle birlikte artan ulaşım sorunlarının çözümü her geçen gün daha da karmaşık hale gelmektedir. Farklı ulaşım türleri ile çeşitlenen kent içi ulaşım sistemlerinde, bir yolculuk sırasında kullanılacak ulaşım türlerinin olumlu özelliklerinin birleştirilmesi ve olumsuz özelliklerinin azaltılması için bu ulaşım türlerinin birbirleri ile bütünleşmesi gerekmektedir. Kullanıcı odaklı, hızlı ve ekonomik bir toplu taşıma sisteminin geliştirilmesi, kent içi ulaşım sorunlarının çözülmesi için son derece önemlidir. Bu çalışmada, Adana’da yaşanan ulaşım sorunları üzerine bir değerlendirme yapılmıştır. Bu kapsamda, Adana’nın mevcut durumunu niteleyen veriler derlenerek, toplu taşıma sisteminin verimliliğini arttırabilmek adına çözümler üretilmeye çalışılmıştır.Item Raylı toplu taşıma sistemlerinin Hatay İli Antakya İlçesi için incelenmesi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015-05) Yıldız, Funda; Toprak, TuncerSanayide yaşanan olumlu gelişmeler, sınır şehri olması ve yaşam şartlarının kolaylığının beraberinde getirdiği göçler, özel araç sayısının fazlalığı ve hızlı kentleşme ulaşım sorununu; gelişmekte olan birçok kentte olduğu gibi Hatay’ın da en önemli sorunlarından biri haline getirmiştir. Yoğun olarak kuzey- güney yönünde kentsel gelişme gösteren Hatay, son yıllarda nüfus yoğunluğu ve arazi darlığı gibi ana nedenlerden ötürü doğu-batı yönünde de hızlı bir gelişme göstermiştir. Doğu-batı aksında hızlı bir gelişim görülmesine rağmen, genel ulaşımda kent merkezi odaklı ve çevre ilçelerden merkeze doğru oluşan yolculukların büyük bir kısmı kuzey-güney yönünde belli akslarda yoğunlaşmıştır. Tez çalışması kapsamında ele alınacak olan raylı toplu taşıma sistemlerinin, nüfus ve araç yoğunluğu yüksek olan Antakya ilçesinin ulaştırma sorunlarına alternatif çözümlerden biri olabileceği öngörülmektedir. Çalışmanın ilk bölümünde, çalışmanın amacı ile Hatay’a ait genel bilgilerin ardından kentiçi ulaşım sisteminin mevcut durumuna ait bilgiler sunulmuş olup ikinci bölümünde ülkemizden ve dünyadan örnekler verilerek uygun model için öngörüler oluşturulmuş, sonuç ve öneriler sunulmuştur.Item Ulaşım talep yönetiminde tıkanıklık fiyatlandırması : İzmir örneği(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015-04) Yaygel, Mert; Camkesen, NilgünKentlerimizde artan ulaşım talebinin karşılanmasına yönelik ulaşım sistemlerinin kapasitelerinin artırılması yönünde çalışmalar yapılmaktadır. Ancak kapasitenin artması beraberinde kendi talebini de arttırdığından uzun dönemde bu stratejilerin amaçlanan çözümü getirmediği bu nedenle konunun talep açısından ele alınması gerektiği görülmüş ve "Ulaşım Talep Yönetimi" kavramı ortaya çıkmıştır. Bu kapsamda; çalışmanın başlangıç bölümünde Ulaşım Talep Yönetimi'nin gelişimi ve faydaları üzerinde durulmuş, yapılan literatür araştırmasının sonuçları verilmiş, neden talep yönetimine ihtiyaç duyulduğunu gelişim süreciyle birlikte özetlenmiştir. Çalışmanın devamında günümüz koşullarında vazgeçilmez olduğu çok açık olan ulaştırmada talep yönetim stratejileri irdelenmiştir. Bu stratejilerden "Sıkışıklık Fiyatlandırması" stratejisi detaylı olarak incelenmiş, yurtdışı örnekleri anlatılmış ve bu örneklerin karşılaştırmaları yapılmıştır. İlerleyen bölümlerde; sıkışıklık fiyatlandırması stratejisinin İzmir'de uygulanabilirliğinin irdelenmesi yönünde çalışmalar yapılmıştır. Kentin genel yapısı incelenmiştir. Yapılan değerlendirme sonucunda sıkışıklık fiyatlandırması için en uygun alan tespit edilmiş ve çalışma alanı olarak belirlenmiştir. Çalışma kapsamında seçilen bölgenin yol şebekesi ve özellikleri, bölgenin trafik analizi, kentsel fonksiyonlar, arazi kullanım ve ulaşım olanakları hakkında veri toplanmış ve bu kapsamda çalışma alanına ilişkin önerilerde bulunulmuştur. Sonuç olarak; dünyada bir çok kentte uygulanan Ulaşım Talep Yönetimi stratejişlerinin ülkemiz kentlerinde de uygulanabilirliği irdelenmiş, örnek bir uygulama yapılmıştır.Item Çok merkezli İstanbul(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Aluç, Sümeyye; Alpkökin, Pelinİstanbul kent merkezinin ve iki ana alt merkez olan Silivri ve Pendik’in planları ve ulaşıma göre ilişkisi incelenmiştir. Çok merkezli şehirler kapsamında, seçilmiş dünya şehirleri çok merkezli gelişim sürecinin etkisini göstermek için ulaşım gelişimiyle birlikte incelenmiştir. İstanbul’un planlarda geçen mekânsal ve ulaşım karaları ile buna yönelik politikaların çok merkezli yapıyı nasıl geliştirdiği ayrıntılı bir şekilde karşılaştırılarak incelenmiştir.Item Kent mekanının dönüşümünde erişebilirlik sorunsalı : ulaşımda erişebilirlik ve Konya tarihi kent merkezi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-03) Gezgin, Hüseyin Avni; Özden, Pelin Pınarİnsan tabiatı gereği hayatını ikame ve idame ettirebilmek için sürekli bir ihtiyaç içerisinde bulunmaktadır. Bu ihtiyaçlar insanın fiziksel yapısının sağlığı açısından gerekli olan şeyler olduğu gibi sosyal yapısının inşa edilmesi için elzem olan fonksiyonlar da olabilirler. Tüm bu ihtiyaçların giderilmesi ve hayati fonksiyonların devam ettirilebilmesinde; ihtiyaç duyulan nesne, mekan veya olgunun insan hayatına dahil edilebilmesi; varlığı bir temel görevi üstlenen ve çoğu zaman insan algısından uzak olan “erişebilirlik” kavramı ile mümkündür. Erişebilirliği insanların gerekli tesislere, ürünlere ve etkinliklere ulaşabilme kolaylığı olarak ta tanımlayabiliriz. Araştırmalarda erişim, erişilebilir, erişilebilirlik sözcükleri yaygın olarak: Bir yerden, başka bir yere istenilen sürede, ekonomik, güvenli, konforlu ve çevresine zarar vermeden gidebilmek, gidilecek yerin yakınına yaklaşabilmek şeklinde ifade edilmektedir. Halbuki bu tür tanımlar daha çok ulaşılabilirlikle alakalıdır. Dolayısıyla ulaşılabilirlik ancak erişebilirliğin bir bölümü olarak incelenebilir. Erişebilirliğin - Uzaklığın yorumlanmasında farklı seçenekler, farklı kentsel dönüşüm araştırmalarını gündeme getirmektedir. Algılama uzaklığı, sıklık, yoğunluk bu kapsamda tartışılmaktadır. “Gözden ırak olan, gönülden de ırak olur” deyimi uzaklıkla başımıza gelecekleri ifade ederken, “Akıl var izan var” deyimi ise her türlü projede akılcı davranışın önemini vurgulamaktadır. ‘İzan’ kelimesi ise sahip olduğu mana itibari ile bu deyimde çok sarsıcı bir mühendislik kelimesi olarak durmaktadır. Sunduğum kentsel dönüşüm ve erişilebilirlik hakkındaki tezimin yeni planlama stratejilerinin seçilmesinde faydalı olmasını umuyorum.Item Kent makroformunun dönüşümünde ulaşımın rolü ; Pendik örneği(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-04) Başkan, Fatih; Özden, Pelin PınarGelişmekte olan ülkelerde kentleşme ekonomik ve sosyal değişimin etkin bir eğilimi olarak karşımıza çıkmaktadır. Sosyal, ekonomik ve fiziksel katmanların tüm özgün niteliklerinin bir araya gelmesiyle oluşan kentler, karmaşık ve insan faktörü nedeniylede yaşayan, hareket eden organizmalardır. Gelişme yönünde yapılan müdahaleler doğayı tüketerek yapay çevreye dönüştürmektedir. Kent biçiminin -kent içi ulaşım teknolojisinin gelişimi koşutundakontrolsüz biçimlenişi sonucu karşı karşıya kaldığı bu durum; nüfus-erişilebilirlik ilişkisi, kentin (sıçramalar yapamadan) yayılması, kent içi toplu ulaşımın yetersizliği, mesafeye bağımlı zaman-mekân ilişkisi vb. sorunlar yaratmaktadır. Günümüzde kentlerin fiziksel yapısı çözümlenmeyi bekleyen diğer bir sorunu oluşturmaktadır. Kendi içinde oldukça fazla takadan meydana gelen bu yapı genel manada arazi kullanış ve makroform olarak ikiye ayrılabilir. Diğer bir ayrımda ise makroform başlığı, sınırlar ve büyüklük bakımından değerlendirmeye alınmıştır. Bu tez kapsamında ulaşım ve kent makroformunun etkileşimi, kavramsal ve tarihsel açıdan karşılaştırmalı bir yöntemle ele alınarak, kent biçiminin yaya ölçeğinden günümüz metropolüne kadar geçirdiği evreler çalışmada kuramsal örnekler eşliğinde incelenmiştir. Teorik incelemenin ardından pratik olarak İstanbul’un Pendik İlçesi konu edilmiştir. Pendik’in makroform gelişimi, kentte yer alan ulaşım yatırımları üzerinden incelenmiş, kentin tarihi ve güncel haritaları kullanılarak, ulaşım ve makroform dönüşümünün etkileşimi ortaya konulmuştur. Yapılan değerlendirme ile kentin gelecek bazlı gelişme senaryoları ve planlanan yeni yatırımların kent bütününü nasıl etkileyeceği yönünde Pendik’in stratejik planına katkı sağlayacak verilere ulaşılmıştır.